סיכום במבוא לפסיכולוגיה - מהילגארד גרסה 14 - אישיות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3016

תקציר העבודה

אישיות *הערכת האישיות- אישיות – צורות בולטות ואופייניות של מחשבה, רגש והתנהגות שמרכיבים את הסגנון האישי של האינדיבידואל באינטראקציות שלו עם הסביבה הפיזית והחברתית.
איסנק השתמש בניתוח גורמים והגיע לשני גורמי אישיות – מופנמות – מוחצנות (אינטרוברטיות – אקסטראברטיות) – משמען הדרגה שבה האוריינטציה הבסיסית של האדם מכוונת פנימה, כלפי העצמי, או החוצה, כלפי העולם החיצוני. בקצה המופנם של הסולם נמצאים אנשים ביישניים שמעדיפים לעבוד לבדם. הם נוטים להתכנס בתוך עצמם, בייחוד בזמנים של לחץ נפשי או קונפליקט. בקצה המוחצן נמצאים אנשים חברותיים שמעדיפים עיסוקים שמאפשרים להם לעבוד באופן ישיר עם אנשים אחרים. בזמנים של מתח הם מחפשים חברה. חוסר יציבות רגשית – יציבות = נוירוטיות – הוא מימד של רגש שבקצה אחד אנשים חריגים, חרדים, בעלי מצבי רוח ובקצה השני אנשים רגועים ויציבים.
חמשת הגדולים – סכימה של חוקרי מאפיינים רבים של מאפיינים אלו שמקיפים כמעט את כל מה שאנחנו מתכוונים במונח אישיות. חמשת אלו עלו במגוון גדול של מבחני אישיות. דרך הגיונית לסכם אותם היא בראשי תיבות – OCEAN– Openness to experience=פתיחות להתנסות, Conscientiousness=מצפוניות, Extraversion=מוחצנות, Agreeableness=נעימות, Neuroticism=נוירוטיות. טבלת סקירת המושגים מציגה מספר דוגמאות לסולמות מאפיינים לכל אחד מחמשת הגורמים. כל ההיבטים של האישיות ניתנים לסיכום בחמשת הגדולים.
גורם מאפיין ייצוג בסולם המאפיינים פתיחות שגרתי – מקורי לא הרפתקני – מעיז קונסרבטיבי – ליברלי מצפוניות בלתי זהיר – זהיר בלתי אמין – אמין חסר אחריות – מצפוני מוחצנות מתבודד – חברתי שקט – דברן בעל מעצורים – ספונטאני נעימות רגזן – טוב מזג קשוח – רך לב אנוכי – חסר אנוכיות נוירוטיות רגוע – דאגן עמיד – פגוע בטוח – חסר ביטחון *מלאי התכונות של האישיות – מלאי תכונות של אישיות – הם שאלונים לאומדן אישיות. ברוב הרשימות מורכבים הפריטים בתחילה בהתאם לתיאורית ההתפתחות של כל מאפיין,ואז נשמרים או מסולקים מהרשימה הסופית על פי המידה בה הם תואמים, או לא תואמים, פריטים אחרים באותו סולם.
רשימת ריבוי השלבים של האישיות של מינסוטה – ה-MMPI המקורי פותח כדי לספק גרסה של עיפרון-נייר של ראיון פסיכיאטרי. יש בו יותר מ 550 אמירות בנוגע לעמדות, תגובות רגשיות, סימפטומים גופניים ופסיכולוגיים והתנסויות.
הנבדק עונה על כל אמירה בתשובה – "נכון","לא נכון","איני יכול לומר". דוגמא לאמירות – מעולם לא עשיתי משהו מסוכן רק לשם הריגוש מכך, אני חולם מעט מאוד בהקיץ, אמי או אבי גרמו לי לציית לעיתים קרובות אפילו שחשבתי שזה לא הגיוני, לעיתים מחשבותיי רצו קדימה לפני שיכולתי לבטא אותן. היות ו- MMPI נגזר מהבדלים בין קבוצות קריטריון וביקורת, לא ממש חשוב אם מה שהאדם אומר הוא אמת.
מה שחשוב היא העובדה שהוא אומר זאת. סולמות MMPI – שם הסולם פרשנות של ניקוד גבוה שקר הכחשת חולשות נפוצות תדירות אי תקפות של פרופיל תיקון הגנתיות, חמקנות היפוכונדרייה דגש על תלונות גופניות דיכאון לא שמח, מדוכא היסטריה מגיב על לחץ בהכחשת הבעיות סטייה פסיכופטית אי – התאמה חברתית, לעיתים קרובות התנגשויות עם החוק גבריות – נשיות נטייה נשית (גברים), נטייה גברית (נשים) פרנויה חשדנות פסיכואסתניה דאגה, חשש סכיזופרניה מופנמות, חשיבה מוזרה היפומאניה אימפולסיביות, עוררות מופנמות – מוחצנות חברתית מופנם, ביישן …
ללא מקורות