סוגיות בחינוך מיוחד

תקציר העבודה

קראו את הקטע הבא וענו על שניים משלושת הסעיפים שלאחריו:
עמרי הוא ילד מושלם. יש לו עיניים יפות וצלולות ופנים של מלאך. הוא נולד בניתוח חירום
בשבוע 28 של ההריון לאחר הריון בסיכון וטיפולי פוריות שנמשכו מספר שנים. הוא רק בן
שלוש וכבר יודע לספור עד 30 ,מכיר את כל אותיות הא-ב, כולל האותיות הסופיות, יש לו
אוצר מילים עצום והוא יודע לדקלם סיפורים ארוכים ושירים מורכבים, בעיקר של יהונתן
גפן. הוא אוהב לצטט במיוחד את מילות השיר גן סגור מ"הכבש השישה עשר". כל יום הוא
שר לי ולאחותו את השיר כמה פעמים. הוא גם זוכר בעל פה את כל השירים מהספר "שירים
שענת אוהבת במיוחד". הוא מאוד קשור אלי, עד שנכנס לגן בילינו שעות רבות ביחד בבית.
עמרי נכנס למסגרת מסודרת של גן קרוב לביתנו בתחילת שנת הלימודים תשפ"א. ההתחלה
נראתה מבטיחה ועמרי נפרד ממני בקלות יחסית כל בוקר. כשלושה חודשים לאחר תחילת
שנת הלימודים פנתה אליי הגננת ושאלה "האם גם בבית עמרי הולך שוב ושוב בלי סיבה
ממקום למקום וצועק בקול?". לא הבנתי מאיפה זה בא ועניתי לה שהוא לא "מתרוצץ"
בלי סיבה והוא גם אף פעם לא מרים את הקול.
חודש נוסף עבר והוזמנו לשיחה רישמית איתה. הגננת התעקשה ששני ההורים יגיעו
למפגש. עמרי שיחק בגן ואנחנו ישבנו בצד עם הגננת שפתחה ואמרה "אני חייבת לציין
מראש שאני לא מאבחנת מקצועית ואני לא יכולה לאבחן אבל יש לי הרבה ניסיון בתחום,
לדעתי לעמרי יש בעיות תקשורת. בהתחלה חשבתי שהוא פשוט צריך להסתגל לגן. בכל
זאת, הוא בן זקונים עם פער גדול מאוד מאחיו הבכור והיה איתכם בבית עד גיל מאוחר
יחסית ורק השנה נכנס למסגרת מסודרת. אבל למרות שעברו כבר יותר מחודשיים מאז
שנכנס לגן אני לא רואה שיפור. הוא לא כל כך מדבר ולא יוצר שיחה הדדית, הוא יותר
מצטט שירים וסיפורים מאשר מפתח שיחה“הוא גם לא פונה לילדים אחרים ומזמין אותם
לשחק איתו" .
16
לבקשתה הסתכלנו כולנו בדממה כרבע שעה על הילדים ששיחקו בחצר הגן. כל הילדים
האחרים שיחקו בזוגות או בקבוצות קטנות ורק עמרי ישב לבדו וסידר את כל מכוניות
הצעצוע שהיו בגן בקבוצות נפרדות לפי הצבעים. בסיום השיחה הגננת המליצה לנו לקחת
את עמרי לאבחון פרטי אצל מאבחן מוסמך ובעל נסיון שאנו סומכים עליו ונסכים לקבל
את קביעתו.
)20 נק'( א. הציגו את ההגדרה העדכנית לאוטיזם משנת 2013 תוך הסבר קצר של
מרכיבי ההגדרה. לכל תחום לקות בהגדרה הציגו מאפיין שקיים אצל עמרי
)סה"כ עליכם להציג שני מאפיינים של עמרי, אחד לכל תחום לקות(.
)20 נק'( ב. בהנחה שחשדותיה של הגננת אושרו ועמרי אובחן עם אוטיזם, הסבירו איזו
מסגרת חינוכית כדאי להציע עבורו מייד לאחר האבחון. נמקו בחירתכם תוך
הבאת ציטוטים מהקטע. הציגו את סוג המסגרת והסבירו איזו ועדה נערכת
בשנת 2022 על מנת לקבל זכאות למסגרת שהצעתם.
)20 נק'( ג. הציגו בקצרה 2 כיווני מחקר כגורמים האפשריים לאוטיזם המופיעים
ביחידה 9 .האם לאור המידע בקטע ניתן לקבוע בוודאות מהו הגורם
לאוטיזם במקרה של עמרי? נמקו תשובתכם תוך ציטוט והסבר