תכנון לימודים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2018
מספר מילים 2169
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה 1:
א. הסבירו מהי מטרה התנהגותית ולמה היא משמשת?
מטרות התנהגותיות הינן מטרות ברורות המנוסחות באופן מדויק ומנקודת מבטו של הלומד, תוך פירוט תוצאות הלימוד הצפויות. מונח זה הושפע רבות מהפסיכולוגיה ההתנהגותית. מטרות התנהגותיות מפרטות את התנאים בהן מתבצעת הפעילות הלימודית ואת היכולות שאמור הלומד לרכוש במהלך הלימוד- מה אמור הלומד להיות מסוגל בתום הלימוד.
"רוברט מאגר" טען כי בלא מיקוד של מטרות תכנית או שיעור, יכולים אלו לסטות לכיוונים לא רצויים- "אם אינך בטוח לאן פניך מועדות, סופך שתגיע למקום אחר". מאגר תרם תרומה חשובה להגדרתן ולניסוחן של מטרות התנהגותיות וקבע שלושה כללים חשובים להגדרת מטרות התנהגותיות, ואלו הם:
1.הגדרת הפעולה הגלויה של הלומד- בצורה מדויקת, ברורה ושאינה משתמעת לשתי פנים
2.הגדרת התנאים בהם תבוצע הפעולה- הפשטת והתוויית הדרך ללומד תוך הגדרת ההתנהגויות והפעילויות הנדרשות מהלומד
3.קביעת קריטריון להערכת ההתנהגות/הפעולה- הגדרה ספציפית של התוצאה הרצויה וקביעת הדרך והקריטריונים לבחינת התוצאות
מאגר אף ערך רשימת פעלים רצויים ובלתי רצויים (שאינם חד-משמעיים) לשימוש בהגדרת מטרות וזאת בכדי שהמטרה ההתנהגותית תהיה ברורה וחד משמעית הן ללומד והן למורה וזאת בכדי שיוכלו לקבוע בפשטות את השגתה או אי השגתה של המטרה ההתנהגותית.
תפקידן של המטרות ההתנהגותיות הוא למקד את הלומד ולסייע לו בנטרול "הפרעות" בדרך למטרתו. הדוגלים בגישה זו טוענים כי באמצעות ניסוח ברור, מדויק וחד-משמעי ניתן לפשט את המטרה ללומד ובכך למקסם את הצלחתו. מאגר טען כי בכדי שהלומד ישיג את המטרה עליה להיות ברורה וידועה לו (הדגיש את נושא הניסוח) וכן על המורה להתוות את המסלול והדרך (התנאים בהם תתבצע הפעולה) וזאת בכדי שהלומד יגיע למטרה הנכונה ולא יסטה לכיוונים אחרים. כמובן שהשגת המטרה הנכונה תזכה אותו בהערכה גבוהה- גם ההערכה תהיה קלה לביצוע היות ויוגדרו קריטריונים ברורים להערכת הפעולה ועמידה ביעדים ובמטרות.
לסיכום מטרות התנהגותיות באות לפשט את הדרך והיעדים בפני הלומד וממקדות אותו כך שהסיכוי שיסטה מדרכו פוחת משמעותית. מאגר טבע את האמרה "אם אינך בטוח לאן פניך מועדות, סופך שתגיע למקום אחר" וזוהי תמצית תפקידן של מטרות התנהגותיות- מיקוד הלומד ומניעת סטייה מהמטרה.