התלמיד בראי ועדת דברת

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא:
החינוך במדינת ישראל כיום -עמוד 3
צמיחתו של דו"ח דברת -עמוד 4
הגורמים למשבר במערכת החינוך על- פי ועדת דברת (- בהתייחסות לפגיעת התלמידים) -עמוד 6
 דיואי ג'ון – השקפתו ותזכור פילוסופים נוספים .עמוד 10  וועדת דברת מציעה שינוי מערכתי וכולל –עמוד 12
 ביקורות -..עמוד 14
 לסיכומו של עניין —
עמוד 18
ביבליוגרפיה …עמוד 21
  מבוא: החינוך במדינת ישראל בעבר והיום האתגרים שניצבו בפני מערכת החינוך במדינה צעירה יחסית כישראל הם רבים, וחלקם ייחודי לישראל. בולט האתגר של קליטת עלייה בהיקפים חסרי תקדים. העלייה, שהינה מגוונת בהרכבה ונמשכת בגלים עד עצם היום הזה, הציבה וממשיכה להציב בפני מערכת החינוך אתגרים משמעותיים (שפה, רב- תרבותיות, גידול לא מבוקר). בנוסף, מערכת החינוך נאלצת להתמודד כמעט עם כל המשברים והאתגרים החברתיים והכלכליים שבפניהם ניצבת החברה הישראלית – שסעים דתיים ועדתיים, פערים חברתיים וכלכליים מהגבוהים בעולם, חיפוש אתוס משותף והגדרת זהותנו כמדינה יהודית ודמוקרטית, וקושי בבירור מקומו של המיעוט הערבי שאינו זוכה למעמד וליחס שווים. כל אלה באים לידי ביטוי מאתגר יומיומי במערכת החינוך. על רקע זה בולטת הצלחתה של מערכת החינוך לדורותיה להעמיד בוגרים שהביאו את ישראל למעמד של מעצמה אזורית בעלת תעשייה טכנולוגית מובילה, מערכת אקדמית מהטובות בעולם ומשק העומד על סף כניסה למועדון המדינות המפותחות.
כיום, נאבק החינוך הישראלי מול שורה של בריקאדות פוליטיות, כלכליות וחברתיות אשר גרמו לשחיקתו, פגיעה ביוקרתו והשפעת אלה על אזרחי מדינת ישראל.
ממשלות ישראל החולפות על פנינו ביעף ניסו לתקן את טעון השיפור, אך ללא הועיל: האלימות בבתי-הספר גאתה, המורים פחות ממוקצעים ויותר עייפים וכתוצאה ישירה מכך, ההישגים של התלמידים הפכו מבישים ומשקפים מציאות כואבת: מערכת החינוך בישראל הנה על ערש דווי. מערכת זו, שייצרה מדענים, רופאים, מהנדסים ואינטלקטואלים מהמובילים בתחומם, משוועת כעת לקרן אור בדמות רפורמה כוללת שתרים אותה מבין שבריה ותאחה את הפצעים הכואבים.