סמינריון בחינוך בנושא " דרכים ותפיסות בהקניית אסטרטגיות קריאה לתלמידים בכיתות שילוב". ציון: 100

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 26094
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית זו מתמקדת ביעילותן של אסטרטגיות קריאה- למידה, תוך השענות על תפיסת מורות השילוב וביצוען בשטח. מטרתן של אסטרטגיות הקריאה היא לסייע לתלמידים לקויי למידה לרכוש בהדרגה את הפעולות בהן משתמש הקורא המומחה בבואו להתמודד עם טקסט בלתי מוכר: פעילויות טרום קריאה, פעילויות במהלך הקריאה ופעילויות בסף הקריאה. פעילויות אלה מסייעות לקורא המומחה להשיג את מטרתו– הבנת הכתוב.
עבודה זו תדון בשתי רמות של תוכנית לימודים על פי המודל של גודלאד (1979), האחת היא הרמה הנתפסת הבודקת את האופן בו תופסות המורות את הדרכים להקניית אסטרטגיות קריאה ואילו הרמה השניה, הרמה ההפעלתית, תבדוק את אופן הקניית אסטרטגיות הלמידה בכיתת הלימוד.
כאמור, העבודה  תדון במספר פרקים אשר מטרתן לענות על שאלת המחקר: כיצד תופסים ומיישמים מורים בכיתות שילוב אסטרטגיות קריאה לתלמידים. אנסה לתת מענה לשאלה זו תוך התייחסות לפרקים הבאים:
הפרק הראשון העוסק ברמה הנתפסת ידון בדרכים בהקניית אסטרטגיות קריאה על פי תפיסת שלושת המורות המרואיינות.
הפרק השני העוסק ברמה ההפעלתית ידון בדרכי היישום של אסטרטגיות הקריאה בשיעורים שנצפו.
הפרק השלישי והאחרון העוסק בקשר בין הרמה הנתפסת לרמה ההפעלתית ידון בקשר בין תפיסות המורים כפי שבאו לידי ביטוי בפרק הראשון לבין הביצוע בשטח, כלומר דרכי היישום של אסטרטגיות הקריאה בשיעורים, כפי שבאו לידיי ביטוי בפרק השני.
שיטת המחקר שיטת המחקר בה נעשה שימוש על מנת לאסוף מידע היא השיטה האיכותנית קונסטרוקטיבית, המאפשרת את הבנת התופעה הנחקרת לעומק.
כלי המחקר:
לצורך המחקר נעשה שימוש בשני כלי מחקר: ראיונות ותצפיות. ראיונות- ראיונות אישיים מובנים הכוללים שאלות המתייחסות לתפיסותיהן ועמדותיהן של שלושת מורות השילוב בהקשר לאסטרטגיות קריאה.
תצפיות-  5 תצפיות בשיעוריהן של שלוש מורות שילוב