סוגיות בחינוך מיוחד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2022
מספר מילים 1469

תקציר העבודה

שאלה 1
א. ההגדרה העדכנית לאוטיזם, אשר עודכנה בשנת 2013 ב DSM5:
אוטיזם מוגדר כהפרעה נוירולוגית-התפתחותית אשר מתבטאת בחסרים מתמשכים ובולטים בשני תחומי תפקוד: היעדר הדדיות חברתית והתנהגויות ותחומי עניין מצומצמים.
היעדר הדדיות חברתית באה לידי ביטוי בחסר/לקות מתמשכת בתקשורת ובאינטראקציה חברתית בהקשרים מגוונים שאינם מוסברים על ידי איחור התפתחותי כללי. בא לידי ביטוי בשלושה קריטריונים:
• חסרים בהדדיות חברתית-רגשית- הטווח נע בין התייחסות חברתית לקויה וכישלון ביצירת שיח הדדי (כלומר יש שיח חד צדדי בו רק הוא משוחח(, דרך הפחתה בשיתוף של תחומי עניין ורגשות, וזה מגיע עד לרמה הקיצונית של חסר מוחלט בליזום אינטראקציה חברתית.
• חסר בתקשורת בלתי מילולית המשמשת לאינטראקציה חברתית – הטווח נע החל מתקשורת מילולית ובלתי מילולית דלה, דרך קשר עין לא מווסת או חוסר בהבנה ובשימוש בתקשורת בלתי מילולית ויכול להגיע עד לרמה של היעדר מוחלט של הבעות פנים ומחוות גופניות.
• חסרים בפיתוח ובשמירה של יחסים מותאמים לרמה התפתחותית- בטווח הנע מקשיים בהתאמה של התנהגות בהקשרים חברתיים מגוונים, דרך קושי שיתוף במשחק דמיוני וביצירת קשרים חברתיים ויכול להגיע עד לרמה של היעדר עניין מוחלט באנשים, זה נחשב לקצה של הרצף. נציין כי זה לא יקרה עם אנשי הטיפול של הילד.