עבודת פרו"ס פלוטרכוס בין אנשי יוון לרומי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4007
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן פרקי העבודה
1 . מבוא.                                                                                               
3     
2 . חייו, אישיותו, כתביו ומניעיו של פלוטרכוס.                                           6 – 4
3 . תרבות יוון ותרבות רומא והשפעותיהם ההדדיות.                                    10 – 7     
4 . פלוטרכוס כמושפע בין שני התרביות.                                                  
1 2 – 11
5. השפעות תרבות והשוואות אישים בביוגרפיות של פלוטרכוס                      15 – 13
6 . סיכום ומסקנות.                                                                                   16
מבוא
הנושא-  פלוטרכוס בין אנשי יוון לאנשי רומי.   הנושא נבחר, מאחר ופלוטרכוס מעצם השוואתו בין אנשי יוון לאנשי רומי מראה את הקשר בניהם, קשר שהשפיע ומיזג בין תרביות ויצר בהמשכו את תרבות המערב שאנו חיים בא כיום.
שאלת המחקר- האם ההשפעות ההדדיות של תרביות יוון ורומא היו גורם שהניע את פלוטרכוס, לכתיבת "ההשואות"?. הסבר:  פלוטרכוס כתב ספרים רבים ובהם ביוגרפיות, לכל מחבר יש גורם שמניע אותו לכתוב.
לפלוטרכוס היו מספר גורמים שהניעו אותו לכתיבת יצירותיו השונות ובהם ההשוואות.
התרבויות של יוון ורומא השפיעו זו על זו בדרכים רבות ופלוטרכוס חי בצל ההשפעה הדו-תרבותית, לכן נשאלת השאלה עם עצם השפעת התרביות זו על זו ושניהם על פלוטרכוס, גרמו לו לכתוב יצירתו כהשוואות. התיחסות לביבליוגרפיה:
דרך ביצוע המחקר:
פרוט פרקי העבודה:
פרק שני – חייו, אישיותו , כתביו  ומניעיו של פלוטרכוס:
1.חייו:
פלוטרכוס(Plutarch), פילוסוף וביוגרף יווני, נולד בעיר כירונאה, בחבל בויאוטיה אשר ביוון, למשפחה אמידה, בעלת מוצא מכובד בעיר הולדתו. נולד בשנים 45/50-1
5 לסה"נ לערך. למד פילוסופיה ורטוריקה באתונה ואת לימודיו השלים בעיר אלכסנדריה ערך מסעות ביוון וברחבי העולם ההליניסטי ואף ביקר מספר פעמיים באיטליה.
יצג ברומא את עניני עירו ופיתח קשרים עם אנשים חשובים ובעלי השפעה ברומי. בגיל 50 מונה להיות לכוהן של אפולו בדלפוי, כן מילא תפקידים חשובים בעיר מולדתו וניהל בה בית-ספר.
2 .אישיותו:
פלוטרכוס היה קשור בהויתו לעירו , משפחתו ועברו היווני. כמו כל היוונים בתקופתו חי פלוטרכוס בהשפעת העבר המפואר של היוונים בתקופה הקלאסית. להבדיל מאנשי רוח אחרים, לא בחר פלוטרכוס להיות פקיד ממלכתי או מורה לפילוסופיה או רטוריקה באחד מבתי המדרש הגדולים, אלא שמר אמונים לעיר מולדתו בה מילא תפקידים ציבוריים  במסירות  וחי בצניעות כלכלית לצד משפחתו ורעיו .
פלוטרכוס באשיותו המחנכת, חידש  במגמת כתיבתו את  אופיה המחנך של היצירה היוונית, בתקופה שבא היצירה  היוונית היתה בחולשתה.   פלוטרכוס היה גם פילוסוף בהשכלתו ואישיותו, בחיבוריו הוא עוסק בעיקר בשאלות בעניני מוסר, דת, חינוך ומדיניות. ותכלית ספריו היא לעורר בקורא ואף במחבר עצמו את הרצון לגדולה ואצילות , על-ידי הסתכלות בדרכם של אנשים גדולים וחיקוי דרכם.
כפי שפלוטרכוס בעצמו אומר "ההיסטוריה משמשת לי כאין מראה", "הננו מכשירים את נפשנו לקלוט זכרון האנשים שהיו טובים ומכובדים מאיתנו" וכן, "המידה הטובה גורמת בתוקף מעשיה לכך, שהמסתכל יעריץ מיד את המעשים, ותוך כדי כך יחקה את העושים…" פלוטרכוס לא היה היסטוריון אלא ביוגרף אשר משמש כמקור היסטורי חשוב פלוטרכוס לא טרח לחקור, להשוות ולעבד את מקורותיו. כפי שהעיד על עצמו "אינני כותב היסטוריה , אלא מתאר חיי אדם…".
3.רקע היסטורי :
בשנים בהם חי פלוטרכוס, יוון היתה תחת שלטונה של רומא. בשנת 54 לסה"נ, עלה לשלטון  ברומא נרון קיסר, אחרון השליטים משושלת היוליוים-קלאודיים. נרון קיסר נודע כמשוגע שלא בחל במעשי גזל ויצר חוסר שקט ברומא . אך לגבי היוונים היה אדם שכיבד את תרבותם ונתן להם חירות . בשנת 69
לסה"נ, אחר התאבדותו של נרון, עלה לשילטון המצביא אספסינוס אחרי שניצח את מתחריו, ופתח את שושלת הקיסרים "הפלאויים" שאחד מהם היה בנו טיטוס מחריב המקדש.  תקופת הקיסרים "הפלאויים" מתאפיינת בהעלמות האריסטוקרטיה המסורתית, נטיית השלטון למונרכיה ועליית מעמדם של הפרובנקיות  והסתיימה עם רציחתו של דומיטיאנוס קיסר בשנת 96 לסה"נ. אחרי ימי הפלאויים החלה תקופת הקיסרים "הנאורים" אשר תקופתם נחשבת לימי הפריחה של הקיסרות. טריאנוס קיסר (98-117) שלט בימי זקנותו של פלוטרכוס. פלוטרכוס נפטר בתחילת ימי מלכותו של הדריאנוס קיסר .
4.כתביו:
פלוטרכוס כתב חיבורים רבים, מספר היצירות המיוחס לו מגיע ל- 227.
"הכתבים המורליים" כוללות יצרות בנושאי דת, מדע, היסטוריה ופילוסופיה. "הביוגרפיות המקבילות" כוללות חמישים ביוגרפיות של אנשים מפורסמים יוונים ורומים ,שערוכות בצמדים אישיות רומית ולצידה אישיות יוונית ולעיתים מצטרפת אליהם גם השוואה בין השניים, סך הכל ישנם 23 צמדים, שמתוכם נשמרו השוואות של
1 9 מהם .  בהשוואות הנקראות "ההקבלות", אין סדר כרנולוגי ולעיתים קרובות מוצגים זה מול זה דמיות מתקופות שונות . פלוטארכוס מתאר את הדומה והשונה בין האישים ומעביר מסר, שהמידות הטובות אינם קשורות בזמן, מקום, נסיבות ועם מסוים, כך שכולם שווים.
5
.מניעיו:     ראינו כי פלוטרכוס כתב חיבורים חשובים אך מה הניע אותו לכתיבה?, קימות לכך מספר הנחות שונות.
5.א.
המניע הראשון היא תוצר של אישיותו החינוכית-פילוסופית של פלוטרכוס.
פרק שלישי- תרבות יוון ותרבות רומא והשפעותיהם ההדדיות :
1.תרבות יוון:
   1.א. החינוך התבסס על אידאל של איזון בין ההיבט "הגימנסטי" ל"מוסקלי" .    1.ב.
בתחום הספרות פרחה השירה הלירית אך    1.ג.  בתחום הפילוסופיה היו אסכולות שונות     1.ד.
האומנות היוונית התאפינה    1.ה.
בתחום הדת לא 
2 .תרבות רומא:
       2.א  החינוך הרומי (educatio) נועד לעיצוב האופי, הקניית  מוסר התנהגותי לערכים   2.ב. בתחום הספרות כתבו בעיקר   2.ג. הרומים יצרו ציורים ופסלים אך גישתם היתה ריאליסטית ולא אידאליסטית    2.ד. תרבות חיי העיר התאפיינה ב"לחם ושעשועים"(Panem et Circenses )   2.ה.  הדת הרומית היתה רומא השפיעה על העמים בהם שלטה ונוצר תהליך של רומנזציה
4 .השפעת תרבות יוון על תרבות רומא:
 "יוון הכבושה כבשה את מנצחה האכזר",  (הורטיוס, מאה ראשונה לפנה"ס).
רומא שהיתה בעלת תרבות עתיקת יומין, כבשה את העולם כולל יוון, אך תרבות יוון השפיעה על רומא אשר קיבלה ומיזגה בתוכה אלמנטים יוונים רבים.  4.א. בתחום החינוך החלו  4.ג. הפילוסופיה היוונית עניינה את המעמדות הגבוהים ברומא   4.ד. אמנות הנאום שהיתה .   4.ה. הספרות הרומית התפתחה   4.ו. אומנם הדת הרומית היתה שמרנית וקפדנית
4 .ז.
השליטים הרומים הושפעו מתרבות יוון, בגלל פרק  רביעי – פלוטרכוס כמושפע בין שני התרביות :
1.השפעת תרבות יוון על פלוטרכוס       1.א. פלוטרכוס כגאה ביוונותו:
      1.ב. פלוטרכוס ודת יוון:
     וי. 1.ג.
פלוטרכוס וגישתו המדינית:
  1.ד. פלוטרכוס כמשכיל יווני
2 . השפעת תרבות רומא על פלוטרכוס :     2.א. פלוטרכוס כמושפע מסגנון הכתיבה הרומי:
  2.ב. פלוטרכוס כמושפע מהשלטון הרומי:
   2.ג. פלוטרכוס כמעריצה של רומי:
כפי שרואים במחקר, תרביות יוון ורומא השפיעו זו על זו ופלוטרכוס היה פרק חמישי – השפעות תרבות והשוואות אישים בביוגרפיות של פלוטרכוס:
סיכום לוטרכוס חי בצל ההשפעה התרבותית של יוון ורומא וכתב ההשוואות בין אנשי יוון לרומא מתוך גאותו בעברה התרבותי של יוון והערצתו את תרבות רומא. תרביות אלו השפיעו על סגנון כתיבתו של פלוטרכוס בכך שהושפע מהסגנון הביוגרפי של הספרות הרומית ומן המסר הספרותי-פילוסופי-חינוכי של ההשכלה היוונית.
     ביבליוגרפיה עברית מקורות פלוטרכוס, "חיי אישים-אנשי יוון ורומי" ספרות מחקר י.שצמן, "תולדות הרפובליקה הרומית".
מ.עמית, "תולדות יוון הקלאסית" אנציקלופדיות י.שצמן, "האנציקלופדיה של העולם הקלאסי" מחקרים J.R.Hamilton, Plutarch Alexander A Commentary N.Lewis and M.Reinhold, Roman Civilization  C.Edwarb, Rome the Cosmopolis, אנציקלופדיות S.Homblower and A.Spawforth, The Oxford Classical Dictioneary Oxford     [