תכנון לימודים , הוראה והערכה

תקציר העבודה

ממן 13 – תכנון לימודים , הוראה והערכה – ציון 87

מטלת מנחה (ממ"ן) 13

קורס 10106 תכנון לימודים, הוראה והערכה 

יום ד' סמסטר ג' 2019

שאלה 1

  • ישנן 3 שיטות הוראה-
  • הנחות היסוד של שיטות ממוקדות מורה-

שיטה זו מזוהה עם השיטה המסורתית, שמטרתה היא להקנות חינוך המונים בכדי שיהיה שילוב בתעשייה. לכן, שיטה זו מזוהה גם עם ההוראה הפרונטלית, כלומר, כלל התלמידים ילמדו את אותם הנושאים באותה הדרך ובאותו הזמן וכתוצאה מזה יש שאיפה לצמצם את השונות וליצור שיוון בין התלמידים, כמו במטרות חנוך שוות- מונות חינוך שוות. ישנו חינוך לכל, כלומר, חוק חינוך חובה, כתוצאה מהתפתחות התעשייה נוצרה חתירה להעניק חינוך לכל ולכן מערכות החינוך במדינות השונות נאלצו להתארגן לקליטת המוני תלמידים. מיון התלמידים נעשתה לפי דירוג קבוצות גיל, בעקבות ההנחה שלתלמידים בעלי אותו הגיל יש פוטנציאל דומה של כישורי למידה ומיומנויות. הלימוד נעשה בשיטה הזולה ביותר שבה המורה עומד במרכז הכיתה ומלמד קבוצה גדולה של תלמידים. כל תהליך ההוראה מתוכנן על ידי המורה. הוא יעמוד פנים אל פנים מול הכיתה וילמד את התוכן שיתאים לכלל בני הגיל שמולו.

  • הנחות היסוד של שיטות ממוקדות תלמיד-

המטרה העיקרית בשיטה זו היא להתאים את ההוראה לצורכי הלומד, לאפשר לו לקחת אחריות על למידתו ולממש את הפוטנציאל הטמון בו. שיטה זו מזוהה עם הגישה הפיידוצנטרית, כלומר, התלמיד וצרכיו הם אלו שבמרכז. לכל תלמיד יש מטען משלו, רצונות, נטיות, דחפים וכישורים שנמצאים בתהליכים של התפתחות. תפקיד החינוך הוא לעזור לתלמיד להגשים את הפוטנציאל שטמון בו. דבר זה נעשה באמצעות השתתפות פעילה של התלמיד בתהליך הלמידה ובתכנונה, באמצאות פיתוח החופש שלו והאחריות האישית. בשיטה זו התלמיד חייב להיות פעיל ומעורב בהג