10354 דיני עבודה

תקציר העבודה

10354 דיני עבודה – ממ”ן 13, ציון 99 – כולל הערות המנחה.
13011 משפט העבודה.

שאלה 1:
נדי מתגורר במדינת הגמדים. הוא החל לעבוד בחברת “הפרח הצבעוני”. בחברת “הפרח הצבעוני” יש שני ארגוני עובדים: “ארגון פרח” ו”ארגון הוורד”. נדי מעונין להצטרף ל”ארגון הוורד”. בקשתו התקבלה, והוסבר לו שהוא חייב להצטרף לאחד הארגונים, לא משנה איזה.
א. באיזה היבט של חופש ההתארגנות מכירה שיטת המשפט הנוהגת במדינת הגמדים? הסבירו.
ב. על איזה עקרונות מבוססים הנימוקים המצדיקים את שיטת המשפט הנוהגת במדינת הגמדים בנוגע לחופש ההתארגנות?

שאלה 2:
במרפאת שיניים מועסקים רופאי שיניים, שינניות ופקידות. על עובדי המרפאה חל הסכם קיבוצי מיוחד שנחתם בין הנהלת החברה לבין “ארגון העובדים האקדמאים” (ארגון
העובדים האקדמאים הוא הארגון היציג של הרופאים). בהסכם נקבע, בין השאר, כדלהלן:
• כל שיננית העובדת בחברה ואינה חברה בארגון העובדים האקדמאים, חייבת לשלם לארגון עובדים זה, דמי טיפול ארגוני-מקצועי.
א. דפנה התקבלה זה עתה לעבוד במרפאה בתור שיננית. דפנה התבקשה לשלם דמי טיפול ארגוני – מקצועי לארגון העובדים האקדמאים אך היא אינה מעוניינת להיות חברה באף ארגון עובדים או לשלם לארגון כלשהו דמי טיפול בניגוד לרצונה. לטענתה, חיוב זה נוגד את זכויותיה הבסיסיות להחליט מה יעשה בכספה, ולהחליט אם ברצונה להיות חברה
בארגון עובדים כלשהו. הסבירו טענתה של דפנה.
ב. מהם הנימוקים שיעלו נציגי ארגון העובדים האקדמאים כנגד טענתה של דפנה?

שאלה 3: עס”ק 12-09-25476 ההסתדרות נ’ פלאפון תקשורת.
עובדי חברת התקשורת “בלו תקשורת בע”מ” מועסקים בחוזים אישיים. לאחרונה החלו העובדים לחשוש מגל הפיטורים שהחל בענף התקשורת, בשל הכרזת מנכ”ל החברה כי ייאלץ לערוך צמצומים בחברה… הם החליטו להצטרף כחברים להסתדרות הכללית כדי שזו תנהל מו”מ קיבוצי על תנאי עבודתם. לשם כך החלו קבוצה של 5 עובדים לשכנע את שאר העובדים להצטרף להסתדרות: הם קיימו אסיפות הסברה, פתחו דף בפייסבוק לשם כך וכד’. כשנודע על כך להנהלה, היא החליטה לנקוט בכל דרך אפשרית על מנת לטרפד את ההתארגנות. היא שלחה הודעת דואר אלקטרונית לכל העובדים והסבירה להם את החסרונות של ההתאגדות תוך שהיא מאיימת על העובדים שהתארגנו פן יפוטרו מהעבודה בשל הצורך בצמצומים. היא שלחה לכל העובדים בדוא”ל טופס לביטול חברות בהסתדרות וביקשה מהם לחתום על כך.
כאשר נודע על כך להסתדרות, היא החליטה להגיש עתירה לבית הדין לעבודה ולבקש צו המונע מההנהלה לנקוט בדרכים שנקטה. מה יפסוק בית הדין בעניין זה? הסבירו .

שאלה 4: עס”ק (ארצי) 10/24 הוט טלקום בע”מ – הסתדרות העובדים הלאומית.
רוני עובד כמתדלק בחברת “דונולו” שהיא בעלים של תחנות דלק רבות ברחבי הארץ. תנאי העבודה של המתדלקים גרועים ביותר, הם משתכרים בשכר מינימום ואין להם כל הגנה מפני פיטורים. לכן החליט רוני לשכנע את העובדים להצטרף להסתדרות הכללית. הוא פנה למתדלקים בכל רחבי הארץ ושכנע אותם כי בעקבות ההתארגנות ינוהל משא ומתן קיבוצי בין ההסתדרות לבין הנהלה וכתוצאה מכך ייחתם הסכם קיבוצי שיעניק לעובדים תנאי עבודה טובים בהרבה. בנוסף, ההנהלה לא תוכל להמשיך לפגוע בזכויות העובדים באופן שיטתי כפי שנעשה כעת. רוני הצליח להחתים על טפסי הצטרפות להסתדרות מחצית מהמתדלקים. כאשר נודע על כך להנהלה הוחלט לפטר את רוני. הוא זומן לפגישה במסגרתה הוסבר לו כי בשל תפקודו המקצועי הלקוי, הוא מפוטר מהעבודה.
רוני מעוניין להגיש תביעה להשיבו לעבודה. מה יטען רוני בתביעתו? הסבירו.