הנצחת מרד הגטאות בישראל כפרויקט תנועתי אופוזיציוני: כיצד ביטאו את הערכים התנועתיים במפעלי ההנצחה- בית לוחמי הגטאות (הקיבוץ המאוחד) ומוזיאון יד-מרדכי (הקיבוץ הארצי) ?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1509
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

תקציר לפעמים נדמה לנו, כאילו השואה הסתיימה בשנת 1945 עם תבוסת וכניעת הגרמנים במלחמת העולם השנייה.
סיפורם של ניצולי השואה-שארית הפליטה לא נחשף במידה מספקת. סבלם נמשך לאחר השואה.
סבלם היה רב מאד.  מעת לעת נחשוף סיפורים ועדויות על שארית הפליטה. הם הגיעו לארץ ישראל חסרי כל, השתתפו במאבק על עצמאות המדינה. רבים וצעירים שחיפשו תקווה, יציבות וביטחון בארצנו, נפלו במלחמה לתקומת המדינה. משפחות שאיבדו את יקיריהם בשואה, לפתע-פתאום הצטרפו למשפחת השכול. מבין הזרמים האידיאולוגים בחברה הישראלית בשנות הארבעים והחמישים היו תנועות השומר הצעיר והקיבוץ המאוחד המייצגים של הגוש השמאלי והדומיננטי ביותר,  תנועת השומר הצעיר- לאחר מלחמת העולם הראשונה החלו להתפתח בתנועה שני רעיונות אידיאולוגים עיקריים: ציונות – רעיון שיבת ציון הבשיל בקרב חברי התנועה בווינה, כחלק מהתעוררות השאיפות הלאומניות באירופה בעקבות התפרקותה של האימפריה האוסטרו הונגרית, ובניסיון להציב חלופה למה שהציונות ראתה כחיים נעדרי חזון של יהדות מזרח אירופה. סוציאליזם – התנועה סיגלה לעצמה רעיונות מרקסיסטים. הקיבוץ המאוחד- הקיבוץ המאוחד הוא ארגון ארצישראלי של קיבוצים, שנוסד בשנת 1927 מאיחוד של כמה גופים קיבוציים. הוא עבר כמה וכמה גלגולים מבחינה ארגונית. ארגון זה היה בעל זיקה היסטורית ל"אחדות העבודה – פועלי ציון" (כעת חלק ממפלגת העבודה).
בעבודה זו אנסה להראות כיצד ביטאו את הערכים התנועתיים במפעלי ההנצחה בקיבוץ המאוחד ובקיבוץ הארצי.