רעלנים של שושנות ים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 98
שנת הגשה 2023
מספר מילים 3900
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

תקציר
שושנות ים הן בעלי חיים השייכים למחלקת האלמוגים, וגם הן נמנות כחלק ממערכת הצורבים. למרות המבנה הפשוט של גופן, הן מסוגלות לתפוס טרף ולדחות טורפים מורכבים מהם בהרבה. זאת בזכות הזרועות בהן מצויידות, המכילות הרבה תאי צריבה ארסיים, שמגנות עליהן מפני הטורפים שלהן. שושנות ים מכילות הרבה רעלנים שרובם רעלנים גורמי חורים בממברנות (פורפורמורים), הגורמים להרס תאי דם אדומים. תפקידם העיקרי הוא התחלת פעילות רעלנית באורגניזם המותקף.
בעבודתנו בדקנו והשווינו את הפעילות ההמוליטית של רעלנים של שתי שושנות ים, מסוג
Aiptasia כאשר אחת משושנות הים הוזנה בכמות המיטבית ואילו השושנה השנייה הועקה ולא הוזנה מספר ימים על מנת לבדוק בשיטות שונות את כמות ואיכות הרעלנים פורפורמרים ונוירוטוקסונים שהופרשו מכל שושנה.
תחילה, על מנת לברר האם הרעלן הוא חומר חלבוני, ערכנו דנטורציה לרעלן כאשר בתום התהליך לא ראינו שום פעילות של תאי הדם האדומים. לאחר קריאת הדגימה בספקטרופוטומטר, התברר כי אכן פעילות הרעלן הייתה אפסית ומכאן הסקנו כי הרעלן הוא למעשה חלבון.

לאחר מכן, השוונו בין השושנות כדי לבחון את היכולת ההמוליטית של שושונות הים מסוג Aiptasia בתנאי האכלה שנים . ערכנו ניסוי שבדק את פעילות הרעלן על תאי דם אדומים (המוליזה). עבור כל דגימה נבדקה הבליעה בספקטרופוטומטר באורך גל 450nm על מנת לקבל את ערך הבליעה של הדגימה.
נעשה שימוש בהרצה בג'ל חלבונים בעבודתנו על מנת לבדוק את כמות הרעלן מסוג פורפורמר שמפרישה שושנת הים בתנאי תת-תזונה לעומת תנאי האכלה מיטביים.
בהמשך, נבדקה נוכחות הRNA- לייצור הרעלן פורפורמר ע"י הרצת ה-RNA ב-RT-PCR. לאחר ביצוע ריאקציית ה-RT-PCR, נעשה שימוש בג'ל אגרוז (על מנת ללמוד את תכונות הגן שהוגבר). ראינו כי הפס היחיד שהתקבל על גבי ג'ל האגרוז, בגודל מתאים למה שציפינו לקבל עקב שימוש בתחלים בראקציית PCR.
עקב תוצאות ג'ל האגרוז, ניתן להסיק שתערובת הRNA שבודדה משושנת הים מסוג Aiptasia מכילה RNA האחראי לייצור הרעלן פורפורמר. תוצאה זאת מתאימה לתוצאה שהתקבלה בג'ל החלבונים, שבו זוהה פס בגודל kDa 20, המתאים לגודל של הרעלן.
על סמך התוצאות הסקנו כי השושנה תוכל להפיק נוירוטוקסין בתנאי ההרעבה, הפעילות ההמוליטית איננה נפגעת כתוצאה מההרעבה ואף השתפרה, חלו הפרשים בין הפעילויות של השושנה בתנאי הגידול המיטביים לעומת השושנה המורעבת ושהשפעת הרעלן על הארתמיה תהיה גדולה בשושנה המורעבת לעומת השושנה המיטבית.