פיתוח בר קיימא בתחום זיהום האוויר מרכבים ציבוריים.

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 9045
מספר מקורות 32

תקציר העבודה

פיתוח בר קיימא בתחום זיהום האוויר מרכבים ציבוריים בישראל .
עבודה זו מתמקדת באיכות האוויר והאקלים. האוויר שאנו נושמים הינו המשאב החשוב ביותר לאנושות ולסביבתה , ללא אוויר אין חיים . אך יחד עם זאת, הפגיעה באיכות האוויר היא נחלתן של המדינות המפותחות בעולם. ישראל כמו מדינות רבות בעולם סובלת ממפגעים של זיהום אוויר. גורמים ייחודיים כמו הגידול המסיבי באוכלוסייה, במספר כלי הרכב הנעים בכבישים, הגידול בתעשייה ובביקוש לחשמל תורמים תרומה משמעותית לירידה באיכות האוויר בארץ.
"זיהום אוויר הוא תולדה של פליטת מזהמים לאטמוספרה , אם על ידי מקורות טבעיים , דוגמת הרי געש , או מקורות מעשי אדם. ויכולתה של זו למהול ולפזרם בתוך אגן אוויר גדול" (סתר ולונקה , 1998) זיהום אוויר מקורו בסיבות שונות אשר רובם מעשי ידי אדם , מטרת עבודה זו הינה לבחון בעיקר את חלקה של התחבורה בגרימת זיהום אוויר במרכזי הערים. זרימה יעילה של אנשים והון היא הכרח וחלק בלתי נפרד ממשק כלכלי מפותח ומערכת התחבורה היא המאפשרת תנועה זו אך בין מערכות התחבורה לבין הסביבה קיימים יחסים מורכבים, בתוכם גם קונפליקטים חזקים. התחבורה הציבורית אחראית לחלק ניכר מזיהום האוויר וממטרדי הרעש. שטחי קרקע רבים נתפסים על ידי כבשים ומחלפים ומהווים בין השאר פגיעה בנוף ויוצרים נזק למי תהום ומים עיליים. במרכזי הערים אנו עדים לעליה בתחלואה אשר חלקה נגרמת ככל הנראה מרמות זיהום אויר גבוהות. קיים קושי להפריד כיום את הטיפול בבעיות התחבורה מהבעיות הסביבתיות ולכן כל מדיניות תחבורה ברמה לאומית או מקומית חייבת להתייחס להשפעות הסביבתיות של מערכת התחבורה.  כיום, הטיפול בתחום התחבורה נתון בעיקר בידי שלושה משרדי ממשלה : משרד התחבורה, משרד התשתיות ומשרד האוצר, אולם כמעט לכל משרדי הממשלה השפעה עקיפה על מערכת זו.
לרשויות המקומיות אחריות על מערכת התחבורה בתחום המוניציפלי.
כל הגופים מקבלים החלטות המשפיעות על מערכת התחבורה מחד ומאידך עומדים אל מול הבעיות הסביבתיות שהיא יוצרת.      כמו כן , העבודה תבדוק את תרומתו של זיהום האוויר בכלל ותחבורתי בפרט לתחלואה ולבריאות האדם וסביבתו. תוכן עניינים
מבוא                                                                                                    עמ' 1. מקורות זיהום האוויר                                                                              עמ' 3.
2.1
מזהמים עיקריים
2 .2 הגורמים לזיהום אוויר   בעיית זיהום האוויר בישראל                                                                    עמ'11. נזקי זיהום האוויר                                                                                   עמ'17. התמודדות עם זיהום אויר                                                                       עמ'22. פיתוח בר קיימא בתחום התחבורה הציבורית                                           עמ'24. סיכום מסקנות והמלצות                                                              עמ' 27.
ביבליוגרפיה                                                                                           עמ' 30. תוכן עניינים :
1 . מבוא                                                                        עמ'
1 .
2. מקורות זיהום האוויר                                                עמ'
3 .
2.1 מזהמים עיקריים                                                     עמ'
3 .
2 .2 הגורמים לזיהום האוויר                                            עמ'
4 .
3. בעיית זיהום האוויר בישראל                                     עמ'11.
3.1 החקיקה בנושא זיהום האוויר                                   עמ'
1 2.
3.2 אגד ובעיית זיהום האוויר                                           עמ'14.
4. נזקי זיהום האוויר                                                     עמ'
1 7.
4.1 נזקי זיהום האוויר מרכבים                                        עמ'
2 1.
5. התמודדות עם זיהום האוויר                                     עמ'
2 3.
6. פיתוח בר קיימא בתחום התחבורה                           עמ'
2 5.
7. סיכום מסקנות והמלצות                                           עמ'
2 7.
8 . ביבליוגרפיה                                                             עמ'
3 0 .