10139 סוגיות בחינוך מיוחד -

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2021
מספר מילים 1766
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

שאלה 1( ליחידה 5( )25 נקודות(
קראו את הקטע הבא וענו לאחד מהסעיפים שלאחריו:
שיעור באלימות: שני תלמידים נדקרו במספריים ובעט
נער בן 16 מעיר באזור השרון נעצר בחשד שתקף נער מכיתתו ודקר אותו במספריים. מחקירה
ראשונית עולה כי האירוע התרחש בשעה שהמורה לא הייתה נוכחת בכיתה. עימאד זועבי, פרמדיק
מד"א, סיפר לוואלה חדשות: "קיבלנו קריאה על נער בן 15 שנדקר במתחם בית הספר. כשהגענו
למקום מצאנו את הנער במצב קל, כשהוא סובל מדקירה בעומק של כסנטימטר מתחת לאוזנו". הנער
פונה לבית החולים מאיר בכפר סבא. ילדים מכתתם סיפרו על איומים מצד התוקף על ילדים רבים
בבית הספר.
שוטרי תחנת גלילות, שהוזמנו למקום על ידי צוות בית הספר, עיכבו לחקירה את הנער החשוד. טרם
הוחלט אם להאריך את מעצרו. החוקרים גבו עדות מתלמידים וממורים שהיו עדים לאירוע במטרה
להבין מה קדם לתקרית. במקביל, נערך צוות העובדים בבית הספר לפעילות הסברה והדרכה נגד
אלימות. מהנהלת בית הספר נמסר: "בעירנו אין סובלנות לאלימות. בית הספר רואה בחומרה רבה
את האירוע. ההנהלה תדאג כי ימוצו כל ההליכים כנגד התוקף".
מוקדם יותר באותו יום, תלמיד בעיר בצפון הארץ נפצע בדקירה בחדר המנהלת בבית ספרו. הנער
נקרא לשיחה עם המנהלת יחד עם שלושה תלמידים נוספים, לאחר שהחבורה הייתה מעורבת
בקטטה בשטח בית הספר. על פי החשד, בשעה שהמנהלת חיפשה טפסי השעיה, אחד הנערים
התנפל על חברו, ונעץ עט בגרונו. הנער נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים.
)25 נק'( א. הסבירו היכן יועמדו למשפט הנערים שהוזכרו בכתבה. נמקו תשובתכם. בחרו
אחד המקרים המתוארים בכתבה וציינו איזה טיפול מומלץ שיציע עבורו בית
המשפט. נמקו תשובתכם תוך התיחסות לכתבה.
2
)25 נק'( ב. הציעו דרך מניעה מתאימה, מבין דרכי המניעה של עבריינות נוער עליהן למדתם
ביחידה 5 , לכל אחד מהמקרים שתוארו בכתבה. הסבירו כיצד דרכי המניעה שפרטתם
יסייעו לשיפור המצב.
שאלה 2( ליחידה 6( )50 נקודות(
קראו את הקטע שלפניכם וענו לשניים מהסעיפים בעמוד הבא:
רועי, בן ה-16 ,הגיע לטיפול לאחר שחברתו מזה חצי שנה נפרדה ממנו. מאז הפרדה )לפני כחודש(
חלה התדרדרות קשה במצבו הנפשי והוא החל נתקף בהתקפיי בכי ממושכים, כמו גם בהתקפיי
חרדה הכוללים התעוררות של תסמינים גופניים. בנוסף, החל להישאר במיטתו לאורך שעות רבות
במהלך היום.
רועי הנו בחור בעל מבנה גוף ממוצע, שקט, מופנם ונעים הליכות. הוא מתאר קשיים חברתיים רבים
לאורך כול שנות ילדותו בהם חווה דחייה וריחוק חברתי ולא הרבה באינטראקציות חברתיות. הוא
מתאר את עצמו כחסר ביטחון, שונה, רכרוכי, רגיש, עדין, עצור מאד, ובעיקר תלותי בחבריו. בשנות
ילדותו מהגן ועד סוף חטיבת הביניים נהג להיפגש עם 2 חברים שגם מולם הרגיש נחות והרבה
להרגיש מנוצל וכמי שלוקחים כמובן מאליו. הוא מאמין כי בחרו להיות אתו רק משום שריחמו עליו
ומשום שגילו התחשבות במצבו הקשה. בשנים אלו חש בדידות ונמנע מסיטואציות חברתיות רבות.
המרכזיות שבהן הן דיבור בקבוצה ומיקוד תשומת הלב, התעמתות, ניהול שיחה עם זרים או עם בעל
סמכות.
בשנות לימודיו הוא מתאר משברים אישיים רבים, אשר פגעו ביכולתו ללמוד. גם מערכת יחסיו עם
הוריו לא הייתה טובה. עיקר המריבות היו עם אביו אותו הוא מתאר כביקורתי מאד וכוחני. לאחר
הפרידה מחברתו חלה החרפה נוספת במערכת היחסים עם הוריו וכעת היא נעה בין התנתקות
מוחלטת אשר כוללת את נעילת דלת חדרו, לבין התפרצויות זעם, והטחת אשמה הדדית.
בשיחה עם המטפל אליו נשלח ע"י הוריו סיפר כי הוא נוטה להימנע מסיטואציות חברתיות, בעיקר
באלו הדורשות הצגה עצמית ועמידה על המקח, תמיד בוחר שלא להתבלט ומקפיד לשבת במקומות
פחות מרכזיים. הוא נוטה שלא לומר את דעותיו האישיות מחשש שיצחקו עליו. הוא מדבר בשקט,
מגלה רגישות גבוהה לאמירות שליליות ומטה קשב רב לסימנים של ביטול או חוסר עניין. בתקופה
האחרונה חלה תפנית לרעה במצב רוחו. כתוצאה מכך החל לשהות במיטתו שעות רבות. הוא פסק
כמעט לחלוטין מתחביביו )מחשב וספורט(. גם במערכת יחסיו עם הוריו חלה הרעה והוא מרבה
להתווכח עימם, ועל כן משתדל לצמצם את האינטראקציה עימם בטענה ש"הם רק מלחיצים אותי".
תסמיני הלחץ ניכרים בו במהלך השיחה; אגרופיו קפוצים; גופו וכתפיו כפופים; לחייו סמוקות; והוא
נראה מותש. לאחר הפרידה מחברתו ניתקף בהתקפי בכי ממושכים. הפחד מחוויית התקף החרדה
מול אחרים, יחדיו עם חוסר החשק לעסוק בפעילות אהובה, הובילו להתנתקות משמעותית והסתגרות
בחדרו.
3
)25 נק'( א. הסבירו את ההפרעה הרגשית של רועי לפי הגישה המערכתית ולפי הגישה
הפסיכואנליטית והציעו דרך טיפול הנגזרת מכל אחת מהן. הקפידו לקשר בין
ההסבר התיאורטי לפירוט המקרה בכתבה. כללו ציטוטים בתשובתכם.
)25 נק'( ב. הציעו 2 שיטות לאבחון ובדיקה של ההפרעה הרגשית של רועי. הסבירו את
העיקרון של כל דרך אבחון ובדיקה וציינו כיצד תבצעו אותה עם רועי. נמקו
תשובתכם תוך ציטוט מהכתבה.
)25 נק'( ג. תארו את שני סוגי הטיפול הבאים בהפרעות רגשיות וערכו ביניהם השוואה על
בסיס 3 קריטריונים לבחירתכם:
 טיפול התנהגותי
 טיפול סביבתי
הסבירו מי משני הטיפולים מתאים יותר לרועי. נמקו בחירתכם תוך התיחסות
למידע בכתבה בעזרתו גיבשתם את דעתכם. כללו בתשובתכם ציטוט מהכתבה.
)נקודות 25( )6 ,5ליחידות )3 שאלה
בחרו שלושה מההיגדים הבאים וציינו נכון / לא נכון לגבי כל אחד מהם תוך הנמקה קצרה )עד 5
שורות לכל היגד. יש לנמק גם היגד שהוא נכון! (.
א. ״מסירת הקטין לטיפולו והשגחתו של אדם ראוי לכך שאינו הורה הקטין״ הינה אחת
משמונה דרכי טיפול בעבריינות נוער.
ב. עניינו של בית המשפט לנוער הוא בהגנה, אבחון, טיפול, שיקום, שפיטה ואבחון של
קטינים מלידתם ועד גיל 14.
ג. מבחן רורשאך הוא מבחן השלכתי שבו מעמידים לפני הנבדק משימה מוגדרת בעלת פתרון
אחד מוגדר.
ד. מטרת הגישה הפסיכו־חינוכית להציע דרכי התערבות לילדים צעירים עם הפרעות רגשיות
והתנהגותיות קשות. הגישה מתמקדת בחלקים הבריאים והלא פגועים.
ה. דרך הטיפול הנגזרת מהגישה ההתנהגותית מתמקדת בהחזרת התיאום בין הילד
למערכת, לכן הילד אינו המטופל היחיד.