עבודת סמינריון B.A בנושא חשיבה יצירתית אצל ילדים. עבודה מעולה שעברה הרבה בדיקות אצל המרצה (פרופ') העבודה כוללת את שיטת המחקר, הממצאים, הקידודים והדיון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2000
מספר מילים 6324
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תקציר זוהי עבודת סמינריון מחקרית בנושא מחוננות וחשיבה יצירתית בקרב ילדים. העבודה כוללת את כל הנספחים – כל תהליך עבודת המחקר, כולל המבחנים והקידודים. המחקר הנוכחי בדק שני דברים עיקריים. הראשון בהם, הוא האם ניתן להעריך חשיבה יצירתית אצל תלמידים לקויי למידה באופן מהימן והדבר השני הוא האם ימצא הבדל בחשיבה יצירתית אצל תלמידים ליקויי למידה כפונקציה של סוג גירוי המדד של חשיבה יצירתית.
המדגם כלל 53 תלמידים בעלי סוגי לקויות שונות בגיל חטיבת הביניים. לנבדקים הועברו שני מבחנים. המבחן הראשון – TACT (מילגרם ומילגרם, 1976) ומבחן נוסף – מבחן הרכבת צורות (הופמן, 2000).
נמצאה מהימנות גבוהה למבחן ה TACT מכאן שניתן להעריך חשיבה יצירתית אצל תלמידים ליקויי למידה באופן מהימן. נמצא כי אין הבדל מובהק סטטיסטית בין הגירויים השונים – מבחן ה TACT ומבחן הרכבת הצורות. ממצא זה מראה כי בניגוד למחקר שעסק בגירויים תלת ממדיים כגורם ממריץ לחשיבה יצירתית אצל ילדים בגיל גן חובה, אצל תלמידים ליקויי למידה בגיל חטיבת הביניים הגירוי התלת ממדי לא משמש כאותו גורם ממריץ. מספר הסברים הוצעו להבנת תוצאות אלו – זהו בין המחקרים הראשונים העוסקים בנושא חשיבה יצירתית בקרב תלמידים ליקויי למידה ולכן חסר בסיס תיאורטי בנושא, כמו כן אוכלוסיית המדגם כללה תלמידים לקויי למידה שהיו בעלי בעיות נוספות כגון פיגור שכלי, וכן בעיות מתודולוגיות נוספות כגון גודל המדגם. מחקר זה יכול להוביל למחקרים נוספים אשר יפתחו נושא חשוב זה ואף יובילו לשיפור בתחומי ודרכי לימוד שונים אצל תלמידים בעלי לקויי למידה.