תרבות ארגונית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 0
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

1 . מבוא
תנאי התחרות של העולם המודרני, מכתיבים לארגונים המבקשים לשרוד את הצורך בפיתוח יכולת ליזום ולבצע תהליכי שינוי ארגוניים תכופים.
הצלחתם של תהליכי שינוי תלויה במידה רבה ביכולתם של העובדים להסתגל לדרישות התפקיד החדשות, למבנה הארגוני המשתנה וכן לכל שאר נגזרותיו המורכבות של התהליך. יכולת הסתגלותם של העובדים, עומדת במבחן קשה בגלל תופעות של אי ודאות, לחץ וחרדה שמלוות באופן תמידי את רוב תהליכי השינוי. כל שינוי ארגוני טומן בחובו את הלא נודע, העובדים ומנהלים צריכים להסתגל למצבים חדשים, לעיתים- במקרים של מעבר ליחידה אחרת-לסגל תהלכי עבודה ונהלים לא מוכרים.
בשל היותו של חלק מהמידע מהארגון חסוי אאלץ להשתמש בשם בדוי לארגון. "הבהב" הוא מפעל המשתייך לאחד מארגונים הגדולים בישראל נוסד בשנת 1953 בבעלות הממשלה/משרד הביטחון. מס' העובדים המועסקים במפעל "הבהב" הוא כ- 850 איש.
לפני כארבע שניים, החל תהליך שינוי ארגוני ותרבותי במפעל "הבהב", הנהלת הארגון בהנחיית המנכ"ל, החליטה להפעיל תוכנית חדשנית לשיפור מתמיד של ביצועי החברה, על ידי התמקדות בתהליכים העיקריים דרך יישום תוכנית רחבה של ניהול האיכות בחברה מבוססת על תוכנית הטמעת ערכים, התנהגויות ומתודולוגיות לשיפור כושר התחרות (שכ"ת) של הארגון בהתאם לתאוריות ה TPS (Toyota Production System) ועימה שיטת         ה – LEAN שיטת הניהול ה"רזה". מטרת התוכנית הנה לשפר את תהליכי העבודה על ידי ביצוע פעילויות המביאות תועלת וערך מוסף ללקוחות והקטנה למינימום של אי היעילות בפעילות של הארגון.
ניהול בשיטתה ה T.P.S.-  תפס תאוצה רבה בארצות המפותחות והמתועשות : ארה"ב, יפן, אירופה ולאחרונה גם בישראל.
עיקריי יישומו הינו במגזר העסקי – יצרני אך גם במגזריים ציבוריים.
בעבודתי החלטתי לבחון את תהליך החדרת הT.P.S (Toyota production system) תוך התמקדות ב Lean management במפעל "הבהב", ואת הסתגלותם של עובדי המפעל לשינוי הארגוני לפי המודל של שיין וקורט לוין.
שאלת המחקר :
האם הארגון הנבדק, מפעל "הבהב" אשר משתייך למגזר הציבורי , ומאופיין  בתהליכים מסורתיים ובירוקרטיים, מסוגל לעבור ולהטמיע תהליכי שינוי (TPS) המותאמים לתרבות התחרותית ?
השערות:
השערות העבודה הן :
העובדים לא הסתגלו לשינוי ולא הפנימו את ערכי התרבות הארוגנית החדשה שכן  לעובדים במינהל הציבורי קיים קושי לקבל שינויים, עקב הקיבעון המאפיין אותם. התרבות הארגונית החדשה תמצא חלשה ויהיה פער בין הערכים הנורמות והסממנים.