הוראת תלמוד בבית ספר יסודי

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3157
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

בס"ד הקדמה בחירת נושא:
הוראת התלמוד בבית הספר היסודי.
היחידה התוכנית שעליה הוא יישום:
מסכת שבת דף קכ"ח: "בהמה שנפלה לאמת המים" קביעת הגיל:
השיעור מועבר לכיתה ה' בבית ספר ממלכתי דתי על ידי לימוד רגיל (נושא שבועי) השיעור מתבצע על ידי שיתוף בין המורה לתלמידים. בדרך ההוראה העוקפת על פי שיטת התבניות.
אחת הבעיות הקשות הניצבות לפני המורה לתלמוד היא כיצד להעביר שיעור בתלמוד?
באיזה אופן לעניין את התלמיד ולמשוך אותו להקשיב ולהטות אוזן לדבר המורה? איך להשריש בלב התלמיד אהבה כנה ורצון עז להגות בדברי תורה לא רק במסגרת בית ספר?
מפי מחנכים דגולים ופדגוגיים ותיקים אנו שומעים על דרכים ושיטות שונות ומגוונות להוראת התלמוד לתלמיד.
חדשים לבקרים אנו קוראים על שיטה חדשה ומסילה נאה בהוראת התלמיד. מאמרים והרצאות ממלאים את ליבו ומוחו של המורה לתלמוד, "כיצד להורות"?
"שיעור לדוגמא, וכו'. הגענו לידי כך, שאין רואים את היער מרוב עצים, מרוב מאמרים והרצאות. אין אפשרות למצות ולבחור את הדרך היעילה והטובה ביותר להוראת התלמוד.
עם זאת יש גם לראות את הצד השני של המטבע. השיטות השונות והמגוונות להוראת התלמוד באו לעזרתו של המורה להרחיב דעתו והשכלתו.
המורה לומד איך להעביר לפני תלמידיו שיעור מעניין ואז חלה התקדמות ניכרת בהקשבתו ובשקידתו של התלמיד בשיעורי התלמוד. ההתקדמות בהוראת התלמוד היא ניכרת, ברם אין היא משביעה רצון ורחוקה היא משלימות. טרם הגעתו אל המנוחה ואל הנחלה, אל השלוה ואל הסיפוק הנפשי בהוראת התלמוד. תלמידים רבים ממשיכים להתקשות בהבנת התלמוד ורבים אחרים יושבים בשיעור התלמוד מתוך שעמום וציפייה לסיום השיעור. לולא הפחד והמורא מאי קבלת תעודה ומציון גרוע היה המצב עגום פי כמה. דרכו של האדם היא: " איוולת אדם תסלף דרכו ועל ה' יזעף לבו".
טבעו של האדם להאשים את זולתו ולהטיל את גורם הכישלון על אחרים.