עבודה בדגמי קבלת החלטות ביחב"ל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6294
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תוכן עניינים
                                                                                                                    עמודים                                                                       מבוא                                                                       2
       פרק 1.                        פרק תיאורטי                                                       
3 -7
       פרק 2 .                       פרק יישומי                                                        
8 -13                                                     פרק 3.                       יישום מקרה הבוחן של וייטנאם                         9-11
                                         על פי  הדגם הארגוני.                                              פרק
4 .                        יישום מקרה הבוחן של וייטנאם                       11-13
                                         על פי הדגם הפוליטי.                                               פרק 5.                        סיכום ומסקנות                                                 13-14               פרק 6.                        ביבליוגרפיה                                                           
1 5
מבוא
מלחמת וייאטנם הינה אחת המלחמות המהותיות והטראומטיות שבהיסטוריה המודרנית, לא משום מספר האבידות בנפש או משום אכזריות העולה על של מלחמות אחרות, אלא משום שמאז התרחשותה לפני כשלושה עשורים ועד היום היא נותרה שנוייה מאוד במחלוקת, וגרמה להתעוררותן של שאלות רבות באשר למטרתה, לנחיצותה ובעיקר לסוג המניעים שהביאות את מנהיגי ארה"ב להוביל את הצבא האמריקאי למלחמה עם עם אותו לא הכירו, ושאליו לא היתה להם נגיעה אמיתית קודם לכן.
מעורבות ארה"ב בוייטנאם החלה עוד בשנות החמישים בתקופת הנשיא אייזנהאואר , בתחילה בשל הוואקום שנוצר עם יציאתה של צרפת מתחומי הודו-סין, ובהמשך חשיבותה של ארה"ב קיבלה משנה תוקף בהיותה המגן מפני השתלטות הקומוניזם על אזור דרום מזרח אסיה, שהיה כך האמינו האמריקאים השער להשתלטותם על שאר המזרח והעולם, וזאת בתקופת המלחמה הקרה שהביאה לשיא את החשדנות והעויינות בין ארה"ב לבריה"מ. היה חשש כי וייטנאם היא רק כלי בידי הקומוניסטים לאיים על האמריקאים עצמם, אם אלו לא יסייעו לוייטנאמיים להתייצב כמדינה עצמאית דמוקרטית.
חשיבותה של מלחמת וייטנאם בכך שניתוחה, וניתוחי תהליכי קבלת ההחלטות אשר נעשו כהקדמה לפריצתה ובמהלכה, יוכלו לסייע לנו בהבנת המלחמות של ימינו אנו, מרכיביהן הדומים למלחמת וייטנאם, ומהו השוני. אם נמצא כי מניתוח תהליכי קבלת ההחלטות בנוגע למלחמת וייטנאם הפקנו לקחים אשר ימנעו מהיווצרותה של מלחמה בעלת דפוסים דומים, אזי שיצאנו שכרנו בידינו.
עבודה זו תתמקד בסיבות ובתהליכי קבלת ההחלטות אשר הביאו לכך שהאמריקאים המשיכו בהעמקת המעורבות עד לכדי מלחמה, ולא נסוגו מהתסבוכת בהזדמנויות הרבות בהם יכלו לעשות כן. אוסיף ואבדוק האם הייתה הצדקה למלחמה זו והאם ניתן היה למונעה לו תהליכי קבלת ההחלטות היו מתנהלים באופן אחר.
שאלת המחקר האם הדרך בה נתקבלו ההחלטות שהביאו את ארה"ב לתקוף את צפון וייטנאם תואם את תהליכי קבלת ההחלטות  בדגמים הנסקרים?
השערת המחקר אנו נטען כי תהליך קבלת ההחלטות שהוביל לפתיחת מלחמת וייטנאם תואם את הדגמים: הפוליטי, הארגוני והפסיכולוגי.
אנו נטען כי במקרה הבוחן של מלחמת וייטנאם ,קיים שילוב בין שלושת הדגמים,        הדגם הארגוני, הפוליטי והפסיכולוגי.
שיטת המחקר שיטת המחקר בעבודה זו היא ניתוח אירועים איכותי, בעבודה זו נעשה שימוש בספרות כוללת העוסקת בתהליך קבלת החלטות, ובספרות ספציפית שעוסקת בתהליך קבלת ההחלטות שהוביל למלחמת וייטנאם.