יצירת אקלים של כבוד בכיתה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6938
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

1 .   מבוא
כבוד האדם פירושו הכרה בחשיבותו ובערכו, דבר זה מתבטא במעשי היומיום בחיי הכיתה. כאשר אחד היעדים החשובים של מערכת החינוך הוא ליצור סביבה שבה יוכלו התלמידים להתבטא ולהשיג את יעדיהם. ערך האדם וכבודו הו אחד הביטויים לאקלים כיתה חיובי ( צדקיהו ותמיר, מתוך: "כבוד האדם בחברה ובבית הספר", ללא ציון שנה). דגן ב"שמעתין" (תשס"א) אומר, שהחיים בכיתה מזמנים לתלמידים התנהגויות מגוונות עם ביטויים של כבוד האדם כמו גם ביטויים של פגיעה בכבוד, יחסים המכבדים את זכויות הזולת ויחסים הפוגעים בו ובכבודו. כללי ההתנהגות בכיתה, היחסים בין מורים תלמידים ויחסי תלמידים בינם לבין עצמם תורמים לעיצוב עמדותיהם של  התלמידים ולהקניית הערכים המבטאים את כבוד האדם.
לכאורה הערכת תלמידים את מחנכיהם כמקור הסמכות וההכוונה של דעת תורה ודעת יומיומית תורמת גם לעיצוב יחס של כבוד והערכה אל מוריהם.
הרמב"ם אומר בהלכות תלמוד- תורה: "כשם האדם מצווה בכבוד אביו ויראתו, כך הוא חייב בכבוד רבו ויראתו יותר מאביו, שאביו מביאו לחיי העולם הזה ורבו שלימדו חכמה מביאו לחיי העולם הבא… ואין לך כבוד גדול מכבוד הרב ולא מורא ממורא הרב". ומוסיף הרמב"ם:
"כשם שהתלמידים חייבים בכבוד הרב, כך הרב צריך לכבד את תלמידיו ולקרבן. כמו שאמרו חכמים 'יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך', וצריך אדם להיזהר בתלמידיו ולאוהבם שהם הבנים המהנים לעולם הזה ולעולם הבא". מכאן אנו למדים שפגיעה בכבודו של התלמיד אינה נסלחת בעיניו ובעיני סביבתו (דגן בתוך: 'שמעתין', תשס"א).
הבעיה הנידונה בעבודתי היא בעיית התייחסותן הבלתי מכובדת של התלמידות אל המורה ואל החברות בזמן השיעורים. במסגרת העבודה המעשית נכחתי במשך השנה בכיתת חטיבת ביניים רק של בנות בבי"ס דתי, וניתן לראות כי בנות הכיתה מתייחסות בזלזול כלפי המורה באמצעות אמירות כמו: "המורה, את מגזימה קצת עם השאלות האלו", "את על הבוקר מרגיזה אותי".
בנות מרימות רגלים על השולחן, מפטפטות בקול רם, גוררות כיסאות, מתעסקות בשערותיהן, שולחות מכתבים זו לזו, שותות ואוכלות בשיעור, בזמן שהמורה מנסה ללמד.
ניתן לראות ביטויים של חוסר כבוד גם כלפי החברות לכיתה:
כאשר חברה עונה לשאלת המורה הן מדברות זו עם זו, מתווכחות בקול רם משני צדי הכיתה, וכאשר המורה מבקשת מהבנות לעבוד בשקט בדף, הן מדברות בקול ומפריעות לבנות שקשה להן להתרכז ברעש, זאת למרות שנתבקשו לעבוד בשקט.
קשה לי כמורה לעתיד להשלים עם התייחסות מזלזלת שכזו, נראה לי שיש לבדוק מדוע זה קורה בכתה, ומה ניתן לעשות כדי למנוע את ההתנהגויות הללו.
לכן, שאלת המחקר המרכזית שלי היא:
כיצד ניתן לחנך תלמידים לכבד את חבריהם ומוריהם בעת השיעור. יצירת הכבוד הוא חלק מיצירת אקלים כתה חיובי,  נושא זה הרחבתי את בסיס העבודה ליצירת אקלים חיובי בכיתה. הבסיס לחינוך לכל ערך הוא האקלים, האווירה השׂוררת בכיתה. כאשר האווירה בין התלמידים למורה ובין התלמידים לעצמם היא טובה וחיובית, יוכל המורה לחנך לערכים ולממש את מטרותיו, וע"י זה לגרום לשינויים רבים.
במסגרת העבודה אעשה צפיות על תלמידות הכיתה ואבחין בין התנהגות מזלזלת של בנות הכיתה כלפי המורה ושל התנהגות מזלזלת כלפי חברות, וכן אבדוק באמצעות שאלון, האם התלמידות חשות שהתנהגותן לא מכבדת את המורה והחברות בשיעור.
כמו כן, אראיין את מחנכת הכיתה כדי לבדוק האם היא מודעת לבעיית חוסר הכבוד מצד התלמידות? האם ישנו טיפול במסגרת הכיתה כפרט ובמסגרת בית הספר בתופעות של חוסר כבוד? האם יחסי הכבוד משפיעים על האווירה בכיתה? כיצד ניתן לפעול ע"מ לחנך לכבוד?
מטרתי ללמוד ולהבין את דרכי הפעולה שהמורה יכול לנקוט בהם בכיתה ע"מ ליצור אווירה טובה בכיתה, אוירה של כבוד בינו לבין התלמידים ובין התלמידים לעצמם.
אני מצפה ללמוד חומר חדש שיתרום לידע שלי בחינוך, על אקלים כתה ויצירת אווירה חיובית מתוך הספרות המקצועית. יחד עם זאת אני מקווה לשיתוף פעולה מצד המורה והתלמידות בכיתה כדי לעורר מודעות ולהתמודד עם בעיית ההתנהגות המזלזלת.
אני מקווה שבעזרת הספרות, הצפיות, השאלון והראיון אקבל תמונה כוללת יותר וברורה לנושא זה כך שאוכל ליישם בעתיד את מה שלמדתי כדי לשפר את איכות האווירה בכיתתי העתידית.
מטרת העבודה היא ללמוד כיצד לגרום לאווירה טובה בכיתה, ליצור יחסים טובים בין המורה לתלמידים, ועל בסיס זה ללמוד כיצד לחנך לערכים בכלל ולכבוד בפרט.