פונדקאות - דרך מקובלת או זכות נשללת (ציון גבוה)

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 10353
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

האם ראוי שפונדקאות תוכר כאמצעי חוקי למימוש ה"זכות להורות" או בניסוח שונה, האם יש לאשה זכות לפונדקאות? האם הזכות לפונדקאות נגזרת מן הזכות להורות? מהן הבעיות המוסריות והחברתיות שהיא מעוררת? ומי האמא האמיתית, תורמת הביצית או הפונדקאית? על סוגיות מורכבות אלו אנסה להתמקד בעבודה זו ולנסות להתחקות אחר אחד מהתהליכים השנויים במחלוקת בעשור האחרון – הפונדקאות, אשר עלתה לכותרות בישראל במיוחד בעקבות מקרה הזוג נחמני.
דעה רווחת ומקובלת מאד רואה בפונדקאות את אחת הדרכים הלגיטימיות למימוש ה"זכות להורות" של אישה (או של זוג), שמסיבות ביולוגיות או אחרות איננה מסוגלת להרות וללדת, אולם עניין זה מצוי במחלוקת ציבורית, ויש ארצות שבהן הפונדקאות אסורה.
בבסיס המחלוקת עומד חוק ההסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), התשנ"ו – 1996 העוסק בהסכם בין הורים מיועדים לבין אם נושאת, לפיו מסכימה האם הנושאת להתעבר בדרך של השתלת ביצית מופרית, לשאת את ההריון עבור ההורים המיועדים ולמסור את הילוד לאחר הלידה להורים המיועדים בנוכחות פקיד סעד.
בסיסו של החוק בשימור מוסד המשפחה ובהכרה בחשיבות המרכזית של ההורות בחיי הפרט והחברה. החוק מתערב בכל שלבי ההתעברות האינטימיים, ההריון והלידה. החוק מתיר פונדקאות, אך במגבלות מסוימות, ומגן על מעמדו של הרך היילוד באופן גורף.
החוק נותן לגיטימציה לצורות הבאות של פונדקאות מלאה:
אם הנושאת מושתלת ביצית מופרית שנוצרה מהאם ומהאב המיועדים.
אם הנושאת מושתלת ביצית מופרית שנוצרה מזרע האב המיועדת ומתורמת הביצית.
אך קודם שאמשיך כדי לבחון וללמוד את סוגיית הפונדקאות, אשר נתמכת בין השאר ע"י חוק היסוד כבוד האדם וחירותו כחלק מזכויות האדם, אלך צעד אחד אחורה ואעמוד ראשית על ה"זכות להורות", זכות השייכת לכל אדם בשל עצם היותו אדם ללא קשר למצבו הסוציו-אקונומי, למעמדו המשפטי, לגילו, לבריאותו, לשייכותו הדתית ולנטייתו המינית.
מהו מעמדה של הדרישה לזכות ההורות? האם היא באמת זכות? מהי המערכת הנורמטיבית שעליה היא נסמכת?
בית המשפט העליון בישראל יוצר הבחנה בפסיקתו בין זכויות אדם המוגנות מכוח חוק יסוד:
כבוד האדם וחירותו באופן ישיר, ובין אלו המוגנות מכוח החוק רק בהקשרים מסויימים (כזכות לשוויון).   החלק הבא יענה על השאלה מה הן זכויות האדם ומה הן תפקידן בחברה שבה ראוי לחיות? מפתח העניינים:

1 .
פתח דבר ..
עמ' 3
2 .
זכויות-אדם –..עמ'
4
3 .
הזכות להורות ……………………………………………………………….. עמ' 6
    3.1 מהי "הורות" –
עמ' 7
    3.2 מהי ה"זכות להורות" -…
עמ' 7
4 .
פונדקאות מהי?
-.
עמ' 10     4.1 בין פונדקאות לאימוץ -..
עמ' 12
5.
פונדקאות בעולם –
עמ' 13
6 .
הפונדקאות בעיני החוק —
עמ' 15
      6.1 חוק ההסכמים לנשיאת עוברים -.. עמ' 16
7.
הפונדקאות בועדות הכנסת –
עמ' 20
8 .
הפונדקאות עושה כותרות -..
עמ' 24
9.
זכויות סותרות -..
עמ' 26 
1 0.
סיכום …עמ'
2 9
1 1.
ביבליוגרפיה –עמ'
3 2