סטריאוטיפ

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 6504
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תקציר:
העבודה הזו תדון בדמותו של הערבי בסיפורי ילדים. בספרות הילדים במדינת ישראל לווה הערבי סטריאוטיפים , תלויים ביחסים בין ערבים ליהודים מצד אחד לבין ישראל  לשכונותיה, גרם לכך שהערבי נתפס בדרך כלל כשלילי וכך הצטייר גם בספרות הילדים, ונועדה לחנך את הדור הצעיר לנורמות המקובלות על עושי המדינות.
בעבודה זו רוצה לבדוק האם יש קשר בין מה שמתרחש בתקופות שונות על מה שכתוב בספרות הילדים העבריים?
האם הסטריאוטיפים של הדמות הערבי משתנה עם מה שמתרחש בכל תקופה היסטורית?
אני משערת כי יש קשר הדוק בין כל מה שמתרחש מכל מכל מיני אירועים שקשורות למדינת ישראל , בתקופות שונות לכן אבדוק את זה במקורות שונות שונים בספרות ילדים.
עבודה זו תעסוק בסטריאוטיפ הערבי בספרות הילדים , כאשר מטרתה להציג את תהליך החיברות שהוביל להתייחסות החברתית בישראל כלפי הערבים עד שנת 1977. בשנה זו החל תהליך השלום עם מצרים ועל כן ארצה גם  לבחון את ההתייחסות לדמותו של הערבי לאחר 1977, היינו לאחר  שחל שינוי  באווירה הסביבתית באזורנו.
סיפורי הילדים כמגמתיים ברובם וכאלה המהווים גורם מחנך דרך סיפורים אלה ניתן להחדיר בידם רעיונות,אומנות ודעות, מאחר וישראל שהייתה שרויה שנים רבות במצב מלחמה עם שכונותיה הרי סביר כי יעשה שימוש בין השאר גם בספרות הילדים , לצורך הצגת מעלותיהם של המדינה ותושביה , בעיקר היהודים מול מגרעותיהם של האויבים הערבים.
לשם כך אציג בפרק הראשון מהו הסטריאוטיפ ואיך מעוצבים , בפרק השני אציג את ספרות ילדים כדרך להחדרת דעות וכגורם מחנך על פי ספרות תיאורטית ומחקרית. שני הפרקים אלה יהוו מעין חומר רק טכני, שיסייע לי לתמוך בטענתי, הפרקים  השלישי והרביעי שיעסקו  בדמות הערבי בספרות ילדים, וכוחה של ספרות הילדים כסוכנת סוציאליזציה.
תוכן עניינים
הקדמה –3
מבוא 4
הסטריאוטיפ 5
מהי דעה קדומה? 10 ממצאים 12
ספרות הילדים כדרך להחדרת דעות וכגורם מחנך 15
ספרות הילדים מאז כינון השלום עם מצרים — 21
כוחה של ספרות הילדים כסוכנת סוציאליזציה 27
סיכום —
2 9
מקורות -30