פסיכולוגיה בחינוך 2020א- שאלות + תשובות + הערות תיקון !!!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע ,
קורס
ציון 84
שנת הגשה 2020
מספר מילים 1573

תקציר העבודה

שאלה 1
א. באיזו מידה פיאז'ה היה תומך בקורסי ההכנה לכיתה א'? בחרו שלוש הנחות יסוד מתוך התיאוריה ושלושה מושגים מתוך התיאוריה והסבירו לפי כל אחד/אחת מההנחות והמושגים שבחרתם, מה תהיה עמדתו של פיאז'ה.
הנחות יסוד מתוך התיאוריה של פיאז'ה:
1. התפתחות משכל מתרחשת בשלבים באופן הדרגתי ובסדר קבוע – כלומר, יש מספר שלבים בהתפתחות החשיבה ולכל שלב מבנה חשיבתי הקובע את תכונותיו. המעבר בין השלבים מתרחש תוך פעילות גומלין בין הילד לסביבתו ומותנה בבשילה. זאת אומרת שיש רצף שלבים קבוע שדרכו המשכל מתפתח ואי אפשר לדלג על השלבים או להיות בשני שלבים בו זמנית, ולכן רק לאחר שמיצית את שלב החשיבה תוכל לעבור לשלב חשיבה גבוה יותר. פיאז'ה אומר השלבים הללו קשורים להבשלה, כלומר אפשר לעזור לילד למצות כל שלב אבל המעבר משלב לשלב קשור להבשלה של המח.
2. בין שלב לשלב קיימים הבדלים איכותיים באופן החשיבה, בנוסף להבדלים כמותיים- כשילד עולה לשלב חשיבה יותר גבוה ואנו רואים אצלו שינוי בחשיבה, זה לא רק בגלל שיש לו יותר ידע משהיה לו קודם, אלא יש לו צורת חשיבה אחרת. עפ"י פיאז'ה לא ניתן להאיץ מעבר משלב לשלב, אבל כן למקסם את ההבנה בכל שלב. תפקיד החינוך הוא להיות קשוב למקום ההתפתחותי של הילד ולעזור לו למקסם את היכולות וההבנה בהתאם לצורת חשיבתו בשלב בו נמצא.
3. אוניברסאליות- כל הילדים בכל התרבויות מתפתחים באותו סדר וכך גם המשכל שלהם מתפתח באותה צורה. כלומר, ההתפתחות אינה תלוית תרבות/סביבה/חברה/ משפחה וכו'. פיאז'ה התייחס לסדר השלבים שהוא אוניברסאלי, הוא מתרחש בקרב כל הילדים ובסדר קבוע, אך גיל המעבר משלב לשלב משתנה בין ילד אחד למשנהו.
ניתן ללמוד מתוך תורתו של פיאז'ה…

ב. באיזו מידה ויגוטסקי היה תומך בקורסים אלה? נמקו את תשובתכם בהתבסס על עקרון או מושג מתוך התיאוריה של ויגוטסקי.
הרעיון המרכזי בתיאוריה של ויגוטסקי הוא שלאינטראקציה החברתית מקום מרכזי בבסיס התפתחות הקוגניציות. הסביבה שבה גדל ילד היא קריטית להתפתחותו. ויגוטסקי מדגיש את חשיבות הסביבה בהתפתחות האינטלקטואלית של הילד. עיקר ההתפתחות על פיו היא מן החוץ אל הפנים באמצעות תהליך של הפנמה- קליטה של הידע מתוך ההקשר. על פי ויגוטסקי, רוב המידע שהילד מפנים מתרחש כתוצאה מאינטראקציה עם הסביבה. ילדים נחשפים מידי יום למקורות מידע רבים בסביבות מגוונות שונות. את המידע שקלטו הם מפנימים וכך הופכים אותו לשלהם.

שאלה 2
א. באיזו מידה המטלה שאתם עונים עליה כעת עומדת בקריטריונים כלליים של איכות אשר מבחנים נדרשים לעמוד בהם? השיבו ביחס לכל קריטריון בנפרד (5 קריטריונים- עמ' 159-160).
הקריטריונים הכלליים של איכות אשר מבחנים נדרשים לעמוד בהם:

שאלה 3
ענו על הסעיפים הבאים בהתבסס על המאמר של אייזנק ושונטאלר- שיפור האי-קיו על ידי הוספת ויטמינים ומינרלים (מקראה- עמ' 71-102).