10901 שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה

תקציר העבודה

10901 שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה – ממ”ן 14, ציון 100.

שאלה 1:
חיה ומיכאל עובדים בתור מוכרים בחנות הספורט “אצן זריז” בבאר שבע. שעות עבודתם והתפקיד אותו הם ממלאים זהים. מיכאל משתכר בסך של 4,500 ש”ח לחודש ואילו חיה
משתכרת בסך של 5,000 ש”ח לחודש. מיכאל פנה למשה, מנהל החנות, והתלונן כי שכרה של חיה גבוה משלו למרות שהם מבצעים את אותה עבודה. משה הסביר לו כי התשובה לכך טמונה בעובדה שחיה מוכרת הרבה יותר מוצרים מאשר מיכאל כל חודש, היא משתדלת מאוד לשכנע את הלקוחות לרכוש המוצר שבו הם מעוניינים, והיא עוזרת ללקוחות מהססים לקבל החלטה.
מיכאל פונה אליכם בבקשה לבחון האם תשובתו של משה מהווה סיבה מספקת לפערי השכר בינו לבין חיה. מה תייעצו לו? התבססו על פסיקה רלוונטית.

שאלה 2:
קראו את האירועים המובאים להלן והסבירו איזו גישה, בנוגע לגורמים היוצרים את פערי השכר בין עובד לבין עובדת, באה לידי ביטוי בכל אחד מהאירועים:

אירוע מס’ 1:
בית הדפוס “ניר ופרח” רכש מכונה חדשה. ליד מכונה זו צריכים לעבוד ששה עובדים. מנהל העבודה בחר שלוש נשים ושלושה גברים שיעבדו על מכונה זו והסביר להם כי בשל העובדה שמדובר במכונה חדשה, עלולים להיווצר קשיים בהפעלתה וקיים חשש כי במהלך החודשים הקרובים יצטרכו מפעילי מכונה זו לעבוד שעות נוספות. לאחר ששמעו הנשים את דבריו של מנהל העבודה, סירבו הנשים לעבוד על מכונה זו, בשל הקושי למצוא סידור נאות לילדיהם לאחר שעות העבודה הרגילות.

אירוע מס’ 2
רחל היא רואת חשבון העובדת זה מספר שנים במשרד רואי חשבון ידוע. רחל ילדה ויצאה לחופשת לידה מוארכת בת חצי שנה. כאשר חזרה לעבודה, נתקלה בקשיים בשל גילויי דעת חדשים שהוציאה לשכת רואי חשבון ושגרמו לשינויים משמעותיים בתחום התמחותה, ובשל העובדה שהפסידה שתי השתלמויות מקצועיות חשובות שבהם השתתפו עובדי המשרד כאשר הייתה בחופשת לידה. כתוצאה מכך מעונין דוד-האחראי על רחל להוריד אותה בדרגה למשך שלושה חודשים שבהם תלמד ותשלים את החומר שהחסירה.

אירוע מס’ 3
יפית משתכרת בסך של 8,000 ₪ בעבור משרה מלאה כמנהלת חשבונות בחברה תעשייתית. שי משתכר בסך של 10,000 ₪ בעבור ביצוע אותה עבודה בדיוק באותה חברה. כשנודע הדבר ליפית, פנתה למנכ”ל החברה, והוא הסביר לה כי לדעתו אין לה על מה להתלונן מאחר שידוע לו כי בעלה של יפית מכהן במשרה מאד בכירה ומשתכר באחת המשכורות הגבוהות במשק, לפיכך בפועל היא נהנית מהשכר הגבוה של בעלה. יפית נעלבה מאד מדבריו של המנכ”ל מאחר והוא מתייחס אליה כחלק מהמשפחה, כאילו שאין לה קיום עצמאי.

שאלה 3:
ג’קי מתגוררת באורלנדו שבארצות הברית. היא עובדת בחברת הפקות גדולה בשם “ביסני בע”מ”. צ’רלס וריצ’רד הם עובדים בכירים בחברה. בין השאר הם אחראים על איתור אביזרי הלבשה לפרויקטים מיוחדים. במסגרת תפקידה, עוזרת ג’קי לצ’רלס ולריצ’רד באיתור הבגדים. בכל פעם שמתעורר צורך לדאוג לבגדים חושפניים ונועזים לשם צילום סצינה מסוימת בסרט, מבקשים צ’רלס וריצ’רד מג’ק, בצחוק כמובן, להלוות את בגדיה לצורך הצילומים, וזאת לאור הופעתה. החיצונית הסקסית ובגדיה הצרים המבליטים, לדבריהם, את כל מה שאישה צריכה להבליט בגוף. ג’קי מאוד נעלבת מדרך התנהגות זו והדיבורים האלה מאוד מפריעים לה להתרכז בעבודה. תפקודה נפגע עד כדי כך שהיא שוקלת לבקש לעבור לעבוד בתפקיד אחר בחברה.
א. באיזה סוג של הטרדה מינית מדובר?
ב. האם יכולה ג’קי להגיש תביעה נגד “ביסני בע”מ”?

שאלה 4: ע”ע 09/697 ,ע”ע 10/54 פלונית נ’ אלמוני.
מה קבע בית הדין לעבודה בנוגע לסמכותו לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק, לגבי עובדת שהוטרדה בשרשרת של אירועי הטרדה מינית?