הקול הנשי המתבטא בטקס הנישואים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 9072
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

א. מבוא
עד לפני כמה עשרות בודדות של שנים נראה היה תמוה שנשים תבטאנה את עצמן בנוגע לרצונותיהם בכלל ובטקס הנישואין בפרט. אולם, התמורות של המאה ה-20 ובייחוד של השנים האחרונות שבהם, הובילו לשינוי משמעותי בתפיסה זו, והיום יותר מתמיד נראה כי יהיה לגיטימי לצפות כי אישה תנהל את הטקס לבדה, אולם עדיין נראה זה תמוה כי הלה תעשה זאת לבד ללא שום התחשבות במשפחתה או בן הזוג. נשים, כמו מיעוטים אתניים אחרים, במשך מאות שנים נחשבו ל"אחר". על מהות היחסים בין גברים ונשים בתקופתנו אנו ובתקופות אחרות ניתן ללמוד מן השיח הפמיניסטי העושה שימוש רב במונח מיגדר. מיגדר, הבנייה חברתית של תפקידי מין, מהווה פרמטר מהותי בעיניהן של הפמיניסטיות כמי שמסוגל להבנות את החברה מבחינה מעמדית ומסוגל ליצור אי שוויון ניכר. Mackinnon (1989) ופמיניסטיות אחרות סוברות כי למעשה כל השתייכות לקבוצת זהות מסוימת הינה משמעותית בנושא אי השוויון החברתי. בעיית אי השוויון כשלעצמה, משקפת את המאבק על הכוח והשליטה וכמו גם את היחסים שבין בעליו והכפיפים לו, בעלי הכוח בחברה זו, שזכתה לכינוי – פטריארכית, הם המין הגברי בעוד שהנשים הן הכפיפות לו ולמחזיקים בו. המין הגברי יוצר הגמוניה תרבותית הכופה עצמה על המין הנשי המתויג כ"אחר". תופעה זו היא אוניברסאלית על ציר של רוחב (בין תרבותי) וציר של אורך (לאורך זמן). החברה המודרנית, המתיימרת להיות זו שהשילה מעליה את האמונות הקדומות בהן החזיקו אנשי ימי הביניים והונחו על ידם, למעשה משמרת את אותן דעות ועמדות אולם עוטפת אותן במסווה. אולם בכל הקשור לטקס הנישואין קיימת התפתחות מפתיעה. אומרים כי כל אישה מתכננת את יום חתונתה כבר מן היום בו מלאו לה 12 שנים, ולא בכדי. טקס החתונה הוא אולי הטקס המשמעותי ביותר בחברה המודרנית. משמעותי, לא רק משום שהוא מסמל מעבר אמיתי בחיי הפרט – מחיי רווקות לחיי משפחה, אלא גם משום שהוא מניח את הבסיס עליו בנויה החברה המערבית המודרנית, היחידה המשפחתית. עובדה זו נכונה גם כיום, למרות הקבלה הגוברת של יחידות משפחתיות אלטרנטיביות, וכראייה לכך, ניתן להצביע על מלחמתם של זוגות חד-מיניים לטקס נישואין חוקי על כל המשתמע בכך. זאת ועוד, שלעומת טקסי מעבר אחרים, כגון, טקסי התבגרות, טקס בר-המצווה ביהדות וטקסים דומים, שהם בעלי משמעות סמלית בעיקר, כרוך טקס הנישואין במשמעויות סמליות ומעשיות כאחד.
אין ספק גם, כי עיצובו של טקס הנישואין עצמו, מהווה השתקפות חושפנית של התרבות ממנה הוא לקוח. טקס הנישואין הסיני, למשל, כרוך בהלבשת הכלה בתלבושות חתונה מפוארות ומורכבות, ובאיפור כבד עד לביטול כל מידה של אנושיות ויצירתה מחדש של הכלה כבובה חיה, מושלמת כביכול, ולמעשה, אובייקט הנרכש על ידי החתן. טקס הנישואין החרדי כולל הסתרה מלאה של פני האישה. היא אינה יכולה ואינה אמורה לראות את הצפוי לה. קודם לטקס נדרשת האישה לרחוץ במקווה ולטהר את עצמה מן הטומאה שהיא, כביכול, מצבה הטבעי של האישה. טקס הנישואין החילוני, לעומת זאת, נטול במידה רבה בידיה של האישה, והיא שתקבל את עיקר ההחלטות. אולם, גם במקרה זה, אין נעדר מקומם של אלמנטים תרבותיים, מסורתיים ודתיים ותיקים.
מעבר למשמעותם הדתית, הפכו טקסי החתונה גם לסמל למעמדה החברתית של משפחות החתן והכלה. יש המקפידים על המספר הרב ביותר של מוזמנים, ומשקיעים הון עתק בעיצוב החתונה על כל פרטיה. קיימת תחושה של צורך לעמוד בתחרות עם קרובים ומכרים וטקסי החתונה אותם ערכו אלו.   הטקס, שבעבר התבסס על מוטיבים סמליים מסורתיים, שמקורם בתרבות ונוהג רב-שנים, הפך כיום, במידה מסוימת לכל הפחות, להזדמנות להפגנת הסטאטוס החברתי של המשפחה בפני כל הנוגעים בדבר, אולם חלק זה דורש מחקר אחר יותר סוציולוגי. העבודה תסקור את חלקם וחשיבותם של טקסים בתרבות האנושית. לאחר מכן, יסקר טקס הנישואין על חשיבותו התרבותית והחברתית ומנהגי החתונה היהודיים על מאפייניהם השונים והסמלים התרבותיים השונים הנכללים בטקס הנישואין היהודי. כמו כן, תכלול העבודה ניתוח איכותני  שמבוסס על סיפורי חיים של 5 טקסי נישואין מישראל של העת האחרונה, בניסיון לזהות את הקול הנשי המתבטא בטקס הנישואין.  מטרת העבודה תהיה לתאר כיצד נשים וגברים מנהלים את חתונתם ולעמוד על טיב השוני או הדמיון ביניהם תוך כדי התייחסות לקול הנשי ולבסוף אבחן האם רצונות האישה המתבטאים לאורך כל התהליך הם נטו שלה או שהם כרוכים בהתחשבות טוטאלית ברצונותיהם של הסובבים אותה כגון משפחתה בן זוגה לעתיד ומשפחתו. כמו כן אתייחס לנושא האי שוויון אם קיים בין המינים ביחס לדורות הקודמים ואיך הוא מתבטא בטקס הנישואין.
תוכן עניינים
א. מבוא                                                                                    2
ב.
סקירת הספרות                                                                   4
ב.1. הבדלים בין נשים לגברים ג. מהו טקס?                                                                                     5
ד. סוגי טקסים                                                                          8                 ה. טקס הנישואין                                                                      11               ו.
טקס הנישואין היהודי – סמליות ומאפיינים                              15
          ו.1.
הטבילה במקווה           ו.2.
החופה           ו.3.
הלבשת הכלה בבגדי לבן           ו.4.
ההינומה           ו.5.
הטבעת           ו.6.
שבירת הכוס           ו.7.
שתיית יין ז. שיטה וכלי מחקר                                                                            19
ח.
ממצאים                                                                               21
ט.
דיון וסיכום י. ביבליוגרפיה                                                                          28