עבודה זו עוסקת בתופעצ התרחבות העוני בישראל והסבר מנקודת מבט סוציולוגית. ישנו ניתוח על פי תיאוריית הקונפליקט של מרקס. והצגת נתונים אמפיריים.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 4531
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

1 . הצגת הבעיה:
 תופעת העוני והתרחבותו בישראל.
העוני מהווה את אחת מן הבעיות הכלכליות וחברתיות המעיקה על מדינת ישראל בשני העשורים האחרונים. העוני בהגדרתו הקלאסית הנו אי-יכולת לספק צרכים כלכליים בסיסיים כגון מזון, ביגוד ודיור. כיום, זוכה העוני להגדרה רחבה יותר אשר אינה כוללת רק את הנזקקים אלא שכבות רחבות בחברה, אשר בנוסף לקושי להתמודד עם צרכי היום-יום, אינן מסוגלות לייצר את ההון הדרוש כדי לשפר את ניידותם הכלכלית-חברתית ולהוריש אותו אל הדור הבא. העוני בישראל משנה פניו: מעוני פסיבי לאקטיבי בוטה ולוחמני.  מדינת הרווחה, כפי שהתפתחה בארץ (וגם באירופה ובאסיה), אינה מסוגלת לעמוד יותר מול הלחץ הגובר של כוחות הגלובליזציה האליטיסטית.
כתוצאה מכך, הישגים חברתיים רבים שהושגו יורדים לטמיון. למשל, בסוף שנות ה-60 נחשבה מדינת ישראל כאחת המדינות השוויוניות ביותר בין הארצות המפותחות והמתפתחות.
היום אנו בין המובילים בפערים בין עניים לעשירים.   בשנים האחרונות אנו רואים גידול במספר המשפחות העניות בארץ. עפ"י דו"ח שפרסם המוסד לביטוח לאומי בשנת 2002, המשפחות העניות בישראל ייעשו עניות יותר. דפוסי חלוקת ההכנסות במשק ב- 2002 ממשיכים להצביע על העמקת הפערים הכלכליים בחברה הישראלית. בשנת 2002 נמשכה מגמת התרחבות הפערים בהכנסה כלכלית. כלכלת ישראל שרויה במיתון עמוק, החרפת המיתון הכלכלי בשנים 2002-2003 הותירה את רישומיה בירידת רמת החיים, בהתרחבות נוספת במימדי האבטלה ובשחיקת השכר. הסיכון בעוני הוא בהתפשטותו המאיימת על יציבות החברה כולה. ידוע כי מעמד ביניים רחב אשר כולל בתוכו את רוב מרכיבי החברה הנו הערובה לקיומה של חברה דמוקרטית יציבה ומתקדמת , במדינת ישראל מעמד הביניים הולך וקטן עקב הקיצוצים הגזירות הכלכליות העלאת הריביות. כתוצאה מכך נסגרים המון בתי עסק האבטלה גוברת ועוני גדל בהתמדה. עוני כלכלי מוביל לעוני תרבותי, חברתי ומקצועי אשר מעמיק את העוני ומחריפו בקרב אותן אוכלוסיות, תוך היותם לכודים במעגל שקשה לצאת ממנו. מדו"ח של מרכז "אדוה" – הצטמקותו של המעמד הבינוני בישראל, בשנים  1988-2002, עולה כי כיום כולל מעמד הביניים רק כרבע ממשקי הבית בישראל. היקף המעמד הנמוך גדל, וכך גם הקיטוב החברתי מעמד הביניים בישראל התכווץ באופן ניכר בשנות התשעים, וכיום הוא כולל רק כרבע ממשקי הבית במדינה. מדובר בהצטמקות של בין 15% ל-19%. גם חלקו של מעמד הביניים בעוגת ההכנסות הלאומית קטן בשיעור של 20% עד
5 %.
אם כך נשאלת השאלה מדוע מימדי העוני גדלים בהתמדה ומהם הגורמים המשפיעים על גידול זה? שאלה זו הינה שאלה מחקרית רחבת היקף. בעבודה זו אנסה לבחון את הגורמים ולנתח את הקונפליקט עפ"י קארל מרקס ותיאורית הקונפליקט, ודיוויד סימל& לואיס קוזר שמציגים את תיאורית הקונפליקט החברתי הפונקציונליסטי .