תזה+מחקר, הקשר בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות, עבודת צוות ולמידה ארגונית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 14939
מספר מקורות 43

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה עסק בבעיה העסקית בחברת חברת שבב רהיטים בע"מ, חברה לייצור רהיטים מותאמים ייחודית לשוק הישראלי. החברה נתקלה בבעיה ביכולת הארגון ללמוד ולהתאים את עצמו לתנאי השוק והעדפות הלקוח, כאשר, בשנים האחרונות חלה ירידה במכירות החברה וכתוצאה מכך, חלה ירידה ברווחיות החברה. בעיה זו יוחסה לחוסר שיתוף של העובדים בקבלת החלטות בחברה והיעדר עבודת צוות, הגורמים לפגיעה בלמידה הארגונית. המחקר בחן את הקשר בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות, עבודת צוות ולמידה ארגונית, כאשר, שוער כי קיים קשר חיובי בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות לעבודת צוות וללמידה ארגונית, וכי קיים קשר חיובי בין עבודת צוות ללמידה ארגונית. קיים קשר חיובי בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות לעבודת צוות (Mitev ,1996). בנוסף, תומכת הספרות המחקרית בקיומו של קשר חיובי בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות ללמידה ארגונית. (Mazany, 1996). לבסוף, תומכת הספרות המחקרית גם בקיומו של קשר חיובי בין עבודת צוות ללמידה ארגונית.( Lind and Seigerroth, 2003). המחקר התבצע בהתאם להליך הבא:
1.       פנייה לנחקרים: בהתאם לאישור ההנהלה ביקר החוקר בחברה, ועבר במחלקות העבודה השונות לצורך הפצת השאלונים. הפניה לעובדים בכל מחלקה התבצעה באופן מקרי, על פי זמינות והיענות.
2 .       מתן הסבר לנחקרים: כל עובד שנאות להשתתף במחקר קיבל הסבר על אופי המחקר ומטרתו, הובטח לו כי המחקר משמש לצורכי לימוד בלבד, כי הוא אנונימי וכי תוצאות המחקר לא יועברו לידי ההנהלה. בנוסף, הוסבר לנחקרים כי עליהם להקדיש לשאלון את מלוא תשומת הלב ולענות בהתאם לעמדותיהם הכנות.
לעובדים ניתן פרק זמן מספיק למילוי השאלון.
3.       מילוי השאלונים: בעת מילוי השאלונים עמד החוקר לרשות הנחקרים ונתן הסברים או סיוע כפי הנדרש. כמו כן, הקפיד החוקר על מרחב אישי לכל נחקר בעת מילוי השאלון ועל מילוי עצמאי של השאלון.
4.       איסוף השאלונים: בתום מילוי השאלונים, נאספה המעטפה המכילה את השאלון המלא מכל עובד. השאלונים נלקחו על ידי החוקר להמשך טיפול.
מסקנות המחקר:
1.                   קיים קשר חיובי בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות לעבודת צוות.
2.                   קיים קשר חיובי בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות ללמידה ארגונית.
3.                   קיים קשר חיובי בין עבודת צוות ללמידה ארגונית.
4.                   קיים קשר חיובי בין וותק העובד לשיתוף עובדים בקבלת החלטות.
5.                   קיים קשר חיובי בין וותק העובד לעבודת צוות.
6.                   קיים קשר חיובי בין וותק העובד ללמידה ארגונית.
7.                   קיים הבדלים בין מחלקות השיווק ועיצוב למחלקות הייצור והמנהלה בשיתוף העובדים בקבלת החלטות, עבודת צוות ולמידה ארגונית.
המלצות אופרציונאליות:
1.                   עריכת בדיקות לזיהוי גורמים אפשריים נוספים לפגיעה בעבודת צוות ולמידה ארגונית בחברה.
2.                   שיפור סגנון הניהול לשיפור שיתוף העובדים בקבלת החלטות.
3.                   שיפור עבודת הצוות בחברה.
4.                   שיפור הלמידה הארגונית בחברה.
המלצות למחקרי המשך:
1.                   בדיקת התקשורת הפנים ארגונית וגורמים להיעדר תקשורתיות בקרב העובדים.
2.                    בירור לזיהוי גורמים אפשריים נוספים לפגיעה בעבודת הצוות ובלמידה הארגונית. יש להמליץ על עריכת הבירורים הנוספים בקרב כל העובדים בחברה, וכן באמצעות שאלונים פתוחים או ראיונות אישיים, שיאפשרו לעובדים לזהות עצמאית גורמים שהם בעייתיים לדעתם.
3 .                   מומלץ לחזור על המחקר בקרב דגימה רחבה יותר של עובדי חברות שונות בתחומים עסקיים שונים.
4 .                   בדיקת מלוא ההשפעות המתערבות האפשריות לחיזוק תוקפם הפנימי של הממצאים. 5.                   בדיקת מספר גורמים ארגוניים העשויים להיות בעלי משמעות לבעיה הנבדקת, בפרט, רמת שביעות רצונם של העובדים, רמת מחויבותם לארגון הנבדק ורמות הלחץ והשחיקה מהן סובלים העובדים. ברצוני להודות ל-
תוכן העניינים
1.         מבוא                                                                                        1
1 .1              תאור הארגון                                                                             1
1 .2              הבעיה בארגון                                                                            1
1 .3              שאלת המחקר                                                                           2
1 .4              מטרות המחקר וחשיבותן                                                           3
1 .4.1          מטרות המחקר – תיאורטיות                                                     3
1 .4.2          מטרות המחקר – יישומיות                                                         3
2 .                  סקירת הספרות                                                                        4
2 .1
       שיתוף עובדים בקבלת החלטות.                                                  4
2 .1.1     גורמים ביעילות שיתוף עובדים בקבלת החלטות                           5                     
2 .2        עבודת צוות.                                                                              6
2 .2.1     גורמים ביעילות עבודת צוות                                                       7
2 .3        למידה ארגונית.                                                                         8
2 .3.1     גורמים ביעילות הלמידה הארגונית                                              9
2 .4        הקשר בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות לעבודת צוות.               10
2 .5        הקשר בין עבודת צוות ללמידה ארגונית.                                      11
2 .6        הקשר בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות ללמידה ארגונית.          12
2 .7        רציונל המחקר                                                                           12
2 .8        משתני המחקר                                                                           14
2 .9        השערות המחקר                                                                                    15
2 .10      המודל התיאורטי של המחקר                                                      16
3 .                  שיטת המחקר                                                                            17
3 .1        מתודולוגיה                                                                               17
3 .2        אוכלוסיית המחקר והמדגם                                                        17
3 .2.1     הגדרת אוכלוסיית המחקר                                                          17
3 .2.2     המדגם                                                                                      17
3 .3        כלי המחקר                                                                               21
3 .4        הליך המחקר                                                                             22
3 .5        שיטת הניתוח                                                                            23
3 .6        מגבלות המחקר                                                                         23
4 .         ממצאי המחקר                                                                         
5
4 .1        התפלגות המשתנים הסוציודמוגרפיים                                         26
4 .2        סטטיסטיקה תיאורית של משתני המחקר                                     27
4 .3        בדיקת השערות המחקר                                                             31
5.         דיון וניתוח                                                                                37
5.1        השערה מס' 1                                                                            37
5.2        השערה מס' 2                                                                            40 5.3        השערה מס' 3                                                                            42
6 .         סיכום, מסקנות והמלצות                                                           44
6 .1        סיכום                                                                                      44
6 .2       מסקנות                                                                                     44
6 .3        המלצות                                                                                                44
7.         ביבליוגרפיה                                                                              47
8 .         נספח א' – שאלון המחקר                                                           51
9.         נספח ב' – חישוב אלפא קרונבך עבור מדדי השאלון                                   56
1 0.        נספח ג' – מבחן אנובה לבדיקת הבדלים                           בין השכלה למשתני המחקר                                          59
1 1.        נספח ד' – ממצאים נוספים                                                          60 רשימת הלוחות מס' שם הלוח עמ'
1 התפלגות המדגם לפי השכלה ומחלקה
2 6
2 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה שיתוף עובדים בקבלת החלטות  וממדיו
2 7
3 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה עבודת צוות  וממדיו
2 8
4 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה למידה ארגונית  וממדיו
2 9
5
הקשר בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות לעבודת צוות.
31
6 הקשר בין עבודת צוות ללמידה ארגונית
3 3
7
הקשר בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות ללמידה ארגונית
3 5
8 הקשרים בין המשתנים "גיל" , "וותק", למשתני המחקר
6 0 9
הבדלים במשתני המחקר בין המינים
6 2
1 0 הבדלים במשתני המחקר על פי השכלת העובד
6 3
1 1
הבדלים במשתני המחקר על פי מחלקת עבודה
6 4
רשימת התרשימים מס' שם התרשים עמ'
1 מכירות החברה (במיליוני שקלים) 1999-2003
2
2 התפלגות העובדים על פי מין
1 9
3 התפלגות העובדים על פי השכלה
2 0
4 התפלגות העובדים על פי מחלקה
2 0 5
הבדלים בממדי המשתנה שיתוף עובדים בקבלת החלטות
2 8
6 הבדלים בממדי המשתנה עבודת צוות
2 9
7
הבדלים בממדי המשתנה למידה ארגונית
3 0
8 הקשר בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות לעבודת צוות
3 2
9
הקשר בין עבודת צוות ללמידה ארגונית
3 4
1 0 הקשר בין שיתוף עובדים בהחלטות ללמידה ארגונית
3 6