המחקר הנוכחי עוסק בשתי שיטות הוראה והשפעתן על הישגי תלמידים הלומדים ערבית בכיתות ד'.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 6241
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תקציר המחקר הנוכחי עוסק בשתי שיטות הוראה והשפעתן על הישגי תלמידים הלומדים ערבית בכיתות ד'.
השאלה שנשאלה במחקר זה נובעות ממצב ההוראה וההישגים בתחום הערבית בבית הספר היסודיים.
*) האם התלמידים שלומדים בקבוצות הטרוגניות יגיעו להישגים טובים יותר מאשר תלמידים הלומדים בשיטת ההוראה הפרונטאלית?
שיטת ההוראה  בקבוצות הטרוגניות נוסתה במחקר זה כשיטה אשר משפרת הישגים לעומת השיטה הפרונטאלית במקצוע הערבית, שכן הוראת הערבית סובלת מהעדר מוטיבציה מצד התלמידים ומשיטות הוראה שאינן מעודדות את התלמיד להשקיע מאמצים ברכישת השפה.
לצורך המחקר נבנה מבחן הישגים שהועבר פעמיים: לפני הניסוי ובסופו.
מבחן ההישגים כלל מספר חלקים: הבנת הנקרא, סוגיות בדקדוק ותחביר.
האוכלוסייה הרלוונטית למחקר זה הם תלמידי כיתה ד' הלומדים ערבית. במחקר זה נבחרו 2 כיתות בבית ספר אלאנדלוס ביישוב הבדווי תל שבע, שכללו 80 תלמידים.
כיתה אחת היוותה את קבוצת הניסוי ולמדו בשיטת ההוראה בקבוצות הטרוגניות. כיתה אחרת היוותה את קבוצת הביקורת ולמדו בשיטת ההוראה הפרונטאלית.
ממצאי המחקר מראים מגמת שיפור בהישגי הנבדקים בקבוצת הניסוי לעומת קבוצת הביקורת בתחום נקודות דקדוק ותחביר ספציפיות.
תוכן העניינים
     פרק                                                                                                                                           עמוד
1 ) תקציר                                                                                                                                            3
2 ) ההקשר המחקרי                                                                                                                          
4
3 ) סקירת ספרות                                                                                                                               6
3 .1) ההוראה הפרונטאלית                                                                                                               
6
3 .2) ההוראה בקבוצות הטרוגניות                                                                                                   
6
3 .2.1) עקרונות הלמידה בשיטה ההטרוגנית                                                                                     7
3 .3) מבנה התגמול הלימודי                                                                                                               8
3 .4) למידה בשיטה הטרוגנית והישגים לימודיים                                                                            
8
4 ) שיטת הסטאד                                                                                                                              11
4 .1) הקשיים בשיטה ההוראה בקבוצות קטנות                                                                             
1 3                                                                           5) הוראת השפה הערבית בבתי הספר היסודיים                                                                            
1 5
5.1) מעמד השפה הערבית בקרב הערבים בישראל                                                                          16
5.2) תכנית הלימודים לבתי  הספר היסודיים                                                                                
1 7
5.3) מאפייני תכנית הלימודים                                                                                                        17
6 ) מערך המחקר                                                                                                                             
1 9
6 .1) מערך המחקר                                                                                                                           19
6 .2) משתנים                                                                                                                                   
1 9
6 .3) אוכלוסיית המדגם                                                                                                                    19
6 .4) כלי המחקר                                                                                                                              
1 9
6 .5) חשיבות המחקר                                                                                                                       20 7) ממצאים                                                                                                                                      21
8 ) דיון                                                                                                                                             
2 6
9) סיכום ומסקנות                                                                                                                           28
1 0) רשימת מקורות                                                                                                                        
2 9
     נספח-מבחן בערבית