התנהגות ארגונית - עבודת מחקר על ארגון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1638
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

על-פי התיאוריה של מורגן- "הארגון אינו דבר ממשי אלא מושג המצוי במוחם של אנשים", הדימוי הארגוני מפרש את המציאות באופן מסוים מתעלם מפירושים אחרים ויש לו השפעה מכרעת על אופן פעילותו של הארגון ועל גורלו – מורגן מתאר מספר דימויי ארגון אפשריים, בארגון בו בחרנו להתמקד "שמנון", הדימוי המתאים ביותר הוא "הארגון כמכונה" – המתאר ארגונים בהם יש יחסים קבועים ושגרתיים וחוזרים על עצמם בין חלקים מוגדרים וקבועים של מערכת חברתית.
ב"שמנון", העובדים רגילים לשגרת יום-עבודה, אותו תהליך עשייה, אותם שעות עבודה ואותה מטרה.
לדוגמא, במחלקת איסוף וחלוקה, העובדים בה מגיעים כל בוקר למפעל, מרכיבים חביות ומשאבות ונוסעים לנקודות איסוף או חלוקה. נקודות אלה אמנם משתנות מיום ליום, אך הפעולה עצמה נשארת קבועה ונוצרת רוטינה.
רוב ההחלטות מתקבלות בארגון ע"י המנכ"ל בהמלצת מנהלי המחלקות השונות, ולכן ניתן לראות בארגון זה יחסים חד-כיווניים והדימוי המתאים לכך הוא "הארגון כמכונה".
בלאו וסקוט מבחינים בארבעה סוגים שונים של ארגונים עפ"י עקרון 'מיהם הנהנים בארגון'.
ב"שמנון", הנהנים העיקריים הם הבעלים שכן מדובר במפעל תעשייה שמטרותיו, רווחיו ופעולותיו מכוונות ואף תורמות בעיקר לבעלי החברה.
במפעל זה ישנם נהנים משניים :
§                     הלקוחות הישירים – בעלי המסעדות מרוויחים מהשמן המשומש שבמקום להשליכו הם בעצם מוכרים אותו.                                   מכוני התערובת מקבלים אספקה של שמן בצורה מוסדרת מראש ואף קבועה.
§                     כלל הציבור – הציבור כולו נהנה מפעילות המפעל בכך שהיא תורמת לאיכות הסביבה.   "רוחב מוטת שליטה" –  מספר האנשים שצריכים לדווח ישירות לכל ממונה במבנה ההירארכי, כאשר אנשים רבים חייבים לדווח לממונה אחד, מוטת השליטה רחבה, וכאשר מספר הכפופים הינו קטן – מוטת השליטה צרה.
הארגון בו אנו עוסקים הוא ארגון שבו מוטת השליטה היא צרה וזאת מכיוון שהמנכ"ל אמנם ממונה על כל המתנהל במפעל, אך מתחתיו חמישה מנהלים האחראים על כל מחלקה במפעל .
עובדי המחלקות כפופים לאותם מנהלי מחלקה שכפופים למנכ"ל. מספר האנשים שצריכים לדווח לממונה עליהם הינו קטן – דבר שמחזק את מוטת השליטה הצרה.
בארגון, כפי שתואר, ישנו מספר רב של רמות הירארכיה יחסית למספר העובדים ולכן המבנה הארגוני המתאים הוא המבנה התלול.
תצורת הארגון היא של המבנה הפונקציונאלי שמתאר מבנה עם תוכנית עבודה קבועה, לוחות זמנים ידועים מראש.
ב"שמנון", קיבוץ העובדים והמחלקות השונות נעשה עפ"י דמיון והשלמה, כלומר, העובדים משלימים זה את זה בעשיית העבודה ובהשגת המטרה.
תוכנית העבודה במפעל הינה קבועה, בארגון מייצר מוצר אחד שאותו הוא משווק. המבנה הפונקציונאלי מתאים לארגונים קטנים או ארגונים המייצרים מעט מוצרים ולכן "שמנון" מתאימה למבנה זה.
מוטיבציה:
מוטיבציה, קובעת במידה רבה את יכולתו של הפרט בארגון להשיג מטרותיו האישיות והיא משאב מרכזי במימוש צרכיו וציפיותיו. אולם הנהלה יכולה לטפח או לדכא מוטיבציה באמצעות מדיניות התגמול שהיא נוקטת.
פירושה של המילה מוטיבציה היא כוח מניעה בעבודה ובפעילויות אחרות המכוון מתוך רצון ולא מתוך כפייה להשקעת מאמץ פיסי אינטלקטואלי ונפשי.