אלימות כלפי נשים - אופי הבעיה והיקפה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2000
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

    אלימות כלפי נשים תוכן עניינים
מבוא –
עמוד  1
הגדרת תופעת האלימות נגד נשים — עמוד 2
סוגי האלימות -..
עמוד 3
אופי הבעיה והיקפה
עמוד 4
תיאוריות המנתחות את הגורמים האפשריים להתפתחות התופעה — עמוד 5-6
סיכום —

עמוד 7
ביבליוגרפיה —
עמוד 8
מבוא
תופעת הנשים המוכות עולה יותר ויותר בתודעת הציבור. לאורך כל ההיסטוריה האנושית נשים הוכו על ידי בני זוגן ונחשבו כרכושם של הגברים. נקודת המבט ההיסטורית הזאת הובילה להערכת האישה על פי יכולתה היצרנית ו/או הפוטנציאל שלה כאובייקט מיני. עד שנות השבעים הייתה תופעת האלימות כלפי נשים מוצנעת בין כותלי הבית ורחוקה מעיניי הציבור. בראשית שנות השבעים, תחילה באנגליה ובהמשך בארה"ב החלה התופעה להיחשף במלא חומרתה. ניתן לקשור זאת בעיקר בפעילותן של תנועות הנשים. תופעת הנשים המוכות בישראל הוכרה כתופעה חברתית בערך במחצית השנייה של שנות השמונים ( לב ארי ויאירי, 1996).
סיכום אלימות כלפי נשים היא תופעה  חברתית –היסטורית רחבת היקף. תופעה זו טומנת בחובה בנוסף לאלימות הפיזית גם אלימות רגשית , פסיכולוגית , מינית  וכלכלית, ומעצבת סביבת חיים הכוללת לא רק הכאה אלא כניעה , ניצול , איומים , דרישות לא סבירות התפרצויות קנאה ובידוד חברתי.
הספרות מציגה מספר רגשות מרכזיים האופייניים לנשים שבן זוגן אלים כלפיהן . נשים אלו חשות בושה עמוקה , מרגישות מרומות , אשמות ומושפלות . כעס בלתי מודע גורם להן לחוסר תפקוד ,פחד ,אימה , תחושות אובדן ואבל וחוסר אונים נרכש. הנשים המוכות לא מאמינות שיש להן היכולת להימלט משליטת הבעל עקב ניסיונות כושלים, הן לומדות  שתגובותיהן לאירוע האלים לא משנות את מה שקורה להן, אבל הן מנסות בכל כוחן לשנות את המצב (איזיקוביץ ואינס , 1994).
בעבודה זו ניסיתי להגדיר את תופעת האלימות נגד נשים וניתחתי את הגורמים להתפתחותה, אופי הבעיה והיקפה בעולם ובישראל. בחנתי את התיאוריות השונות המסבירות את המניעים לאלימות בכלל ואת תופעת הנשים המוכות בפרט.
( לדוגמא לב ארי ויאירי, 1996; אבני, 1987).
מעגל האלימות אליו נקלעות נשים מוכות והתמודדותן קשה ביותר. לפיכך, חשוב  להגביר בקרב באוכלוסיה את המודעות לנושא . ניתן לעשות זאת באמצעות אמצעי תקשורת, מרכזי תמיכה קהילתיים  ועוד. העלאת המודעות עשויה לסייע לנשים הנמצאות בתוך מעגל האלימות לזהותו ולפנות לגורמי תמיכה חיצוניים שיסיעו להן לשבור את המעגל .