עבודה סמינריונית תיאורטית בנושא: קווים לדמות המנהיג בסדרה "אבודים"

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2021
מספר מילים 66745
מספר מקורות 56

תקציר העבודה

תוכן עניינים:

מבוא
1. מנהיגות – הגדרה………………………………………………………………………………………………4
2. הצגת המנהיגים………………………………………………………………………………………………..4
2.1. ד"ר ג'ק שפרד……………………………………………………………………………………………..4
2.2. ג'ון (ג'ונתן) לוק …………………………………………………………………………………………..6
2.3. בן (בנג'מין) ליינוס………………………………………………………………………………………..7
3. תכונות מנהיגותיות……………………………………………………………………………………………8 4. ניתוח המנהיגים ומצבי המנהיגות בסדרה ……………………………………………………………..12
4.1. ניתוח המנהיגות של ג'ק………………………………………………………………………………..12
4.2. ניתוח המנהיגות של לוק……………………………………………………………………………….17
4.3. ניתוח המנהיגות של בן…………………………………………………………………………………21
5. השוואה והבדלים בשיטות המנהיגות – הבדלים במנהיגות בין ג'ק לוק ובן……………………..23
6. סיכום…………………………………………………………………………………………………………..27
ביבליוגרפיה
נספחים

מבוא:
קח שנייה ותחשוב על הפעמים שטסת. נח, קורא ספר או רואה טלוויזיה ושותה את כוסית האלכוהול החביבה עליך. סביר להניח שבאותו הרגע לא בדקת את יכולות המנהיגות של האדם אשר יושב בכיסא שלידך. אך לפתע, המטוס מתחיל לאבד גובה במהירות, רועד בצורה מטורפת ומתחלק באוויר לכמה חלקים אשר מתרסקים לתוך אי מבודד – יכול להיות שכרגע, איכויות המנהיגות של האדם מהכיסא שלידך הן כן חשובות.

בתרבות ובמדיה – מושג המנהיגות הוזכר לא פעם. בספרות ישנו את ספרו של ווילאם גולדינג "בעל זבוב" אשר מתאר חבורת נערים שמתרסקת לאי-בודד ומתחלקת לשני קבוצות שבראשם "ראלף" "ג'ק" אשר מנהלות ביניהם מאבקי-כוח. בטלוויזיה אנו עדים לסדרות שמנהיגות הוא פן אינטגראלי בתוכן למשל, הסדרה "הסופרנוס" מתמקדת בטוני סופרנו שהוא מנהיג המאפיה בניו-ג'רזי. "נמלטים" היא סדרת מתח שבה "מייקל סקופילד" מנהיג חבורת אסירים בדרך לבריחה מבית-כלא. גם בתוכניות ריאליטי כגון "הישרדות" ו"האח הגדול" אנו עדים לדמויות מפתח אשר כחלק מהדינאמיקה, סוחפות את האנשים אחריהם או עומדים בראש משימות קבוצתיות.

בסתיו 2004 עלתה לאוויר סידרת טלוויזיה חדשה בשם "אבודים" ותוך מספר שבועות הפכה לנצפית ביותר בארה"ב ובעולם כולו. הסדרה מספרת את קורותיה של קבוצת ניצולים אשר מטוסם התרסק על אי-בודד ללא שום קשר לעולם החיצון. בכול פרק ישנה דמות מרכזית שבה העלילה מתמקדת והיא מספרת את סיפורו על האי ובפלשבק על עברו מחוץ לאי. בנוסף, בכול פרק אנו עדים לאופן ההתמודדות של קבוצות הניצולים והישרדותם מול כול הסכנות והאויבים שיש להם על האי.

שאלת הסמינריון – כיצד סדרת הטלוויזיה "אבודים" מציגה את מושג ה"מנהיגות"?
סמינריון זה בודק כיצד המנהיגות בסדרה אבודים – באה לידי ביטוי, על-ידי:
סקירה של המנהיגים בסדרה ותכונותיהם המנהיגותיות, ניתוח המנהיגים ומצבי מנהיגות והשוואה בין שיטות המנהיגות. הסמינריון מתבסס על ספרים ומאמרים בתחום המנהיגות, תיאוריות מנהיגותיות, תיאוריות פסיכולוגיות וכמובן, על סידרת הטלוויזיה "אבודים".

1. מנהיגות – הגדרה:
מושג המנהיגות ריתק במשך דורות פילוסופים רבים עוד מתקופת יוון העתיקה כגון אריסטו ואפלטון אשר ניסו להבינו ולהסבירו עד להוגי דעות סוציולוגים מהתקופה המודרנית כגון תומס קרלייל ומכס ובר. מתחילת המאה הקודמת, הפך הנושא ממושג של הפילוסופיה והסוציולוגיה לתחום מחקרי בפסיכולוגיה החברתית והארגונית (פופר ורונן, 1989).

מנהיגות באופן בסיסי, היא השפעה על מוטיבציה של אדם לפעול. אומנם אפשר לעשות