שבירת הסמלים במערבונים הקלאסיים תוך בחינת הקונפליקט בין "ציביליזציה" ל"טבע".

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 17661
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תקציר:
"הקולנוע הוא אומנות המורכבת מסמלים" העבודה מחולקת למספר פרקים המקיפים בפרוטרוט את נושא העבודה:
"שבירת" הסמלים במערבונים הקלאסיים תוך בחינת הקונפליקט בין "ציביליזציה" ל"טבע". בפתח העבודה, פרק א', ישנה סקירה של הסמלים והסימנים הקיימים בקולנוע תוך בחינת תיאוריות קולנועיות רלוונטיות.
ההתמקדות הינה בסמלים קולנועיים הבאים לידי ביטוי במערבונים הקלאסיים (סמלים המשתקפים בעיצובן החזותי של הדמויות, אתרים במערב, בעלי החיים וכלי הנשק של הדמויות).
בפרק ב' ישנה התייחסות ספציפית לאחד הקונפליקטים המרכזיים הקיימים במערבונים הקלאסיים ואופן ביטוייה: הקונפליקט בין "ציביליזציה" ל"טבע".
בנוסף, לשם הדגמה, מובא להלן ניתוח מעמיק של המערבון "הנהר האדום" (הווארד הוקס, 1948), הבוחן את דרכי הביטוי של הקונפליקט בין ה"ציביליזציה" ל"טבע" ואופן השתקפותם בסרט זה.
היבט נוסף הקיים בעבודה מתייחס למערבונים של המאה ה-20 ה"שוברים" את הסמלים המקובעים במערבון. היבט זה הינו נושאו של פרק ג'. בפרק זה ישנה סקירה היסטורית מפורטת של ז'אנר המערבון מתחילת היווצרותו, בתחילת המאה ה-20, ועד לסיבות (ולתוצאות) אשר הובילו לשחרור הז'אנר מכבליו הנוקשים מבחינה תוכנית וצורנית. סקירה זו נתמכת בדוגמאות רבות מתוך סרטי מערבונים.
בנוסף, ישנו ניתוח מדוקדק של מס' סרטי מערבונים אשר "שוברים" את הסמלים של המערבונים: "הבלתי נסלח" (1992), "אוכפים לוהטים" (1974), "נערות רעות" (1994). ניתוחי הסרטים מלווים בדוגמאות רבות מתוך הסרטים, התומכים ומבטאים את רעיון "שבירת" הסמלים.   פרק ד' ופרק ה' מתמקדים בביטויי הקונפליקט בין ה"ציביליזציה", ל"טבע" ובקונפליקטים רבים נוספים הקיימים הן בקולנוע הישראלי והן בספרות העברית.
ביטויי הקונפליקט נתמכים בדוגמאות וציטוטים. הסרטים הישראלים אשר בהם נבחנים העימותים הקיימים בהם הנם: "הם היו עשרה" (ברוך דינר, 1960), "החולמים" (אורי ברבש, 1988). בספרות העברית: "במו ידיו- פרקי אליק" (משה שמיר), "נוודים וצפע" (עמוס עוז).
תוכן עניינים                                                                                     ע"מ
1 .   פרק א:                                                                                     5-12
   
1 .1   סמלים וסימנים בקולנוע.                                                         5-8                                                                      1.1.1 טכניקות פיגורטיביות בקולנוע.                                                  5-6
1 .1.2  תיאוריות קולנועיות.                                                            
6 -8                    
1 .2   "הקולנוע הוא אומנות המורכבת מסמלים".                                
8 -12
1 .2.1 דמויות מרכזיות ועיצובן החזותי.                                              8-9
1 .2.2   אתרים בולטים ועיצובם החזותי.                                            9-10
1 .2.3   בעלי חיים.                                                                         10
1 .2.4   כלי הנשק של הדמויות.                                                        
1 1
1 .2.5  סיכום.                                                                             
1 1-12
2 .   פרק ב':                                                                                     13-19
2 .1   הקונפליקט בין "ציביליזציה" ל"טבע".                                        13-14
2 .2   מאפייני גיבור המערבון הקלאסי.                                              14-16
2 .3  "הנהר האדום" (הווארד הוקס, 1948).                                         17-18
2 .3.1  הקונפליקט בין "ציביליזציה" ל"טבע" כפי שבא לידי                                          ביטוי במערבון:   "הנהר האדום".                                            18-19                                               
2 .3.2  תפקיד גיבור המערבון ביחס לקונפליקט בין ה"ציביליזציה" ל"טבע".   
1 9
3 .      פרק ג':                                                                                   
2 0-42
3 .1  שבירת הסמלים במערבון.                                                         20
3 .2     ז'אנר- מאפייניו.                                                               
2 1-23
3 .2.1   ז'אנר המערבון-  מהתפתחותו ועד לשקיעתו.                           23-27
3 .3    "הבלתי נסלח" (קלינט איסטווד, 1992).                                    27-28
3 .3.1   שבירת סמלן של הדמויות המרכזיות ועיצובן חזותי.
                 28-32
3 .3.2   שבירת סמלם של האתרים הבולטים ועיצובם החזותי.                 32
3 .3.3   שבירת סמלם של בעלי החיים.                                               33
3 .3.4   שבירת סמלם של כלי הנשק של הדמויות.                                 33
3 .4   "אוכפים לוהטים" (מל ברוקס, 1974).                                       33-34
3 .4.1   שבירת סמלן של הדמויות המרכזיות ועיצובן חזותי.                 34-36
3 .4.2   שבירת סמלם של האתרים הבולטים ועיצובם החזותי.              36-37
3 .4.3   שבירת סמלם של בעלי החיים.                                             
3 7
3 .4.4   שבירת סמלם של כלי הנשק של הדמויות.                              37-38
תוכן עניינים                                                                                    ע"מ
3 .5    "נערות רעות" (ג'ונתן קפלן, 1994).                                          38
3 .5.1   שבירת סמלן של הדמויות המרכזיות ועיצובן החזותי.               38-41
3 .5.2   שבירת סמלם של האתרים הבולטים ועיצובם החזותי.               41
3 .5.3   שבירת סמלם של בעלי החיים.                                             41
3 .5.4   שבירת סמלם של כלי הנשק של הדמויות.                               41
3 .6  סיכום.                                                                               42
4 .       פרק ד':                                                                                 
4 3-53
4 .1      הקונפליקט בין "ציביליזציה" לטבע" בספרות העברית.             
4 3-53
4 .1.1  "נוודים וצפע"/ עמוס עוז.                                                   
4 3
4 .1.2   מערכת הקונפליקטים ב "נוודים וצפע"/ עמוס עוז.                  43-44
4 .1.3   הסיפור "נוודים וצפע" כמערכת של ניגודים.                          44-49
4 .1.4   פותרי הקונפליקט.                                                          49-50
4 .1.5
  "פרקי אליק"/ משה שמיר.                                                50-51
4 .1.6 הקונפליקט בין ה"ציביליזציה" ל"טבע" בסיפור "פרקי אליק".       51-52
4 .1.7  מערכת הקונפליקטים ב"פרקי אליק".                                    52-53
4 .1.8  פותרי הקונפליקט.                                                             53
4 .1.9  סיכום.                                                                            53
5. פרק ה':                                                                                  54-69
5.1  הקונפליקט בין "ציביליזציה" ל"טבע" בקולנוע הישראלי.             54-69
5.1.1  "הם היו עשרה"/ ברוך דינר.                                               54-55
5.1.2 מערכת העימותים בסרט: "הם היו עשרה".                             55-57
5.1.3  פתרון הקונפליקט.                                                          57-59
5.1.4  עימותים נוספים בסרט: "הם היו עשרה".                             59-60 5.1.5 פתרון הקונפליקט.                                                             61
5.1.6 סיכום.                                                                           
6 1
5.1.7  "החולמים"/ אורי ברבש.                                                 
6 2-63
5.1.8 מערכת העימותים בסרט: "החולמים".                                  63-64
5.1.9
פתרון הקונפליקט.                                                         
6 4-65
5.1.10 עימותים נוספים בסרט: "החולמים".                                  65-69
תוכן עניינים                                                                                    ע"מ 5.1.11 פותרי הקונפליקט.                                                          
6 9
ביבליוגרפיה.                                                                         70-71