ניהול הקו הראשון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 8129
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

תקציר מנהלים ע"פ תופעת הסינרגיה – השלם הוא יותר  מסך כל חלקיו .  ארגון העובד בצורה נכונה ויעילה חייב להיות מושתת על בסיס טוב ויציב ועל שימוש נכון במשאבים העומדים לרשותו. בכל ארגון ובכל חברה, המשאב העיקרי בדרך כלל הוא המשאב האנושי, כלומר לצורך עבודה יעילה, חייב הארגון לבחור לו עובדים בעלי יכולות עבודה גבוהות ככל שניתן על מנת לתפעל את המערכות השונות על הצד הטוב ביותר.  ארגון רווחי ויעיל ככל שיהיה לא יוכל לשמור על מצבו בצמרת ללא מנהלים טובים בכל הדרגים, ובמיוחד מנהלים בדרגים הנמוכים ביותר – ניתן לראות סימוכין לחשיבותו של  מנהל הקו הראשון במודלים השונים .
" מנהל בדרג הנמוך  ביותר של תפקידי הפיקוח עליהם מוטלת הפעלת אנשים וההוצאה לפועל בכפוף ללוח הזמנים ובהתאם להתמחויות שנקבעו בדרגים העליונים "  ( טאב ומנהיים , 1965 ) .  " כל אדם שניתנת לו סמכות ואחריות לתכנן ולפקח על עבודה של קבוצה,תוך כדי מגע צמוד עמה " ( Betts , 
1 993 ) " נושא תפקיד בעל אחריות יומיומית על צוות העובדים,תורם ליצור מוצרים ושירותים.
לעיתים בעל אחריות פיננסית"  ( Bedward  , 1997 ) בעבודה זו נותחו  יכולותיהם  הניהולים של שתי מנהלים ישירים – מנהלי  הקוו הראשון בשתי ארגונים:
חברת אלעל – ראש צוות מנהלי רשת תקשורת נתונים ( רפי דבוש  ) בחברת  CA  –  מנהל תחום מחשוב  ( מאיר אדלר ) בתחילת העבודה הוצגו הארגונים – מבנה ארגוני,מטרות עסקיות.  בהם עובדים מנהלי הקוו הראשון.   בהמשך בוצעה סקירה של מס' מודלים  מובילים בניהול ודרכי תפקודם והתנהלותם של מנהלי הקוו הראשון מול מודלים אלה ·        סקירת תורות ניהול חדשות,סגנונות ניהול ·        תכנות ומיומנויות מנהלים  ·        סוגי מנהיגות ·        מאפייני צוותים אפקטיביים ·        כישורים ניהולים ·        תכונות מנהלים ·        המלצות לביצוע אפקטיבי של התפקיד ·       
4 כישורי מנהלים: חדשנות ויצירתיות בפתרון בעיות,הנעת עובדים,כוח ופוליטיקה,ניהול שינויים – התמודדות עם שינויים .  בפרק הסיכום של העבודה , הוצגו המלצות אופרטיביות למנהלי הקוו הראשון .
תוכן עניינים
נושא                                                                                                                                                  עמוד
1 .   מבוא                                                                                                                                       1.1   חברת אלעל – הארגון ומטרותיו העסקיות                                                                 3          1.2   אגף מערכות מידע  IT  ( אמו"ת )                                                                                             3
               1.2.1   מטרותיו ולקוחותיו בארגון                                                                           3
               1.2.2   מבנה ארגוני                                                                                                   3
               1.2.3   מנהל הקוו הראשון: ראש צוות מנהלי רשתות                           תקשורת נתונים                                                                                                            3
     1.3    חברת CA                                                                                                                                 4
              1.3.1   הארגון ומטרותיו העסקיות                                                                            4
              1.3.2   מנהל הקוו הראשון: מנהל תחום ה – Desktop                          בחברת  CA  ישראל                                                                                      4             
2 .   השוואה בין מנהלים                                                                                                          5                                   2.1   תפקידו ואופיו של הממונה הישיר                                                                              5
             2.1.1   מנהל הקוו הראשון – חברת אלעל                                                                    5
             2.1.2   מנהל הקוו הראשון – חברת  CA                                                                    6
      2.2  תורות ניהול חדשות                                                                                                    8
             2.2.1   סגנונות ניהול                                                                                                   8
             2.2.2   תכונות ומיומנויות מנהלים                                                                             10              2.2.3   סוגי מנהיגות                                                                                                   11
             2.2.4   צוותים אפקטיביים – מאפיינים                                                                      13
             2.2.5   כישורים ניהוליים                                                                                            14
             2.2.6   תכונות מנהלים                                                                                                               15
      2.3  המלצות לביצוע אפקטיבי של התפקיד                                                                       16
3 .   השוואה בין שני מנהלים על פי ארבעה כישורים                                                                18
      3.1   חדשנות ויצירתיות בפתרון בעיות                                                                              18
      3.2   הנעת עובדים                                                                                                                             20       3.3   כוח ופוליטיקה                                                                                                                          21
      3.4   ניהול שינויים – התמודדות עם שינויים                                                                      22
4 .   סיכום ומסקנות                                                                                                                                24