הסלנג- השימוש בסלנג בשתי יצירות ספרותיות מתקופות שונות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2000
מספר מילים 7769
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תוכן העניינים
א. מבוא
הצגת העבודה…………………………………………………….
המעבר מתחיית הלשון העברית ללשון ימינו ………………………..
ב. הסלנג מהות הסלנג ודרכי התפתחותו…………………………………….
מקורות הסלנג …………………………………………………..
תצורת הסלנג …………………………………………………… הגורמים ליצירת הסלנג ………………………………………….
התכונות המאפיינות את הסלנג …………………………………..
סיווג הסלנג לצורותיו …………………………………………… לשון הסלנג כבבואה של החברה הישראלית ……………………….
תכנים לשוניים ………………………………………………….
ניתוח מילים על פי תכניהם הלשוניים …………………………….
ניתוח טקסטים ………………………………………………… ג. סיכום ד. בבליוגרפיה
מבוא
והצגת העבודה לשון הסלנג הנה לשון מדוברת ביותר בנוסף לשפת הדיבור. היא עוזרת לצורות הביטוי הרבות הנחוצות בחיי היום יום ולכן הפכה למורכבת ביותר גם בקרב אלו אשר אינם משתמשים בה.
לשון הסלנג אינה לשון מוגדרת וכל אחד יכול לפרש את המילים בצורה הנראית לו. כמו כן יש לשונות סלנג שונות לכל שיכבה באוכלוסייה: חיילים, פועלים, פוליטיקאים ועוד, אולם יש קו כללי מאחד ביניהם. יש המגדירים את הסלנג כלשון הלאומית ו"הלשון הלאומית היא גילומה המהימן ביותר של "המנטאליות הלאומית" המיוחדת של העם"(יגר,1979).
הביטויים הינם ביטויים הלקוחים משפות שונות או ממקורות בלתי מזוהים אולם את כולם אפשר לסווג לפי תכנים לשוניים שונים ולזהות אותם בצורה כזו.
אם נתחקה אחר הגורמים לשימוש הנפוץ בסלנג ולנוכחותו המתמדת גם בנסיבות פורמאליות נוכל למצוא גורמים רבים אשר החשובים בהם הם:
1.בראש ובראשונה  תורם לכך הכוח הציורי האקספרסיבי של חלק מביטוי הסלנג, המצליחים להביע רעיונות מופשטים, לתאר עניינים מוחשיים ולשחזר מצבים ואירועים ביתר פלאסטיות,עסיסיות וחיוניות, ולעיתים אף ביתר תמציתיות מאשר בלשון הרגילה. כדוגמאות לכך ניתן להזכיר את המונח "ראש קטן" והיפוכו "ראש גדול" או "ראש טוב".
2. תקופתנו מאופיינת בפולחן הנעורים כאשר כל הדורות למיניהם מנסים לחקות את הנוער ואת דרכיו ("העולם שייך לצעירים"). אין צורך לומר כי הפרסומת המסחרית אשר מופנית אל הצרכן הצעיר וכן שירותי החברה המעונינים להשפיע על הצעירים נוקטים בלשונם של הצעירים. הדברים מגיעים עד לכדי כך, שמעבר לתופעות הידועות של ביטוי סלנג הפזורים בעיתונות.
מטרת עבודתי זו היא ראשית לסקור את תופעת הסלנג ומדוע היא מתפתחת.
שנית אסקור את התכנים הלשוניים על פיהם יכולים להיות מסווגים מילות הסלנג.
שלישית, וזו המטרה העיקרית של העבודה , אבדוק מספר מילות סלנג ואסווגם לפי תכנים לשוניים, אחד או כמה הנראים לי:
שימוט הרחבה, עילוי וירוד, מטפורה, הכללות המשמעות ועוד.