שילובם של ילדים עם לקויות למידה במערכת החינוך

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4572

תקציר העבודה

תקציר- הקדמה תלמידים עם הפרעות בלמידה (Learning Disorders) מדווחים על קשיים חברתיים, תחושת בדידות ודחייה חברתית.
מדיניות שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בתוך מסגרת החינוך הרגילה תפשה תאוצה בארצות אחרות וגם בהישראל. השילוב הינו ביטוי מעשי למדיניות המוצהרת של משרד החינוך במדינת ישראל במטרה לקדם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ולאפשר להם שילוב בחברה הרגילה. מחקר זה נערך לבדוק את תיפקודה של תלמידה לקוית למידה- עם בעיות קשב וריכוז ושילובה מבחינה חברתית ולימודית. (העבודה של תמר ס)  בשנים האחרונות גוברות העדויות לכך שהתחום החברתי הינו אחד מתחומי הקושי המאפיינים את אוכלוסיית הילדים עם לקויי הלמידה. הם פחות מקובלים ע"י בני גילם. יותר דחויים ןמסווגים למעמדות חברתיים נמוכים.
מדיניות השילוב המנחה את מערכת החינוך כיום והמבצעת בה באופן גובר והולך, מציבה התמודדויות חברתיות יומיומיות רבות ומרכבהות בפני התלמידים עם לקויי הלמידהע. גם המורים עליהם מוטל לממש מדיניות זו הלכה למעשה, עומדים בפני קשיים לא מעטים בשילובה של האוכלוסייה זו בקרב בני הגיל.
להצלחתם של התלמידים מנחד גיסא, והמערכת החינוכית מאידך גיסא בהתמודדות החברתית השפעה רבה על הסתגלותם החברתית, הרגשית והאקדמית של התלמידים עם לקויי הלמידה הן בטווח המיידי והן בטווח הרחוק. בשל כך יש חשיבות רבה לבחינת עולמם החברתי של תלמידים אלו המושמים במסגרות משלבות, ומקומם בחברת בני גילם שאינם עם לקויי למידה, כבסיס להטווית דרך השילוב ולבניית תוכניות התערבות שיסייעו לתלמידים ולמורים גם יחד. (שרון אופיר תדמור) שאלות המחקר –         מהן הסוגיות העולות בעקבות התמודדותה של התלמידה הסובלת מבעיות קשב וריכוז ADD מבחינה חברתית-לימודית.
–         התמודדות המורים עם התלמידה הסובלת מבעיית קשב וריכוז. –         שיטות עבודה שונות ומידת השפעתן על תהליך הלמידה.
שיטת המחקר שיטת המחקר שאותה בחרה החוקרת היא מחקר איכותני בדרך של חקר מקרה.
כלי המחקר החוקרת היוותה כלי המחקר העיקרי מעצם היותה המחנכת של התלמידה כמו כן נעזרה בתצפיות, ראיונות  וחקר מסמכים.
שדה המחקר  המחקר נערך בי"ס יסודי במרכז הארץ, המונה כ-650 תלמידים הלומדים ב- 18 כיתות. התקבל אישור לביצוע המחקר תוך שמירה על כללי האתיקה והאנונימיות.
אוכלוסיית המחקר החוקרת, ההורים, שתי מורות שמלמדות בכיתה, יועצת בי"ס, שלושה תלמידים מהכיתה.
ממצאים ניתוח הממצאים נעשו באמצעות זיהוי דפוסים וגיבושם לקטגוריות.
הנתונים התגבשו לקטגוריות עיקריות:
–         יחסי הגומלין בי ביה"ס-מחנכת לבין המשפחה.
–         התמודדות תלמידה עם לקות למידה עם חומר הלימוד.
–         היערכות מערכת החינוך וצוות ביה"ס לשילוב.
מסקנות עיקריות (נלקח מתוך העבודה של שביט לאה) מסקנות המחקר מלמדות כי לא כל התלמידים מצליחים להשתלב בכית הרגילה. ילדים בעלי קשיים לימודיים מצליחים להשתלב בכית בתנאי שמספקים להם את התנאים הדרושים כגון: דרכי עבודה מותאמים, יחס צוות המורים ובעיקר המחנכת אליהם. שילוב לימודי משפיע על השילוב החברתי ועל תחושתו האישית של הילד המשולב.
הממצאים הראו כי למורה תפקיד מרכזי בתהליך השילוב. יכולת המורה לעבוד בגישת שילוב, מורכבת מתחושת המסוגלות האישית ונמקצועית שלו, אמונתו ביכולתו להביא לשינוי חיובי בקרב תלמידיו, יכולתו להתגבר על חששות לקחת אחריות והתנסות ביעדים חדשים.
גם לביה"ס תפקיד חשוב. ככל שביה"ס מאמין בתהליך, עמדת המורים חיובית יותר והמורה המשלב ימצא בצוות חינוכי את התמיכה האישית והמקצועית לה הוא זקוק.
המלצות