סוגיות בחינוך מיוחד 2021א- שאלות + תשובות !!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
ציון 100
שנת הגשה 2021
מספר מילים 2019

תקציר העבודה

שאלה 1 (לענות על 2 מתוך 3 הסעיפים)

ב. הסבירו היכן יועמדו למשפט הנערים שהוזכרו בכתבה. נמקו תשובתכם. בחרו אחד המקרים המתוארים בכתבה וציינו איזו טיפול מומלץ שיציע עבורו בית המשפט. נמקו תשובתכם תוך התייחסות לכתבה.
הנערים שהוזכרו בכתבה יועמדו למשפט בבית המשפט לנוער, כיוון שעפ"י חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול) 1971, בסמכותו לדון קטינים (מי שטרם מלאו לו 18 שנים ביום הגשת כתב האישום) ברי אחריות פלילית (שגילם הוא 12 שנים ומעלה ביום ביצוע העבירה). כיוון שלנערים יש אחריות על המעשים שלהם.

אתייחס למקרה הנער בן ה 15 שהשליך בקבוק תבערה לבית חברו, בעקבות סכסוך עימו. טיפול מומלץ שיציע עבורו בית המשפט: צו מבחן, קבלת התחייבות וחיוב בתשלום פיצוי לאדם שניזוק באותה עברה.
בצו המבחן תנאים שהנער מחויב לעמוד בהם לאורך תקופת המבחן ובפיקוח של קצין המבחן. בית המשפט יכול להוסיף בצו המבחן תנאים נוספים, הנחוצים לדעתו, להבטחת התנהגותו הטובה של הנבחן ולמנוע אותו מלשוב ולעבור את העברה שעבר, או עבירה אחרת. בקבלת התחייבות, הנער או הורהו

שאלה 2 (לענות על 2 מתוך 3 הסעיפים)
א. הסבירו את ההפרעה הרגשית של מאיה לפי הגישה המערכתית ולפי הגישה ההתנהגותית והציעו דרך טיפול הנגזרת מאחת מהן. הקפידו לקשר בין ההסבר התיאורטי לפירוט המקרה בכתבה.
הגישה המערכתית גורסת שהיחיד אינו פועל בחלל הריק, אלא במסגרת רחבה יותר (משפחה, שכונה, חברה). אי-ההסתגלות הוא ביטוי לחוסר התאמה בתוך מערכת החיים של הילד. למשל אצל מאיה, שמקפידה על סדר מוגזם ובודקת שוב ושוב אם המחברות והספרים שלה מונחים בתיק ובמקום הנכון וגם מקפידה על נטילת ידיה פעמים רבות ובקפדנות מוגזמת של רמת ניקיון, מוגזמת עד כדי כך שעור הידיים שלה מקולף. אפשר לגלות שכנראה יש משהו במערכת יחסים עם ההורים שלה, שהיא מאוד מלחיצים אותה, מאוד מפחידים אותה כי אם לא תעשה כמו שצריך וכפי שהם דורשים ממנה הקפדה על היגיינה וניקיון היא מפתחת חרדה שמא תידבק במחלות ואולי אף לא מאמינים בה וסומכים אליה בכל הקשור על היגיינה