עבודה המבקרת את המודל הידוע של מקס ובר לארגון הביורוקרטי . מס' עמודים: 5

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2001
מספר מילים 1262
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

-1- הקדמה הנושא שאציג להלן כולל מספר מאמרים הדנים בנושא הארגון הביורוקרטי. אני בחרתי להציג את  הארגון הביורוקרטי דרך המודל הידוע של מקס ובר (עוד מלפני 70 שנה) ואל מולו להציג נקודות מבט שונות שהועלו כביקורת, עם השנים, על ידי סוציולוגים אחרים. מרבית דברי מבוססים על דברי ד"ר אביעד בר-חיים, מרצה באוניברסיטה הפתוחה (1992).
  הארגון הביורוקרטי אב-טיפוס של ארגונים מורכבים מקס ובר (1947) חקר מבנים חברתיים במטרה להבין מה גורם לצמיחתם והתמסדותם של מוסדות חברתיים שונים לצורך הבנת הדינאמיות הארגונית.
ובר החליט לבחון את דפוס הארגון הביורוקרטי (שבזמנו התפתח במהירה והחל לחדור לכל התחומים המוסדיים), הוא בנה מכשיר אנליטי שתכליתו לנתח את כללי הפעולה הארגונית כאשר הם "מטוהרים" מרעשים ועיוותים הפועלים במציאות. זהו האידיאל-טיפוס Ideal type)).
האידיאל-טיפוס זהו תבנית מושגית של ביורוקרטיה שמציגה את אוסף הממדים הטהורים המונחים ביסוד המבנה וההתנהגות הביורוקרטים הנותן בידי החוקר רמזים חשובים על הצופן העמוק שמפעיל מבנים ארגוניים. הקשר בין הממדים הללו הוא לוגי ואפשרי, אך משמש יותר כאידיאל ופחות כתבנית המתימרת לפעול במציאות. ובר לא התעלם מן העובדה שהאידיאל-טיפוס אינו מותאם למציאות היומיומית ואף לעיתים תכופות סותרת את קיומן הטהור של תכונותיה. הוא טען שדווקא בשל חוסר התאמה זו, האידיאל-טיפוס בארגון ביורוקרטי מלמד משהו חשוב על תהליכים חברתיים רחבים יותר (כמו עליית המדע, התרבות תופעת החילון וכדומה). כאשר בוחנים תהליכים אלו תוך נק.
מבט של האידיאל-טיפוס מתגלים שינויים בכללי המשחק ביחסים החברתיים, כלכליים ופוליטיים שעיקרם, התאמה רציונלית בין מטרות ואמצעים חסרת רגשות ועכבות תרבותיות, תוך שימוש בטכנולוגיה ובניהול שיטתי…