פיתוח מודעות רב תרבותית בתוכניות הלימוד של בית ספר 'גליל'

סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 14887

תקציר העבודה

פיתוח מודעות רב – תרבותית בתוכניות הלימוד של בי"ס "גליל" סמינריון במסגרת לימודי דמוקרטיה וחינוך לתואר שני
2 005 ב' תוכן עניינים
מבוא -..עמ'
1 פרק ראשון :
האם ניתן לפתח מודעות רב – תרבותית? ..עמ' 3
פרק שני :
תוכנית הלימודים של כיתה ז' בבי"ס "גליל" .עמ' 15
פרק שלישי :
פיתוח מודעות רב – תרבותית בתוכנית הלימודים -עמ' 21
סיכום -עמ'
3 2
נספח א' – מערכת השעות של כיתה ז' בבית ספר גליל נספח ב' – תוכנית חודש מאי בבית ספר 'גליל' נספח ג' – פורומים של בית הספר נספח ד' – הזמנה להשתתף בערב עיון של "סיכוי במשגב" נספח ה' – שיר מאת נמרוד אלוני ביבליוגרפיה –.עמ'
4 0 -1- מבוא
בעבודתי זו אנסה לבדוק האם ניתן לפתח מודעות רב – תרבותית אצל הדור הצעיר החי בישראל של היום בכלל ובגליל בפרט. כפי שאראה במהלך העבודה, ישראל היא מדינה מרובת – תרבויות ועדיין ללא מודעות רב – תרבותית. כלומר, מתקיימות בה תרבויות רבות ושונות, תוך סובלנות במקרה הטוב ותוך שסעים ופערים במקרה הנפוץ. על רקע תופעה זו מעניין לבדוק את המקרה הייחודי ויוצא הדופן של בית ספר דו – לאומי ודו – לשוני "גליל".
ביה"ס גליל נוסד לפני שמונה שנים ע"י עמותת יד ביד, לחינוך דו לשוני בישראל. בכל כיתה מלמדות שתי מחנכות, יהודייה וערבייה. בית הספר נתמך על ידי משרד החינוך ומאושר כביה"ס על יסודי ייחודי, על אזורי. בביה"ס גליל לומדים כ-180 תלמידים בכיתות א'-ז' הבאים מיישובי משגב, סח'נין ושעב. בפרק הראשון של עבודה זו אנסה להשיב על השאלה באופן תיאורטי, האם ניתן בכלל לחנך או לפתח מודעות רב – תרבותית? התשובות והדעות כאן כראוי לנושא הרב – תרבותיות בכלל והחינוך לרב – תרבותיות בפרט הן רבות ומגוונות, אביא את הבולטות שבהן.
בפרק השני אפרט את הדוגמא של בי"ס "גליל" ואתמקד בתוכנית הלימודים של כיתה ז' שהיא הכיתה הבוגרת ו"המייסדת" בית – ספר זה. פרק זה יתבסס על חומרים כתובים של התוכנית וראיונות עם המורות המובילות והמנהלים העמיתים.
בפרק השלישי אנסה לבדוק האם אכן תוכנית הלימודים של כיתה ז' בבי"ס "גליל" עונה על המדדים של פיתוח המודעות הרב – תרבותית. בפרק זה אנסה לחבר בין התיאוריה למעשה, בין הרצוי למצוי. כמו כן אביא כאן בקצרה ראיות לנושא מפורומים שונים הקשורים לבית הספר. בנוסף אסקור את הקשיים והמכשלות בדרך ליישום. כמו כן אביא בקיצור המתבקש את הדוגמא של בית הספר בנוה שלום.
להערכתי, ניתן יהיה להיווכח כי תוכנית הלימודים של כיתה ז', אכן עונה להלכה על הצורך הדחוף לפתח מודעות רב – תרבותית, אך למעשה הדרך עדיין ארוכה ומסובכת . כלומר, למרות העשייה המבורכת ואולי בזכותה, יש עדיין הרבה מה לחשוב ולעשות.