המרחב הציבורי והאינטרנט

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3329
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

האינטרנט הפך להיות נגיש מאוד החל מאמצע שנות ה-90 ועם המעבר לתקשורת בפס הרחב, הפך להיות אף יעיל ונפוץ יותר. פורומים וצ'אטים(chat) , קבוצות דיון, הפכו להיות חלק בלתי נפרד מחיינו: מי מאתנו לא נכנס לרשת בכדי לבדוק את הדואר האלקטרוני, או למצוא מתכון לסלט. בנוסף להיותו חלק בלתי נפרד משגרתנו ותפקידו  כאמצעי בידור  אינטרנט מספק מקום לדיונים וויכוחים פוליטיים ו/או נושאים שעלו על סדר היום הציבורי. עבודה זו עוסקת בקיומו של מרחב ציבורי מקוון ברשת האינטרנט. אבקש להתמקד בשאלת קיום המרחב הציבורי ברשת ואתייחס ספציפית להבדלים ודמיון בין המרחב הציבורי המקוון לבין המרחב הציבורי של הברמאס שהתייחס למרחב הציבורי בחברה הבורגנית של המאות 17 עד 20 באירופה (מרחב הציבורי זה קידם את הדמוקרטיזציה של אירופה ועם התרחבותו, כלל בתוכו ציבור שלא היה לאינטרסים שלו, לפניכן, ייצוג פרלמנטארי או שוויון זכויות בחברה, לכן, קיום המרחב הציבורי, על פי דגמו של הברמאס, באינטרנט, יכול להעיד על התקדמות לקראת חברה שוויונית יותר) .
אשאל האם וכיצד הטכנולוגיות הללו מיטיבות עם קבוצות חלשות ו/או מיעוטים בחברות הטרוגניות או שהן מחזקות רק את האוכלוסיות החזקות מבחינה פוליטית ו/או מעמדית.
טענתי היא כי באינטרנט נוצר מרחב ציבורי מקוון, ללא צנזורה וללא תלות בשלטון או בבעלי הון, מרחב ציבורי המאפשר ביטוי למיעוטים ולקבוצות החלשות בחברה. בעבודה זו תחילה אסביר מהו המרחב הציבורי של הברמאס, לאחר מכן אסקור אתרים וקבוצות דיון ברשת שמתאימים להגדרתו ואבדוק האם האינטרנט מיטיב עם קבוצות חלשות ו/או מיעוטים בחברה. בעבודתי אתבסס על מחקרים קודמים ועל סקירת אתרים שמתאימים לדגמו של הברמאס או נותנים ביטוי לקבוצות חלשות ברשת. ההשלכות של נכונות התזה מחזקים את קיום הדמוקרטיה בסביבה המקוונת ומראים על שאיפתם של המארגנים והמשתתפים בקבוצות דיון אלו, לשוויון בחברות הטרוגניות מכיוון שהשוויון במרחב הווירטואלי מעיד על השוויון במרחב הריאלי .