עבודהסמינריונית - הארטמיסיון, מקדש ארטמיס באפסוס

תקציר העבודה

עבודה סמינריון תוכן עניינים
מבוא
עמ' 2
פרק א' – שבעת פלאי העולם
4 פרק ב' – האלה ארטמיס
1 0 פרק ג' – אפסוס רקע היסטורי
1 2
פרק ד' – הארטמיסיון – מקדש האלה ארטמיס באפסוס
1 4
סיכום רשימת יצירות ביבליוגרפיה מבוא
מקדש ארטמיס, אחד משבעת פלאי עולם, נמצא באפסוס ."מנקודת ראותם של הפיסול והאמנות", כותב פאוסיניוס, "המקדש הוא המושלם מבין הנפלאות שיצר האדם". ומבקר אחר במקדש ארטמיס באפסוס אמר: "ראיתי את הגנים התלויים של בבל, את הקולוסוס של רודוס, את בנייניהן האדירים שלא יאמנו של הפרמידות ואת המאוזוליאום של הליקרנסוס, אולם, כשנחו עיני על זוהרו של המקדש באפסוס, נמוג אורם של פלאי העולם האחרים".
המקדש הוקם על ידי האמזונות, כאשר הן שומרות על מסורת אלת הפריון הגדולה. האמזונות מיקמו את העיר על נהר המיאנדר הקטן (קיאסטר) המחבר את הים עם אנטוליה, במפרץ מוגן מהרוחות הצפוניות, בדיוק מול אתונה, ממזרח, מעבר לים. את בניית המקדש יזם המלך הלידיאני קרואסוס, ותכנן אותו הארכיטקט היווני חריסיפרון. הוא קושט בפסלי ארד שנעשו בידי הפסלים הטובים ביותר של התקופה: פידיאס, פוליקליטוס, קריסילאס ופראדמון.  המקדש היה גדול פי ארבעה מהפרתנון שבאתונה, שכן מידות וגודל נחשבו באסיה יותר מתואר, הוא היה אחד המקדשים הגדולים והמורכבים בעולם העתיק ונבנה ברובו משיש. המתחם הענק שצלעותיו נמשכו מאות מטרים, ובמרכזו עמדה האלה עשויה ארז או עץ הבנה שחור, תואר על ידי פיליניוס. הוא כותב כי המקדש נהרס שבע פעמים, ובכל פעם נבנה מבנה מפואר יותר. עד לליל הולדתו של אלכסנדר הגדול. באותו לילה, רצה לעשות לעצמו אחד ממטורפי העיר, ארוסטרטוס, שם עולם. הוא הבעיר את המקדש. האלה ארטמיס, מגינת המקדש, הוזמנה בדיוק להולדתו של אלכסנדר, ולפיכך לא יכלה להגן על המקדש שנשרף עד היסוד. כשבא אלכסנדר לאפסוס ורצה להקים מחדש את המקדש, אמרו לו תושבי העיר כי אל אחד אינו מקים מקדש לאחר. נשות העיר, שחיבבו את האלה הציידת, תרמו את תכשיטיהן והמקדש הוקם. הוא נהרס שוב בפקודת נירון ולאחר ששוקם, נהרס סופית עם עלייתה של הנצרות, חלק מעמודי המקדש הובלו לקונסטנטינופול על מנת להיארג בבניינה של האיה סופיה.
אפסוס הופכת לאחד הכרכים החשובים באותה התקופה, כמו אלכסנדריה, אנטיוכיה וסלווקיה על החידקל. אפסוס הפכה להיות העיר שחברה בין מזרח ומערב, מחברת את הנתיבים שבאו ממרכז אסיה ופרס עם דרכי הים של הים התיכון. מעמדה המסחרי, יצר בה את הבנק הראשון בעולם במאה השביעית לפני הספירה, אנשיה העדיפו לכרות בריתות כלכליות ולשמור על עצמם כאוצר פיננסי יותר מאשר להשתתף במלחמות באמצע המאה השישית לפני הספירה, נכבשה אפסוס על ידי לידיה לאחר שקרוסוס הכניע את שאר הערים היוניות במרחב. הוא הזיז את העיר וחידש את מקדש ארטמיס. אלא שלאחר מספר שנים נכבשה לידיה על ידי הכוח העולה.
ב-546 לפני הספירה כבש כורש הפרסי את העיר והפך את אפסוס לקצה הדרך המלכותית שהוליכה מקטסיפון לחופי הים התיכון. במאה ה- 2 ביקר פאולוס באפסוס, במטרה לשכנע את התושבים להמיר את דתם לנצרות, אך הוא נתקל בהתנגדות חריפה של תושבי המקום.
המקדש נהרס שוב על ידי הגותים בשנת 262 לספירה, וממקדש נבנה שוב אך במאה הרביעית כבר התנצרו רובם, והמקדש איבד מזוהרו. בשנת 401 נהרס המקדש לחלוטין על ידי סנט ג'ון חריסוסטום. אפסוס ננטשה, ורק בסוף המאה ה 19 התגלה האתר.