שיטות מחקר במדעי החברה

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

שאלה 1:
חוקר בנה שני שאלונים דומים הבודקים חשש מלשגות A וB באמצעות דווח עצמי. כל אחד מהשאלונים כלל 14 פריטים. שניהם הועברו לקבוצה בת 80 יהודים ישראלים, גברים ונשים, בפברואר 2013 (מועד 1) ושוב במרץ 2013 (מועד 2).
עבור כל אחד מהמצבים המתוארים בסעיפים א ועד ג, ציין מהי הדרך שנבחרה למדידת המהימנות, ומהו מרדם המהימנות שחושב. הסבר בקצרה את תשובתך.
א. r=0.7
ב. שאלון B1 חולק לשני חצאים ונתקבל ביניהם מתאם של 0.8
ג. ממוצע מקדמי ה S-B של כל החלוקות האפשריות של 20 הפריטים של שאלון A1 היה 0.85
ד. עוזר המחקר רצה להעלות את הערך שנתקבל בסעיף א' (0.7) לצורך זה הוא הוסיף קבוע חיובי לציונו של כל נבדק בשני השאלונים. כיצד תשפיע לדעתך הוספת הקבוע של ערך מקדם המהימנות? הסבר.
ה. המתאם בין שאלון מוכר וידוע המודד חוסר ביטחון לבין שאלון A שתואר לעיל נתקבל 0.8
1. האם זו בדיקת תוקף או מהימנות? הסבר במונחי שיטות ותכונות.
2. על מה מעיד גובהו של מקדם המתאם שנתקבל? הסבר.

שאלה 2:
בסקר שנערך בקרב הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה לפני המעבר למערכת המטלות הממוחשבת נשאלו הסטודנטים שאלות שונות לגבי מידת תמיכתם בה. אחת השאלות שנשאלה הייתה:
"האם אתה תומך במעבר למערכת המטלות הממוחשבת או מתנגד לה?"
(הקף בעיגול את התשובה המתאימה לדעתך.)
א. תומך מאוד ב. תומך ג. מתנגד ד. מתנגד מאוד
הציונים שניתנו לתשובות השונות היו ע"פ החוק הבא: ככל שהתמיכה הייתה גבוהה יותר הציון היה נמוך יותר.
א. מהו סולם המדידה שתואר בשאלה?
ב. אילו מהטרנספורמציות הבאות על מערכת המספרים שצוינה מותרת? הסבר.
1. הוספת קבוע חיובי לכל ערך.
2. הכפלת כל ערך ב0.
3. הוספת 0 לכל ערך.
4. הכפלת כל ערך ב2.
5. חלוקת כל ערך ב1.

שאלה 3:
כחלק ממיון נבדקות לקצונה בנה חוקר מכשיר התאמה לקצונה באמצעות שאלון סוציומטרי (שאלון שבו כל נבדק מקבל הערכות מכל שאר הנבדקים ועל סמך הערכות אלו מקבל כל נבדק ציון). במחקר לקחו חלק 50 מועמדות לקצונה, מעשרה צוותים (5 בנות לצוות), שהיו בקורס קצינות. כשבוע לפני תום קורס הקצינות (הנח כי שבוע לפני תום קורס הקצינות המועמדות אינן עוסקות בלמידה אלא בהכנות למסדר הסיום), כל אחת מבנות הצוות דירגה את מידת ההתאמה לקצונה של הבנות האחרות בצוותה. לאחר מכן הופק לכל מועמדת לקצונה ציון שביטא את מידת התאמתה לקצונה. ציון זה בוסס על הערכות כל בנות צוותה.
א. כל מועמדת אף מילאה שאלון דיווח עצמי (כשבוע לפני תום הקורס) לגבי מיד התאמתה לקצונה על סולם בין 1 (כלל לא) ל4 (מאוד). נבחן המתאם בין הערכת הנבדקת את עצמה ובין ההערכה שקיבלה מבנות צוותה. נתקבל מתאם של 0.7
1. האם זוהי בדיקת תוקף או מהימנות?
2. מאיזה סוג? הסבר בקצרה במונחי שיטות\תכונות?
ב. שאלון הדיווח העצמי הועבר למועמדות גם לאחר שבוע. נתקבל מתאם של 0.9 בין דירוג ההתאמה העצמית לקצונה כפי שנתקבל במועד הראשון לבין זה שנתקבל במועד השני.
1. האם זוהי בדיקת תוקף או מהימנות?
2. מאיזה סוג? הסבר בקצרה במונחי שיטות/תכונות?
3. לאור הבדיקה שנערכה בסעיף זה האם ניתן לומר כי 90% מהשונות בציונים שבשאלון הדיווח העצמי משוחררת מתלות במעריך? הסבר.
ג. בתום הקורס מפקדת הקורס נתבקשה להעריך את מידת ההתאמה לקצונה של כל מועמדת על סולם שבין 1 (כלל לא) ל8 (מאוד). נבדק המתאם בין הערכות המפקדת לבין ציוני הסוציומטרי. נתקבל מתאם של 0.65
1. האם זוהי בדיקת תוקף או מהימנות?
2. מאיזה סוג? הסבר בקצרה במונחי שיטות/תכונות.
ד. החוקר אף העביר לנבדקות מבחן שבדק יכולת פתרון בעיות. הוא חילק את הנבדקות לשתי קבוצות: בעלות יכולת נמוכה לפתור בעיות ובעלות יכולת גבוהה. הוא בחן את ההבדל בין שתי הקבוצות במידת ההתאמה לקצונה כפי שנתקבלה ממפקדת הקורס. נתקבל הבדל מובהק (ממוצע בעלות היכולת הנמוכה בהתאמה לקצונה היה נמוך יותר).
1. בדיקה זו היא בדיקת תוקף. מאיזה סוג? הסבר בקצרה מונחי שיטות/תכונות?
2. האם התוצאה שתוארה מחזקת את תוקף המדידה של הערכת המפקדת כמודדת התאמה לקצונה? הסבר.
ה. מהו סולם המדידה של הערכת המפקדת מסעיף ג?
ו. הנח כי נעשתה טרנספורמציה הוסיפו 2 נקודות לכל אחד מהציונים שהתקבלו מהערכת המפקדת.
1. האם סולם המדידה היה משתנה? הסבר בקצרה.
2. רינה (מועמדת) קבלה ציון 8 מהמפקדת. מה יהיה ציונה לאחר הטרנספורמציה?
3. האם המתאם בין הציונים שנתקבלו משאלון הדיווח העצמי לבין אלה שנתקבלו מהערכת המפקדת (0.65) היה משתנה לאחר הטרנספורמציה? הסבר בקצרה.

שאלה 4:
חוקר בנה שאלון למדידת צורך להרגיש מיוחד. כדי לבדוק את תוקפו, בחן החוקר את ההבדל בין:
א. מדגם של ציירים לבין מדגם של בנקאים.
ב. נבדקים בעלי אינטלגנציה ממוצעת לבין נבדקים בעלי אינטלגנציה גבוהה מהממוצע.
לגבי כל סעיף, ציין והסבר באיזה סוג של בדיקת תוקף נעשה שימוש.