10901 שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה

תקציר העבודה

10901 שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה – ממ”ן 12, ציון 97 – כולל הערות המנחה.

שאלה 1:
רשת חנויות הספורט “ספורטין” פתוחה גם בימי שבת. עובדי הרשת מתבקשים לעבוד גם בשבתות. לאחרונה נפתחה חנות חדשה של הרשת באילת.
ליאת עובדת בחנות זו, היא אשה דתית. כאשר נתבקשה ליאת לעבוד בחנות גם בשבתות, הודיעה ליאת ליעקב- מנהל החנות-שהיא אישה דתית ואינה עובדת ביום שבת. יעקב כעס עליה וענה לה כי בשל החשיבות הגדולה שהוא מייחס להצלחת החנות בראשית דרכה ובשל מסירותה הרבה לעבודה הוא מצפה שתעבוד גם בשבת ואם אינה מתכוונת לעשות כן כדאי שתחפש מקום עבודה אחר. ליאת מרגישה מופלית לרעה.
א. על אילו הוראות במשפט הבינלאומי תוכל ליאת להתבסס?
ב. רחל עובדת גם היא כמוכרת בחנות החדשה של “ספורטין” באילת. רחל נתבקשה גם היא לעבוד בשבת. רחל השיבה כי מאחר שיש לה ילד בן 3 והיא אם חד הורית, אין לה
סידור לבנה ולכן אין באפשרותה לעבוד בשבתות, יעקב ענה לה תשובה זהה לזו שענה לליאת. האם יש בכך הפליה במישור הבינלאומי?
ג. האם תשובתכם לשאלה 1(ב) הייתה משתנה במקרה שבו האירוע המתואר בשאלה 1(ב) היה מתקיים בארצות הברית?

שאלה 2:
עופר הוא רקדן בלט בעל שם עולמי. במסגרת מופע בלט שמארגנת “ארדין הפקות” פורסמה מודעת דרושים לרקדני בלט. עופר ענה למודעה אך נמסר לו כי המופע כולל חמש נשים וחמישה גברים ומאחר וחמישה גברים נבחרו לתפקיד זה מכבר, אין אפשרות לקבלו לעבודה במופע זה.
עופר הביע נכונות לגלם תפקיד של אשה במופע הבלט אך בקשתו נדחתה.
א. האם, לאור אמנות העבודה הבינלאומיות, יש בכך הפליה?
ב. בהנחה כי תשובתכם לשאלה א היא חיובית – איזו טענה תעלה הנהלת “ארדין הפקות” להגנתה?

שאלה 3:
משרד עורכי דין “ג’קי והייד” (להלן: המשרד) הוא משרד פרטי. במשרד שתי מחלקות: מחלקה פלילית ומחלקה אזרחית. בכל מחלקה עובדים עורכי דין, מתמחים, סטודנטים מתלמדים ופקידות. במהלך מחצית השנה האחרונה עבדו עובדי המחלקה האזרחית מספר שעות בלתי מוגבל בשל העומס במשרד שנבע ממספר רב של תביעות בהוצאה לפועל.
כתוצאה מכך החליטו בעלי המשרד להעניק לכל העובדים בונוס בגובה של משכורת נוספת לכל עובדי המחלקה האזרחית במשרד.
אסנת עובדת במחלקה הפלילית של משרד “גקי והייד” בתור מתמחה. היא מרגישה מופלית לאור העובדה שעובדי המחלקה הפלילית לא קיבלו בונוס דומה.
א. האם יכולים עובדי המחלקה הפלילית במשרד עו”ד “ג’קי והייד” לתבוע את המשרד בגין אפליה?
ב. האם תשובתכם הייתה משתנה במקרה שבו הייתה אסנת מועסקת במחלקה הפלילית של פרקליטות המדינה ועובדי המחלקה האזרחית של פרקליטות המדינה היו מקבלים בונוס כמפורט בשאלה, בשל עומס עבודה.

שאלה 4:
“מולטיויטמין” היא חברה המייצרת תוספי מזון שונים. לאחרונה פיתחה החברה תוסף מזון חדש וייחודי. בחברה עובדים 15 עובדים. בייצור הפטנט לקחו חלק חמישה רופאים ושלוש כימאיות העובדים כולם בחברה. לאור ההצלחה במכירת המולטיויטמין החדש, החליטה החברה להעניק לעובדים שלקחו חלק בפיתוחו בונוס. הנהלת “מולטיויטמין” הודיעה כי הרופאים יקבלו תוספת חד פעמית של 5,000 ש”ח כל אחד, ואילו הכימאיות יקבלו תוספת חד פעמית של 3,000 ש”ח כל אחת. זאת מאחר שבמהלך פיתוח המולטיויטמין, נעדרו הכימאיות לא פעם מעבודתן בשל אילוצים משפחתיים והדבר עיכב את פיתוח המוצר. הכימאיות מתנגדות להחלטה זו.
א. אילו זכויות מתנגשות כאן?
ב. באיזו דרך ייערך האיזון ביניהם?

שאלה 5:
קונדיטוריית “בת-עמי” ידועה בסופגניות הטעימות שלה. לכן, נוצר עומס עבודה גדול בקונדיטוריה לקראת חג החנוכה. ההנהלה ביקשה מהעובדים לעבוד שעות נוספות על מנת שניתן יהיה לספק ההזמנות במועד. העובדים נענו לבקשה והיו מוכנים לעבוד שעות נוספות. העובדות- בשל היותן אמהות לילדים קטנים-נאלצו לא להיעתר לבקשת ההנהלה והמשיכו לעבוד במשמרת רגילה. הנהלת הקונדיטוריה רצתה לתגמל את העובדים שסייעו בידה לספק את ההזמנות במועד והחליטה לאפשר רק לעובדים לצאת להשתלמות מקצועית. העובדות במפעל מתרעמות על החלטה זו, לטענתן ההחלטה פוגעת בהן בעיקר מאחר ואין באפשרותן להישאר לעבוד שעות נוספות בשל היותן אמהות לילדים קטנים.
האם הקריטריון של המעביד ליציאה להשתלמות מקצועית הוא רלבנטי בנסיבות? התבססו על הוראת חוק רלוונטית.