אסטרטגיה שיווקית - תואר שני

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6332
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

מבוא
פיתוח החשיבה האסטרטגית היא אולי ההתפתחות החשובה ביותר במדעי הניהול בעשור האחרון. כיום מוסכם כי האסטרטגיה מבטיחה התאמה בין הארגון לסביבתו והנה חיונית להמשך קיומו של הארגון. ברור היום כי פירמות שלהם תיכנון אסטרטגי משיגות הישגים טובים יותר מאלה שאין להם תיכנון כזה. אסטרטגיה היא אלמנט מרכזי במלחמת הקיום של הפירמה ואילו אסטרטגיה טובה מאפשרת לפירמה להוביל "בקרב" נגד מתחרותיה.
המונח אסטרטגיה נגזר מהמלה היוונית Strategos ועיקר שימושו היה בשטח הצבאי. במובנה הצבאי מתייחסת האסטרטגיה למערכת הכללים והשיטות להצבת כוחות וצורת ניצולם בשדה הקרב על מנת להשיג את המטרות המדיניות שהוצבו ע"י מנהיגי האומה. אסטרטגיה עסקית לעומת זאת היא מושג רחב יותר מזה הנהוג בצבא. בתחום העסקי האסטרטגיה כוללת לא רק מערכת כללים להקצאת משאבים ובחירת המוצרים והשווקים על מנת להשיג מטרות שנקבעו מראש ואינה מתייחסת רק לפעולות ההתקפה נגד המתחרים. אסטרטגיה כוללת גם את קביעת המטרות לטווח הארוך, הצבת יעדים, בחירה בקווי מדיניות עיקריים ובהגדרתה הכוללנית מוגדרת כמארג של החלטות ופעולות חשובות של הפירמה והסביבה וניהול התלות ההדדית הפנימית של גורמי המפתח.(אהרוני 1997).
תעשיית התיירות כיום הנה התעשייה המתפתחת ביותר בעולם ונחשבת לגורם מרכזי וחשוב בכלכלתן של מדינות רבות. כל מדינה מתקדמת בעולם מכירה במהרה ביתרונותיה הכלכליים, התרבותיים והסביבתיים של תעשיית התיירות ופועלת רבות כדי ליזום, לתכנן, לארגן ולתקצב תוכניות פיתוח הקשורות בתעשייה זו.   פז טל (1998), טוען כי הערכה הקיימת היא כי התיירות תלך ותחזק את מעמדה כתעשיית המפתח בעולם, במדינות מתפתחות ומפותחות כאחד. זאת ועוד, העולם יהפוך לזירה תחרותית יותר, דבר אשר יחייב חברות וממשלות להקדיש מאמצים גדולים מבעבר בתחומי תכנון, שיווק, ניהול תיירות ובחירת אסטרטגיות שיבדלו אותם מן המתחרים.
ממשלת ישראל ועסקי תיירות בישראל יצטרכו להשקיע הרבה יותר לא רק בתשתיות פיזיות אלא בתשתיות שיווקיות שיבוצעו ע"י גורמים מקצועיים.
כמו כן הביקוש לתיירות ימשיך לעלות ותתרחש תנופה בכל סוגי התיירות הקשורים לתרבות, להיסטוריה ולהשכלה.
ענף התחבורה בכלל וענף השכרת הרכב בפרט הנם חלק בלתי נפרד מענפיה של תעשיה זו ומהווים גורם קריטי לביצוע או אי ביצוע התיור עצמו.
מנתונים שעולים בסקר שנערך בארה"ב מתגלה כי המחזור העיסקי של חברות ההשכרה מסתכם ב – 14 ביליון דולר בשנה, כאשר 32 מיליון איש (17% מהאוכלוסייה) דיווחו שהשתמשו במהלך השנה ברכב שכור.
חברת 'אלדן' המוצגת בעבודה זו הנה חברה ישראלית שהוקמה בשנת 1967 ע"י מר יוסי דהן שהצליחה להתרומם ולהפוך עם השנים לאחת החברות המצליחות ביותר במשק הישראלי וצברה לעצמה מוניטין רב גם בשוק הבינלאומי, ומציעה כיום עשרות כלי רכב לקהלי יעד שונים המגיעים מכל רחבי העולם.
יעדי הארגון ארוכי טווח ומתמקדים בעיקר בשיפור מתמיד של נושא איכות השירות ללקוחות החברה שכן עיקר העבודה הנה שירותית (במקביל למכירות) ושמירה על מוניטין הארגון. בעבודה זו יוצג בתחילה פרופיל הארגון המתאר את החזון, היעדים והמטרות שהציבה לעצמה הנהלת החברה, האמונות והערכים שעל פיהם פועלים העובדים והליבה העסקית המשמשת לב ליבו של הארגון. בהמשך בפרק הניתוח האסטרטגי תוגדר מהי אסטרטגיה וחשיבותה לארגון, וינותח ניתוח  SWOTהמגדיר את יכולותיו הפנימיות של הארגון, חוזקותיו וחולשותיו והן ההזדמנויות והאיומים העומדים לפניו.
ניתוח ה – PEST  יאפשר לקבל תמונה ברורה יותר על הסביבה החיצונית בה פועל הארגון ומהם הכוחות החיצוניים הפועלים עליו כמו הכלכלה המקומית, מגמות חברתיות וטכנולוגיות עימם אמור הארגון להתמודד.
בפרק השלישי ינותח תיק המוצרים של הפירמה ויוצגו מודלים נבחרים על מנת לענות על שאלות המחקר האם כל המוצרים של הפירמה הנם ריווחים? והאם ישנם מוצרים שכדאי לנפות מהסל?
בפרק זה יוצג מודל BCG, מודל ניתוח תיק עלויות, מודל גרעין סביבה ומודל עב"ם.
חשוב לציין כי מאחר וחברת 'אלדן' הנה חברה פרטית לא התאפשר לנו לקבל נתונים כמותיים על מתח מכירות וגידול צפוי ולכן כל הנתונים שיש בידינו הנם נתונים איכותניים שניתנו לנו ע"י מנהלי המחלקות הבכירות בחברה.
בחלק האחרון של העבודה יינתנו מסקנות, כיווני פעולה והמלצות לעתיד.
קריאה נעימה!