תופעת התנגשות התרבויות והשפעתה על עברינות נוער

תקציר העבודה

תוכן ענייניים מבוא
רקע תיאורטי פרק ראשון- התנגשות תרבויות הקשר בין ארצות מוצא ובין עבריינות נוער בישראלשנויים במשפחה מתהליך ההגירה פרק שני-סטייתו של הנוער היווצרותה של התנהגות עבריינית בקרב מהגרים קבוצת השווים ועבריינות נוער הסתגלות חברתית ותרבותית ועבריינות נוער סיכום ביבליוגרפיה מבוא
תופעת התנגשות התרבויות ניתנת לבדיקה בשתי רמות, האחת מתייחסת לתהליכים חברתיים והשנייה מתייחסת לתהליכים הפועלים על היחיד והדוחפים אותו למעשה עבירה.
ההתנגשות של הנורמות במישור האישי, מתייחסת בעיקר למידה ולצורה של הפנמת הנורמות לתוך תחומי האישיות, בעת שקימת אי התאמה או קיים ניגוד בין הנורמות לבין עצמן ובינן לבין נורמות אחרות.
מתחילתה של הציונות עליתם של יהודים מרחבי עולם הייתה מרכיב חיוני בבניית היישוב היהודי. עם הקמתה של מדינת ישראל נחקק חוק השבות, ולפיו המדינה תהיה מקום מקלט לכל יהודי נרדף בעולם. כך הפכה ישראל ל "חברת מהגרים" (אייזנשטט, מתוך: הרצוג, 1998).
תהליך ההגירה מוגדר כ "משבר" גם אם במדינות המוצא המהגר תפקד כראוי טרם ההגירה, משבר זה מנהל ביטוי במישורים האישיים ותרבותיים, נוצר בשל תהליכי התנתקות של המהגר בתרבותיות הקדומות ואימוצו את התרבות החדשה בארץ ההגירה. תהליכים אלה מביאים להתנגשות בין הנורמות השונות של שתי התרבויות. התנגשות זו עלולה להביא את המהגר לעבריינות ולסטייה חברתית ואישית (סילין, 1938, שם, עמ 84).
משבר ההגירה הוא חמור יותר בקרב בני הנוער העוברים את תהליכי ההתבגרות . זהו שלב ההתפתחותי המסמל את המעבר בין הילדות לבגרות ומאפיין בשנויים בעלי עוצמה רבה, ברמה הפיזית הנפשית – חברתית. שלוב זה של שני סוגי המשברים יוצר מצוקות קשות , בקרב בני נוער . בנוסף לשנויים התפתחותיים והקשיים התרבותיים עקב ההגירה ישנו קושי נוסף בעל השלכות קשות עבור המתבגר, השפעתו של משבר ההגירה על מבנה המשפחה ותפקידה, עקב המעבר חל בתוך המערך המשפחתי היפוך תפקידים הנובע מקליטתם המהירה יותר של הצעירים בהשוואה למבוגרים, כתוצאה מכך מוטלת על המתבגרים משימות של "מבוגרים" והם הופכים למתווכים בין המשפחה לבין הברה הקולטת.
ההורים העסוקים בענייניי דיור , תעסוקה ופרנסה מפתחים בעל כורחם תלות בילדיהם. מצב זה יחד עם איבוד המעמד האישי המקצועי הנלווה לכל הגירה מחליש את סמכות ההורים ומגביל את יכולתם לשמש כמקורות להזדהות ותמיכה במצוקותיהם של הצעירים, ומונע מהם לשדר נורמות של קונפורמיות לילדיהם.
המצוקות שחווים הצעירים מתבטאות לרוב בסימפטומים של הסתגרות, דיכאון, וניתוק , הפוגעים ביכולתם של הנערים לגבש את זהותם ובכך נפתחת הדרך להזדהות עם קבוצות לא נורמטיביות בעלות סטיות חברתיות למיניהם.
בעבודה זו ההתמקדות היא על התנגשות התרבויות והשפעתה בקרב בני נוער .