סמינריון בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5973
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

                                                                                                                                                          מנהלים כמנהיגים ודרכי התמודדותם עם אלימות של תלמידים בבתי הספר היסודיים בקורס: מנהיגות ויישומיה בחינוך תוכן עניינים:
תקציר
3 מבוא-
4 מטרת העבודה שאלות המחקר השערת המחקר פרק ראשון-                                                                   6
מנהיגות וניהול מנהיגות מעצבת ומנהיגות מתגמלת                              7
המנהיגות המעצבת והמתגמלת בבית הספר
8 פרק שני-                                                                       9
אלימות בבית הספר אלימות בבית הספר מנקודת מבטם של המנהלים     15
המלצות לפתרון האלימות בבתי הספר
1 7
פרק שלישי- ממצאים  ומסקנות
1 9
דיון                                                                               22
ביבליוגרפיה                                                                 23

2 4
תקציר מחקר זה דן בהתמודדות מנהלים עם בעיות משמעת ואלימות בכיתות הטרוגניות רגילות בבתי ספר יסודיים. בית הספר נתפס כמקום מרכזי בו מתקיים אקלים חינוכי המסוגל להתמודד עם בעיות משמעת ואלימות, עם זאת התמורות החברתיות של התקופה האחרונה והשלכותיהן על מערכת החינוך הגבירו את בעיות המשמעת  והמנהלים מעידים על עצמם, כי ההתמודדות עם בעיות המשמעת הופכת להיות קשה יותר יותר.
בעיות המשמעת והאלימות בבתי הספר מחבלות בהשגת מטרות מערכת החינוך, קרי הקניית ערכים והתמודדות יומיומית עמם. בעבודה זו נבדקה השאלה, איזה סגנון מנהיגות יעיל יותר בהתמודדות מול אלימות. ישנם סגנונות ניהול רבים, אך בעבודה זו נבחנים 2 סגנונות עיקריים- מעצב ומתגמל. בעבודה נבחנים הגורמים לאלימות בבית הספר, סגנון הניהול הנדרש בעקבות המלצות וועדות שונות,  וממצאים  המראים קשר ישיר בין סגנון מנהיגות רצוי להשגת פתרון לאלימות לבין סגנון מנהיגות מעצבת.
בסופו של דבר, לאחר בחינת המסקנות,ניתן לאשר את השערתי- מנהל בעל סגנון מנהיגות מעצב יעיל יותר בהתמודדות מול בעיות משמעת, לעומת מנהל בעל סגנון מנהיגות מתגמל.

לכתיבת סמינריון בחינוך בשלושה צעדים פשוטים לחץ כאן

2 4
מבוא
"…האלימות היא סרטן חברתי והחברה שלנו היא חברה שנגועה במחלה הזאת.
אם זה ממאיר או לא, אני לא יודע. סופו של התהליך יעיד על תחילתו. ברור לי שאני לא מוכן לוותר על המאבק…
אני מקבל את זה בהרבה מאוד תחומים אחרים, כי במקום בו נכשלה החברה, מערכת החינוך לעולם לא תצליח, אולם בנושא זה ישנה סיטואציה ייחודית שבה מערכת החינוך יכולה להיות הסטרטר שיכול להניע הרבה מאוד מערכות חברתיות מחוץ לבית-הספר, כלומר ליצור תהליך לפיו בית-הספר הוא מנוף להרמתם של עולמות אחרים… מערכת חינוך אשר לא מתמודדת עם תופעות האלימות, מבחינתי היא לא מערכת חינוך…". (מדברי ד"ר אברהם בורג, יו"ר ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, בדיון מיוחד בנושא אלימות שהתקיים בכנסת ב(02/05/94 ).
השיעורים ההולכים וגדלים של גילויי אלימות בחברתנו בכלל ובקרב תלמידי ביה”ס בפרט, מחייבים את כל בתי הספר לפעילות חינוכית מערכתית בנושא כואב זה.
תופעה זו של אלימות  בבית הספר, אינה תופעה חדשה, אלא שרמת האלימות בבתי הספר הולכת וגדלה. מצב זה מדאיג את כלל החברה ואת מערכת החינוך בפרט.
לאחרונה נראים גילויי האלימות בבתי הספר יותר ויותר קיצוניים, עד כדי כך שאלימות מגיעה למקרים קשים ואפילו למקרי רצח. מצב זה של האלימות מעמיד את מערכת החינוך וכל מי שאחראי עליה, למנוע את האלימות ההולכת וגוברת בחברה שלנו.
הידע הקיים בנושא מראה שוב ושוב שסגנון הניהול אכן צריך להשתנות, אך בפועל, למרות כל המחקרים, ההמלצות והוועדות שקמו, לא מורגשת מגמת שינוי.
לדעתי מצב האלימות כיום אינו מתקבל על הדעת, ולכן בחרתי לעסוק בנושא זה על מנת לבחון מדוע קיימת האלימות, ויותר חשוב- כיצד ניתן למנוע אותה.
מטרת העבודה על מערכת החינוך האחריות לספק תפוקות שהחברה מצפה ממנה, כאשר אחת הציפיות היא התמודדות עם בעיות משמעת ואף אלימות המתעוררות בבית הספר.
עבודה זו מנסה לבחון את אופי ההתמודדות של המנהלים עם בעיות משמעת ברמות שונות, לנסות לשפוך אור על סיבות שונות לבעיה תוך ניצול הידע הקיים בשטח, לנסות להבין האם אופי המנהל כמנהיג ביה"ס יכול להשפיע אל רמת האלימות.
האלימות קיימת כמעט בכל הרבדים  של בית הספר, אך בעבודה זו בחרתי להתמקד בבעיות המשמעת והאלימות בקרב התלמידים לבין עצמם, והדרך בה יוכל מנהל ביה"ס להתמודד עמה בצורה האפקטיבית ביותר.
24
שאלות המחקר • כיצד סגנון ניהול  מעצב ישפיע על רמת האלימות בבי"הס • כיצד סגנון ניהול מתגמל ישפיע על רמת האלימות בביה"ס השערת המחקר במחקר זה תהיה, שסגנון מנהיגות של מנהל מעצב הוא יותר אפקטיבי לאורך זמן בעת התמודדות עם בעיות משמעת ואלימות, מאשר סגנון התנהגות מתגמל.
הממצאים והמסקנות אכן יראו כי סגנון מנהל מעצב אכן נדרש ונמצא כיעיל ביותר להתמודד עם בעיות משמעת.
מאחר והחינוך הוא חלק אינטגרלי של החברה בכללותה, השינויים העוברים על החברה משפיעים על מערכת החינוך בכלל ועל בתי הספר בפרט ( שמידע, 1987). מערכת החינוך ממלאת תפקיד מרכזי בתהליכי השינוי הפוקדים את החברה. מצד אחד עליה להכשיר את תלמידיה לתפקד בהווה, כאן ועכשיו, ומצד שני עליה להכשירם לכך שיוכלו ליצור את העתיד, להנהיגו ולחיות בו .
בשנים האחרונות הפכה הסביבה בה פועלים בתי הספר מורכבת יותר (Goldring, 1996) וזאת בעיקר בשל הצטברות המידע הגוברת, ההתפתחות הטכנולוגית המואצת ובעקבותיהן הקריאות הגוברות לפיתוח יכולתם המקצועית של מורים ולשינויים ושיפורים במערכת החינוך. יחד עם זה, עדיין מתקיים הדפוס שמבנה המערכת הוא קבוע ואינו ניתן לשינוי, ושכל יוזמה צריכה להיבחן על פי יכולתה להשתלב במערכת. הרמה שבה קל ביותר לבצע את תהליכי התגובה וההתאמה של מערכת החינוך למציאות היא רמת ההצהרות. לפיכך מאופיינת מערכת החינוך בשני העשורים האחרונים, בין היתר, בפער הולך ומתרחב בין ההצהרות המשקפות במידה רבה את המציאות החדשה לבין המעשים ב"שטח" שעדיין משקפים את "העולם של אתמול".
ניהול פירושו שליטה על מערכת מורכבת של תפקידים ואחריות בתחומים רבים. הוא מחייב לעסוק בתקציבים ובסוגים שונים של משאבים פיזיים ואנושיים, לתכנן בכל מיני רמות ובנושאים שונים, לארגן בתחומים רבים ולשמור בהתמדה על תפקוד נאות של כלל המערכת (פוקס, 1995). המערכת הבית ספרית, לדעת אליעזר גלבוע, (חינוך בחברה אלימה -2006) בנויה על תשתית שגויה, המונעת ממנה להסתכל על עצמה על פי אמות מידה סבירות ואובייקטיביות, ואכן בשנים האחרונות אנו עדים שוב ושוב לאלימות הגואה בין כתלי בית הספר, ושואלים את עצמנו האם לא ניתן היה לחזות את מקרי האלימות הללו מראש.
נושא  האלימות בבתי הספר קיים בכל רחבי הארץ ונוגע לכולנו.
בעבודה זו אבחן את סגנון מנהיגותו של מנהל ביה"ס, על מנת ללמוד ולנסות להבין כיצד סגנון מנהיגותו יכול להביא לתוצאות במניעת אלימות, ואיזו דרך עדיפה.
בעבודה מוצגים  שני סגנונות המנהיגות העיקריים  מתוך רבים שאתם בחרתי לעבוד- מנהיג מעצב ומנהיג מתגמל, וכמו כן נתונים על נתוני האלימות בשנים האחרונות, מסקנות שונות לגבי הטיפול האפקטיבי ביותר מבחינת ההנהלה בבעיות האלימות, ובחינה איזה משני סוגי המנהיגים יותר עונה על הקריטריונים הנדרשים, בהנחה שלמנהיג המעצב יש יותר כלים להתמודדות.
2 4