עבודה בנושא חברות הטבק - מוסר ועסקים

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2019
מספר מילים 5146
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

1. מבוא
2. פרק 1 – תחליפי המוסר וחולשותיהם
2.1 השוק כתחליף מוסר
2.2 החוק כתחליף מוסר

3. פרק 2 – יישום עקרונות המוסר
3.1 עקרון התועלתנות
3.2 עקרון חובות וזכויות
3.3 עקרון הצדק

4. פרק 3 – יישום כלים מתחום האתיקה בעסקים
4.1 טיפולוגיה של בעיות מוסר בעסקים
4.2 מודל בעלי עניין

5. סיכום

6. ביבליוגרפיה

 

מבוא

בעבודה זו אדון בשאלה האם זה מוסרי לייצר סיגריות? האם ישנה אחריות מוסרית לחברות הטבק בייצור מוצרים שמזיקים לבריאות האדם? קיימת דילמה בנושא זה מפני שמצד אחד תעשיית הסיגריות היא מאוד גדולה ומעניקה הרבה מקומות עבודה ופרנסה ומצד שני סיגריות זהו מוצר ממכר ומזיק לבריאות. הן נושמות לרווחה ומגלגלות סכומי עתק  ובוחרות להתעלם ולהכחיש את הנזקים בבריאות האדם מתוך מטרת הגדלת הרווח, החברות נותנות דגש על שיקולים כלכליים ולא על שיקולים מוסריים גם אם זה בא על חשבון פגיעה בבריאות הצרכנים. הביקוש למוצר מהווה עבורם צידוק לספקו ובכך הם מטילים את האחריות על המעשן שבוחר לעשות זאת מתוך חופש בחירה. האם זה מוסרי לייצר סיגריות? האם ישנה אחריות מוסרית לחברות הטבק בייצור מוצרים שמזיקים לבריאות האדם? קיימת דילמה בנושא זה מפני שמצד אחד תעשיית הסיגריות היא מאוד גדולה ומעניקה הרבה מקומות עבודה ופרנסה ומצד שני סיגריות זהו מוצר ממכר ומזיק לבריאות. חברות הטבק מגלגלות סכומי עתק  ובוחרות להתעלם ולהכחיש את הנזקים בבריאות האדם מתוך מטרת הגדלת הרווח, החברות נותנות דגש על שיקולים כלכליים ולא על שיקולים מוסריים גם אם זה בא על חשבון פגיעה בבריאות הצרכנים. הביקוש למוצר מהווה עבורם צידוק לספקו ובכך הם מטילים את האחריות על המעשן שבוחר לעשות זאת מתוך חופש בחירה. הסיבה שבחרתי בנושא זה היא בגלל שנושא זה מעניין אותי. השערתי היא שהתופעה אינה מוסרית וכדי לבחון את ההשערה אני מתכוון להתמקד  בכמה היבטים.

בפרק הראשון אדון בשתי תחליפי מוסר אשר היו אמורים לפתור את הבעיות המוסריות, כביכול מה שנקרא "היד הנעלמה" של השוק החופשי אמורה לדאוג לנטרול הבעיות המוסריות. שתי תחליפי המוסר אשר אדון בהם בפרק זה הינם:

  • השוק כתחליף מוסר- כוחות השוק החופשי אמורים לרסן את בעיות המוסר.
  • החוק כתחליף מוסר – החוקים במדינה שבה פועל השוק החופשי אמורים לרסן את בעיות המוסר.

בפרק השני  אדון בעקרונות המוסר, עקרונות אלו בעצם מציגים תשובות שונות לשאלת הטוב המוסרי ובחינת משמעות מוסרית למעשים השונים:

  • תועלתנות – התועלתנות אשר טוענת כי בבחינת מעשה האם הוא מוסרי או לא יש לבחון את תוצאות המעשים בלבד ולא להתייחס לכוונה של מבצע הפעולה.
  • צדק – אציג את גישת צדק מתקן והצדק המחלק בכל הקשור לדילמה המוסרית של תעשיית הטבק.
  • מידות טובות – אדון מה ראוי לעשות על פי הטוב המוסרי ביום יום .

בפרק השלישי  אני איישם את הכלים מתחום האתיקה על הדיון שלנו בשני כלים:

טיפולוגיה של בעיות מוסר בעסקים – נמפה את הטיפוס של בעיות מוסריות בתופעה המדוברת נציע פתרון מתאים לבעיה זו  ואיך בדיוק ניתן לעשות זאת ומה כרוך בכך.

מודל בעלי עניין – נפרט את כל השלבים שיש במודל זה ובאמצעות השלבים ניישם אותם על המקרה הנדון בעבודה ובכך נוכל לקבוע בסופו של דבר האם כדאי/לא כדאי לבצע את הפעולה והאם ראוי/לא ראוי לבצע את הפעולה ובכך נגיע למסקנה האופטימלית.