פרקים בסוציולוגיה של החינוך כולל שאלות!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2018
מספר מילים 2215

תקציר העבודה

שאלה 1
א.הסבירו את המושגים "שוויון הזדמנויות בחינוך" ו"מצוינות בחינוך".

שוויון הזדמנויות בחינוך: לאחר האכזבה מיכולת היישום של השוויון בחינוך ומהתוצאות הכושלות של שוויון בתוצאות ושוויון בתשומות, המונח שוויון הזדמנויות הפך אפוא מפלט אחרון להגשמת שוויון בחינוך.
יש הכוונה לתנאים שיאפשרו לכל התלמידים עתיד לימודי ומקצועי באמצעות תכנית לימודים שונה בהתאם לצרכיו השונים של כל תלמידה ותלמיד. דרך זו יוצרת דיפרנציאציה בתשומות ובתוצאות כאחת. הדגש מושם בחינוך ללא אפליה ובמתן הזדמנות שווה לכלל התלמידים לרכוש השכלה. אין להתעלם מן העובדה שהשקפות אלה צמחו מאידיאולוגיה של חברה מריטוקרטית (שלטון המוכשרים), הבנויה על מעלות והישגים ומשמשת קרקע פורייה להתפתחות תעשייתית ותרבותית, והיא לא בהכרח סותרת את עקרונות הצדק החברתי. כלומר, מצד אחד, עקרון שלה הוא שהישגיות ומצוינות הם הקריטריונים לניעות חברתית וכלכלית, ומצד שני, מערכת החינוך נותנת הזדמנות לכולם להגיע להישגים אלה – שוויון הזדמנויות.