מעורבות הורים בתהליך החינוכי-לימודי בבי"ס קהילתי לעומת בי"ס ממלכתי

מקצוע
שנת הגשה 2002
מספר מילים 7990
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

מבוא
בשנים האחרונות חל תהליך של העמקה והתרחבות בקשר שבין מערכת החינוך וההורים, מצב שהביא להגדלת מעורבותם של ההורים בעבודת בית הספר, בפעילותו ובאופיו. הורים תובעים כיום השפעה על התהליך החינוכי עצמו וקיימת אינטראקציה אינטנסיבית בין הורים וצוות בית הספר.
החברה הישראלית נמצאת בעיצומו של תהליך בו יותר ויותר הורים עומדים על זכותם, ישנם כאלה הרואים בכך חובה, להשפיע על החינוך הניתן לילדיהם במסגרת בית הספר. מערכת הגומלין בין מוסדות החינוך וההורים בישראל מוגדרת כ"מעורבות הורים" או "שיתוף הורים".
הביטוי "מעורבות הורים" כולל בתוכו מגוון רחב של פעולות שמטרתן לאחד בצורה מסוימת את הפער בין תפיסות ההורים את החינוך לבין תפיסות בית הספר את הנושא. להורים ישנה זכות להשפיע על חינוך ילדיהם (בכל משטר דמוקרטי) והוא מהווה בסיס למעורבות מוגברת של ההורים בכל המתרחש במערכת החינוך בכלל ובמוסדות החינוך בהם לומדים ילדיהם (וקסמן, 1998).
תהליך הפעלת בית הספר הקהילתי מבוסס על השקפת עולם חינוכית-חברתית המכירה בחשיבות שיתוף הפעולה בין בית הספר, המשפחה והקהילה (פרידמן, 1990). החינוך הקהילתי נתפס כחלק מחינוך הפרט כדי לשפר את איכות חייו ואיכות חיי הקהילה. לחינוכו של הפרט שותפים ממלאי תפקידים שונים כגון: הורים, מורים, חברים, שכנים ועל כן מהווה בית הספר גורם מקשר בין הסביבה בתהליך החינוכי.
הורי התלמידים הינם אוכלוסייה משמעותית ביותר ובעלת משקל רב לבית הספר הקהילתי כמו גם לבית ספר שאינו קהילתי. בחרתי להתמקד במעורבותם של הורים בפעילות בית הספר ולבדוק את מידת ואופי המעורבות של הורים בפעילויות השונות של מסגרת בית הספר.
עבודה זו בודקת את מעורבות הורים בשני סוגים של בתי ספר – בית ספר ממלכתי רגיל מול בית ספר קהילתי. הסקירה הספרותית עוסקת במעורבות ההורים בכלל בבתי הספר, חשיבותה של מעורבות זו מבחינת חינוך, לימודים, פעילויות, ותפיסות ההורים לגבי המעורבות. בהמשך מובאת סקירה על בית הספר הקהילתי בישראל, מאפייניו, המבנים הארגוניים שלו וסוג מעורבות ההורים בו.
מטרת המחקר היא לבדוק את מעורבות ההורים בפעילות בית הספר הקהילתי לעומת בית ספר שאינו קהילתי.
הממצאים המוצגים הם תוצאה של העברת שאלונים בקרב ההורים בשני בתי ספר באזור השרון.