שילובה של נערה לקוית שמיעה בכיתה רגילה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8924
מספר מקורות 44

תקציר העבודה

      תפקודם של המורים בשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים                  בכיתות רגילות        עבודת סמינריון  בנושא:
           שילוב נערה לקוית שמיעה בכיתה רגילה, מבחינה            לימודית וחברתית          הקדמה עניינה של עבודה זו הוא העמקה בסוגיית שילוב ((Inclusion והכלה ((Mainstreaming של תלמידים לקויי שמיעה בכיתות רגילות. ישומו של חזון זה התפתח כמגמה כלל- עולמית, שראשיתה בשנות ה-70 במאה הקודמת. השילוב והשלכותיו שנויים במחלוקת עד היום, מהיותם מורכבים ורבי פנים, מצריכים תקציבים גדולים, שינוי עמדות והסתגלות הדרגתית למציאות חברתית- חינוכית חדשה.
שותפים רבים למהפך ובתוכם הורים, תלמידים, מורים, מנהלים, צוותים- תומכים ואנשי מחקר. רפורמת השילוב הגיעה גם לישראל וניסוחה בדו"ח ועדת מרגלית (2000) ראוי להיות מגדלור לכולנו:
     "ביסוד החינוך המיוחד עומדת ההכרה ביכולתם של כל הילדים ללמוד וזכותם ללימודים, מתוך הכרה וקבלה של שונות בין בני אדם, כמרכיב בסיסי וטבעי. הכרה זו מעוגנת בחקיקה הקוראת לשמירה על כבוד האדם ולשוויון הזדמנויות. תפיסה זו מדגישה את זכותם של יחידם ללימודים ומחייבת את החברה לפתח דרכים מגוונות של התאמות חינוכיות ומתן תמיכה לתלמידים עם לקויות ונכויות, על מנת לאפשר להם הזדמנו להתפתחות אופטימאלית ולהימנע מיצירת מחסומים ללמידה. בראשית המאה ה-21 גוברת ההכרה כי היכולת ללמוד היא בשורש ההתפתחות האנושית והבסיס לחיים מספקים ולמימוש עצמי" (מתוך דו"ח ועדת מרגלית, 2000).
         תוכן העניינים:                 הקדמה                מבוא
         פרק  א'. חזון השילוב וישומו                        א.1   חזון השילוב בחסות האו"ם (UNESCO)                        א.2   תנועה לשילוב בארה"ב                        א.3   תנועה לשילוב באנגליה                                                      א.4  תנועה לשילוב בישראל          פרק ב'.
לקות שמיעה והשלכותיה                        ב.1   לקות שמיעה מבחינה פיזיולוגית                                         ב.2 מכשירי שמיעה                        ב.3  לקות שמיעה  ותהליכי סוציאליזציה                              פרק ג': שפות סימנים                           פרק ד'. מודלים של  הוראה משותפת (Co-Teaching)           פרק ה'. מחקר שדה (תצפיות, ראיונות)                         סיכום                         ביבליוגרפיה                         נספחים                         תקציר                                                                                    מבוא חזון השילוב בעולם עניינה של עבודה זו הוא העמקה בסוגיית שילוב (Inclusion) והכלה (Mainstreaming) של תלמידים שוני- צרכים  בכיתה רגילה וצמצום מסגרות חינוך מיוחד. נושא זה הוא מהחשובים, המורכבים והשנויים במחלוקת, בסוגיות חברה וחינוך בזמננו. רעיון השילוב הוא חלק בלתי נפרד מתפיסת עולם פילוסופית, הומאנית ומוסרית, המכבדת את "האחר" ורואה במעשה השילוב חלק אינטגראלי מזכויות היחיד בחברה דמוקרטית מודרנית. משנות ה-70 במאה הקודמת ואילך, מדינות רבות בעולם הושפעו זו מזו ומעמדתם של ארגונים חברתיים חוצי תרבויות, שפות, משטרים ומשאבים והחלו להיערך לשינויים. מערכות חינוך שלא הוכנו כהלכה זכו לביקורת נוקבת מכוונים שונים  אך בדרך כלל הטענה לא הייתה נגד הקונספט כי אם על אופן היישום והביצוע. עם הזמן התגבשו נוהלי עבודה ובתי ספר רבים למדו לתפקד יפה במסגרת השילוב;Martin, 1995)  רונן, 1997; אבישר, 2000; 2000 ;Derby ,2000 ; Jenkins, ; Rustemeir, 2002 שנקר,2003; ;Wales, 2003 Scotland, 2004).
ארה"ב, אנגליה, שבדיה ומדינות רבות אחרות, התחילו תהליך ארוך של גיבוש וניסוח רציונל חינוכי, קביעת יעדים קרובים ורחוקים, הצבת לוחות זמנים, גיוס כספים ובניית תוכניות לימוד מותאמות לאוכלוסייה מסוימת. כן היה צורך בהכשרת אנשי הוראה בשיטות חדשניות, פתיחת סדנאות הורים להפחתת סטיגמות וסטריאוטיפים ופיתוח כלי  הערכה. חינוך משולב על כל שלביו, מהצהרת החזון ועד ישומו ברמת כיתה, הוכח כתהליך ארוך וקשה, רצוף מכשולים רבים, מצריך שינוי גישות, פירוק מחסומים רגשיים, השתחררות מדעות קדומות וסטיגמות חברתיות. מערכת החינוך כולה נדרשה לבדוק את עצמה, להיערך מחדש ולהמשיך לשאוף למצוינות, במקביל לקליטת ילדים שוני צרכים בכיתות רגילות. מול ארגונים חברתיים שדחפו ודרבנו ליישום תהליכי שילוב, אנשי מקצוע רבים מתחומים פדגוגיים שונים וגם הורים, הביעו ספקות לגבי "שוויון הזדמנויות בחינוך", כבסיס איתן לרפורמה חברתית- חינוכית. בין היתר נטען כי ביצוע השינויים יצריך משאבים פיננסיים עצומים ומשאבי אנוש שאינם בנמצא.