מבית לאומי למדינה שבדרך

תקציר העבודה

ממן 14 – מבית לאומי למדינה שבדרך – ציון 98

שאלה 1

העלייה החמישית בשנים 1932-1939 . גרמה לשינוי דרמתי בגודלה של האוכלוסייה היהודית. בעלייה זו הגיעו למעלה מ 260.000 נפש, עלייה זו הייתה מהגדולות בתולדות הציונות בשנות השלושים לפני קום המדינה, היא כללה את ראשוני הפליטים מגרמניה הנאצית ומפולין.  עלייה זו הייתה פחות בעלת אופי חלוצי פועלי. עלייה זו שינתה את פני החברה בישראל.

הפרופיל הדמוגרפי של העלייה החמישית:

  • א. ארץ המוצא -גרמניה , אוסטריה, צ'כיה. מספר העולים הגדול ביותר כ 50% הגיעו מפולין, 18% הגיעו מגרמניה ובכל זאת עלייה זו נקראה "העלייה הגרמנית" או "העלייה היקית" וזאת משום שבשנת 1933 עלמה מספרם של העולים מגרמניה פי עשרים. השינוי בהרכב העלייה מבחינת ארצות המוצא הורגש היטב מה שיצר תחושת מפנה והעניק לעלייה החמישית את ייחודה מבחינת ארץ מוצאם של העולים .
  • ב. התפלגות העולים ע"פ קטגוריות העלייה – בעלייה החמישית גדל מאוד מספרם של העולים מקטגוריה A, כלומר, בעלי הון ביחס לעולים העובדים קטגוריה C. בעלי ההון מגרמניה שעזבו עם עלייתה של המפלגה הנאצית ועוד יותר לאחר עליית היטלר לשלטון. עלייה זו התנהלה ללא כל הגבלה מספרית, מי שהיו ברשותו אלף לירות שטרלינג. בדרך כלל קטגוריה A יכול היה להיכנס ללא כל עיכוב או הסכמה מטעם ממשלת המנדט, לעומתם, קטגוריה C העלייה העובדת שממדיה נקבעו על ידי ממשלת המנדט שהייתה אמורה לאשר עלייה על פי יכול הקליטה הכלכלית אך בפועל אישרה מכסות נמוכות יותר. אך לפי התפלגות העולים בשנים אילו ניתן להבחין שיש פער גדול בין העולים מקטגוריה A לבין העולים מקטגוריה C וזו ההוכחה שבאותם שנים התנהלה עלייה בממדים גדולים. בקיץ 1937 התפלגות העולים נקבעה על ידי תקנות מנדטוריות שהגבילו את עליית העובדים מסיבות מדיניות אך באותה נשימה הגדילו את חלקם של בעלי ההון וכך נוצר שיווין בין שתי קטגוריות העלייה. כמו כן קטגוריות D תלויים כלומר קרובים שהגיעו כנלווים לעולים וגם קטגוריית B  שהיו אנשי דת תלמידים וסטודנטים. המשותף לשתי הקטגוריות הללו הוא שפרנסתם הובטחה מראש על ידי מי שהזמין אותם.

מין, גיל ומצב משפחתי –  מעט נשים עלו כבעלות הון בזכות עצמן גם אם היו כאלה עלו "כאשתו של " כלומר רוב הנשים עלו בתור תלויות בבן זוג שאחז בקטגוריה A   או C   או