חוסך שבטו שונא בנו- האומנם?

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4622
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תקציר בעבודה זו ניסיתי לבדוק את החוט המקשר שבין משמעת לבין סוגיית הענישה. ראשית ניסיתי לבדוק את הפרשנויות השונות למושג משמעת, מסתבר כי הפרשנויות רבות, ואולי שם מצויה הבעיה. משמעת הנה ציות, משמעת לדעת אחר הנה רכישת כלים שהנם פועל יוצא של חופש בחירה ויש המאמינים כי המשמעת היא שילוב בין רצונות של שני עולמות. למשמעת החצויה הזו חיפשו במערכת החינוך כלים על-מנת להתנהל אתם ולהפנימם לתוך עולמם של ילדינו. לכלים אלו קראו משמעת מיטיבה. שמונה דיברות, אשר יתנהלו על-פיהם. יש הסוברים כי התוצאות לא יאחרו לבוא, זו העקבית, הוודאית, המיידית, הקלה ליישום, צודקת, חיובית, מתאימה בעוצמתה ויעילה כולן כאחת לא מאפשרות פרצה אשר עלולה לפגוע ברגשותיו של הילד ולא להובילו להתנהגות אשר תעזור לו לצלוח את התנהלותו בחברה באופן כזה שיקל עליו. למרות זאת מצאתי את הפרצה בדמות ההיבט הפסיכולוגי והפילוסופי של הילד כאינדיבידואל. האם ישנה אפשרות ליישם את אותם כלים על כל ילד וילד? מסתבר שלא. הילד הנולד הנו יחידה עצמאית שאינה דומה בתכלית לחברו . על-כן יישום תורה זו הנה בעייתית ויש להיזהר עמה. התלבטויות רבות מלוות את בית הספר בכלל ואת המורה בפרט באשר לנתונים המצויים לרשותו וליישום העונשים. אך ישנה חשיבות לא רק להיבט של תגובת המורה למשמעת לקויה ישנו צורך חשוב מאוד להבנת הסיבות בהם ילד נוקט בעמדה של התפרעות כזו או אחרת. גורמים אלו קרויים הסיבות החברתיות שהנם פרמטר בסולם הפרמטרים אשר בעלי השלכות ארוכות טווח לרמת המשמעת של הילד. מסתבר כי אי סיפוק בתהליך ההוראה של המורה, הנו גורם להעברת מסרים שלילים לילד, אישיותו של המורה הנו נדבך אשר מאפשר גישה חיובית או שלילית, מורה חיובי עם גישה שהילד הנו יחידה המאגדת בתוכה תכונות אופי הנו חשוב למערך המשמעתי, המפגש בין מה שקרוי בית הספר וכול מה שהוא מנכס לתוכו לא בהכרח רק לימודים הנו כלי חשוב להבנה ולהעברת מסרים על הצד הטוב ביותר. בהסבר זה אולי הגישה הביהביוריסטית נותנת את המענה. את סוגיית הענישה שהנה הפרק המסיים הנחתי בסוף העבודה משתי סיבות האחת הנה ראייתי בעונש כאופציה אחרונה בשרשרת התגובה להתנהגות לא נאותה של הילד והשנייה הנה הדעה הפדגוגית הרואה באקט זה כברירת מחדל. העונש הנו תגובה שיש להיזהר באופן שבו אנו מפעילים אותה.
לעונש פנים רבות והשלכות הרות גורל עונש יכול לגרום לעגמת נפש העלולה להוביל את הילד לרגרסיות, לחוסר ביטחון ולמבוגר מתוסכל בעתיד. אך ישנם עונשים ששעתם יפה. מתי אנו כמחנכים ניתן אותם זו שאלה ועליה ישנם תשובות רבות כמו אותן פרשנויות למושג משמעת. בעבודה זו הגעתי לתובנת רבות כשהבולטת ביניהם הנה הידיעה כי הילד הנו יחידה שיש להתייחס אליה בזהירות בבואנו להנחיל לו כלים להתנהגות. המשמעת האולטימטיבית היא זו המתאימה כמו כפפה ליד ולא באופן הגורף.   תוכן העיניינים.
                                                                                                      עמוד
1 .    מבוא…………………………………………………………………………………………..2-3                                                                                      
1 .1           הגדרת המושג משמעת…………………………………………………………….4
1 .2           שמונת הדיברות להקניית משמעת נכונה…………………………………….5-6
1 .3            פילוסופיית החיים ופסיכולוגית הילד כדיבר המשמעותי למשמעת….7-8

2 .    אסטרטגית הענישה………………………………………………………………….9-10
2 .1           עונשים לא ראויים ותופעות לוואי  ..
…………………………………………11-14
2 .2           גורמים פסיכולוגיים חברתיים בבעיות משמעת………………………….15-18
2 .3           עיצוב התנהגות…………………………………………………………………….19-20
3 .    תפקיד המורה במערך……….……………………………………………………..21-22
3 .1           דעות פדגוגיות…..……………………………………………………………….23-24
סיכום….…………………………………………………………………………….……….
5 -26
ביבליוגרפיה………………………..…….……………………….……………………….27