הקשר בין סגנון מנהיגות מנהלי בי"ס לבין שביעות רצון בעבודה של מורים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 15398
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

תקציר מתוך סקירת ספרות עולה כי היא מלאה בדווחים על מורים שאינם שבעי רצון וריבוי מורים אשר עוזבים את המקצוע. בהתמודדות עם איבוד כוח מקצועי, והגברת אפקטיביות בי"ס, יש לתת את הדעת להגברת שביעות הרצון של המורים. עבודה זו מנסה לתת כוון להגברת מאמצים אלה  ע"י התבוננות בקשר שבין סגנונות מנהיגות של מנהלים לבין שביעות רצון של מורים מעבודתם.
נבחנו סגנונות מנהיגות בארגונים בכלל, ובמערכת החינוכית בפרט. מן הממצאים עולה כי סגנונות המנהיגות במערכת החינוכית אינם שונים מסגנונות מנהיגות בארגונים אחרים, הם כוללים את סגנונות האוריאנטציה המשימתית ואוריאנטציה לאנשים. נוסף לכך נמצא  כי ישנו שימוש במנהיגות חינוכית ובמנהיגות מעצבת. בעבודה הנוכחית נבדקו מאפייני שביעות רצון בעבודה באופן כללי, ומאפייני שביעות רצון בעבודה של מורים. מתוך הממצאים עולה כי רוב המחקרים עושים שימוש בתיאוריה של הרצברג , "תיאוריית שני הגורמים", ושימוש במונחי "שביעות רצון פנימית" ושביעות רצון חיצונית".  נמצא כי לזאת הראשונה יש משקל רב יותר בשביעות רצון מורים בעבודתם. באופן כללי התגלה כי תמיכת ההנהלה ומנהיגות, התנהגות תלמידים, אווירת ביה"ס, ואוטונומיית מורים הם מאפיינים הקשורים עם שביעות רצון מורים; ככל שאלה היו חיוביים יותר, כך שביעות הרצון הייתה גבוה יותר.
נמצא קשר בין סגנון המנהיגות של מנהל בי"ס לשביעות רצון המורים. נמצא כי מנהיגות מנהלים באופן כללי משפיעה על שביעות רצון המורים (משימתי לעומת מתחשב), וכי ישנה העדפה לסגנון משולב. נוסף לכך נודעה ממחקרים ההשפעה של מנהיגות מעצבת על שביעות רצון רבה של המורים, וזאת בשל האוטונומיה, חלוקת האחריות ושיתוף בקבלת ההחלטות: ממאפייני המנהיגות מעצבת, שניכרה השפעתם החיובית על שביעות רצונם של מורים בעבודה.